Verspilling tegengaan bespaart Franse ketens geld
De Spar Group heeft zijn distributiecentrum in Zimbabwe gesloten. Het bedrijf gaat zich nu focussen op het beperken van de kosten en het verbeteren van het huismerk. De beslissing om uit Zimbabwe weg te gaan heeft te maken met de verslechterende economische situatie van het land. Wel gaat het bedrijf nog ondersteuning verlenen aan de 21 Spar-winkels die via franchisenemers in bedrijf zijn. Ook neemt Spar tien vestigingen opnieuw over die eerder in samenwerking met de partner Innscor Africa waren afgestoten. (iol.co.za)
Walmart experimenteert met traceersysteem voor AGF
Walmart wil een traceersysteem implementeren, waarmee versproducten kunnen worden nagegaan. Het systeem moet ervoor zorgen dat de producten getraceerd kunnen worden in het geval van voedselvergiftiging of andere problemen, waarbij de oorsprong van het product van belang is. Voor dit systeem wordt gebruik gemaakt van blockchain-technologie. Blockchain is een soort beveiligde database, die ook werd gebruikt om op anonieme en veilige wijze de transactiegeschiedenis van Bitcoins bij te houden.
(Bloomberg / consumerist.com)
India: Flipkart overweegt online supermarkt
Het Indiase e-commercebedrijf Flipkart overweegt een online supermarkt op te zetten in navolging van concurrenten als Amazon. In het komende jaar wil Flipkart hiermee experimenteren, waarna in de drie jaar erna de online supermarkt in schaal moet worden uitvergroot. Amazon is al in een aantal Indiase steden met een vergelijkbaar plan begonnen. (Reuters)
China: Alibaba investeert in Sanjiang Shopping
Alibaba Group Holding Ltd is van plan om 2,1 miljard yuan (€290 miljoen) te investeren in de supermarktketen Sanjiang Shopping. Sanjiang wil het online platform van Alibaba gebruiken om beter te concurreren in de Chinese supermarktsector, die door de tragere economische groei van China steeds zwaarder wordt. (Reuters)
Target wil honderden kleine winkels openen
Target is van plan om een netwerk van honderden winkels met een klein format te openen. Volgens CEO Brian Cornell geeft dit de keten de mogelijkheid om actief te worden in een grote hoeveelheid nieuwe buurten. (usatoday.com)
Discounters goed voor een derde van Sloveense supermarktsector
Sloveense consumenten geven 31% van hun budget voor boodschappen uit in discountketens, zo blijkt uit een enquête van het dagblad Dnevnik. Ketens Hofer, Lidl en Eurospin hadden vorig jaar een totale omzet van €810 miljoen. In 2009 was het marktaandeel van discountketens nog 12% van de totale retailsector, terwijl dit in 2014 neerkwam op 24%. (esmmagazine.com)
Verspilling tegengaan bespaart geld voor Franse ketens
Uit experimenten in Frankrijk is gebleken dat maatregelen tegen voedselverspilling ook geld besparen bij supermarktketens. Het Franse bureau voor milieu- en energiemanagement ADEME werkte samen met de supermarktketens Auchan, Carrefour, E. Leclerc, Intermarche en Systeme U. De experimenten werden uitgevoerd in 10 vestigingen. Hier bleek uit dat met goedkope en vaak simpele veranderen er met drie maanden tijd voor 22% aan voedselverspilling kon worden tegengegaan. Als de maatregelen in heel Frankrijk zouden worden doorgevoerd, zou dit kunnen leiden tot een besparing van 300.000 ton aan voedsel, oftewel meer dan €700 miljoen. (gulfnews.com)
VK: Waitrose leidt onderzoek naar veiligheid van versproducten
Waitrose is de eerste retailer die met succes een leiderschapsrol vervult in wetenschappelijk onderzoek bij de Biotechnology and Biological Sciences Research Council. Waitrose investeert een grote som geld in 15 verschillende PhD-projecten op het gebied van duurzaamheid en voedselveiligheid. De keten staat daarbij aan het hoofd van een consortium van academische partners, waaronder Lancaster University, de universiteit van Warwick, de universiteit van Reading en het onderzoeksinstituut voor landbouw Rothamsted Research. Ook wordt met dit onderzoek samengewerkt met de Waitrose Agronomy Group, die uit een aantal belangrijke AGF-leveranciers bestaat. (internationalsuptermarketnews.com)
Portugal: 40% consumenten eet supermarktsnacks onderweg
Uit marktonderzoek van Kantar Worldpanel blijkt dat 40% van de Portugese inwoners snacks van supermarkten zoals chips of frisdrank buitenshuis nuttigen. De hypermarktketen Continente van Sonae en de supermarktketen Pingo Doce van Jerónimo Martins hebben de voorkeur voor snacks onderweg. (esmmagazine.com)
Lidl opent distributiecentrum in Roemenië
Lidl heeft een nieuw logistiek centrum geopend in het westen van Roemenië. Het nieuwe distributiecentrum bevindt zich in Lugoj in de regio Timis en heeft een oppervlak van 45.000 vierkante meter. Er is voor €20 miljoen in de nieuwe faciliteiten geïnvesteerd. (seenews.com)
Walmart moet Asda redden
Klik hier om het artikel te lezen.
Carrefour kondigt interne prijs voor CO2-uitstoot aan
Klik hier om het artikel te lezen.