Europese consumenten positief over AGF bij discounters

Uit onderzoek in verschillende Europese landen blijkt dat consumenten van mening zijn dat de versproducten van discountketens in verhouding tot die van supermarkten zowel goedkoper als op zijn minst net zo goed zijn. De mening van de consument over discountketens baart supermarktketens zorgen. De versafdeling vormt een belangrijke factor voor zowel klantenverkeer als de volume van de omzet per winkelwagen en de klantenloyaliteit. 

Een aantal jaren geleden zouden Europese consumenten met behoefte aan kwalitatief hoogwaardige versproducten niet eens overwegen om naar een discount-winkel te gaan. Supermarkten waren het enige moderne winkelformat waarvan het aanbod aan verse groenten, fruit, vlees, vis en zuivel een betrouwbare indruk wekte. Dat is niet langer nog het geval. Discounters hebben hun assortiment en presentatie van hun versafdelingen significant verbeterd.

Onderzoek geeft aan dat als consumenten tevreden zijn over het versaanbod, ze vaker bij de betreffende winkels langsgaan en daar vervolgens ook meer geld uitgeven. Een marktleider binnen de supermarktsector merkte bijvoorbeeld dat meer dan 50% van zijn vaste consumenten de afdelingen voor groenten, fruit en vleeswaren aan zou raden, terwijl 20% dit voor de gezondheids- en cosmeticaproducten zou doen en slechts 13% voor de snack- en snoepwaren. Een andere grote retailketen merkte dat de kwaliteit van de versafdeling van doorslaggevend belang was voor consumenten in tegenstelling tot de prijs.

Wegens de fellere concurrentiestrijd voor versproducten moeten retailers een reputatie opbouwen op het vlak van een consistent hoge kwaliteit van het assortiment. Voor veel ketens is dat niet makkelijk. Zowel discountketens als supermarktketens zijn zich goed bewust van de uitdagingen op het gebied van retail van verse groenten en fruit. De producten zijn kort houdbaar, het assortiment is erg groot en divers en elk product heeft zijn eigen vereisten voor hoe het behandeld moet worden. Bovendien kan de kwaliteit van wat leveranciers aandragen van week tot week verschillen. 

Dit geeft een aantal dilemma's. Welke producten zijn een investering in verbeterde kwaliteit waard? Hoe kan een retailer weten welke van de tienduizenden producten het meeste invloed heeft op de uitstraling van het bedrijf in de ogen van de consument? Een goede kwaliteit voor knoflook is misschien een pluspunt voor een aantal consumenten, maar in de meeste West-Europese landen zal verbeterd knoflook op zichzelf geen significante invloed hebben op de omzet of de klantenloyaliteit.

Verder is het moeilijk kwaliteit te definiƫren. Consumenten letten niet alleen op de smaak en kwaliteit van de versproducten zelf. Ze kijken ook naar andere kenmerken zoals aroma, consistentie en rijpheid. Verder hebben ook externe factoren zoals prijs, promotie en verpakking een invloed op de indruk die aan de consument wordt gegeven.



Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven