Toenemend aantal allochtonen: kansen voor de AGF-sector?
De groep verzamelde bij Instock.
Tangermarkt
Bij de Tangermarkt viel de groep autochtonen op tussen de allochtone klanten. Er waren vrijwel geen Nederlandse bezoekers aanwezig. De producten waren laag geprijsd en de groenten en de producten waren niet altijd van topkwaliteit. Mensen die minder willen besteden aan groenten en fruit en waarvoor kwaliteit niet op nummer één staat, zijn hier op het juiste adres.
Bij Tangermarkt bekijken de heren hoe de groenten erbij liggen. V.l.n.r.: Wilco van den Berg (GroentenFruit Huis), Bart Bak (B-Four Agro, teler slasoorten) en Joost van Veen (Uitgekookt Food Strategie).
Alles wordt met interesse bekeken.
Patrick Rückert van Scherpenhuizen bij de druiven in de Tangermarkt.
Sjoerd Jochems vraagt zich af waarom er in de meeste Nederlandse supermarkten geen mandarijnen met blad te vinden zijn.
Overtoom
De Turks/Nederlandse handelaar Overtoom startte in 1995 als kleine winkel in Amsterdam en is ondertussen uitgegroeid tot een groothandel op het Foodcenter. Eigenaar Kurty vertelde dat ze met name leveren aan horecazaken in Amsterdam en dat kwaliteit en service bij hen hoog in het vaandel staan. Dagelijks bezorgen ze de bestellingen bij hun klanten met één van de busjes. "Tot vier uur 's middags kunnen klanten hun bestelling doen en dan hebben ze het dezelfde dag nog in huis."
Kurty van Overtoom vertelt dat tomaten een zeer belangrijk product is wat veel wordt geleverd door hun bedrijf.
De hele groep bij Overtoom. V.l.n.r.: Kurty (Overtoom), Wilco van den Berg (GroentenFruit Huis), Ulko Stoll (AGF Trendcafé), Bart Bak (B-Four Agro), Maurice Wubben (AGF Trendcafé), Henri van Hassel (GfK), Annemiek van der Zande (Stagiaire Total Produce), Joost van Veen (Uitgekookt Food Strategie), Sjoerd Jochems (Gipmans Planten), Theo Bleeker (AGF Trendcafé) en Patrick Rückert (Scherpenhuizen).
Spreker Jamal Ezzarqtouni
Jamal Ezzarqtouni heeft als Marokkaanse trainer jarenlange ervaring op het gebied van Multicultureel Vakmanschap, Jeugdbegeleiding, Cultuur en Cultuurpercepties, Migratiegeschiedenis & Religie en Sociale vraagstukken & Samenwerkingsverbanden. Hij weet als geen ander de verschillen in benadering van autochtone en gemigreerde consumenten. Uit eigen ervaring vertelde hij over cultuurverschillen, klantbenadering en waar kansen liggen. Jamal vroeg hoe de groep de dag ervaren had en of ze kansen zien in deze allochtone markt. In eerste instantie was dit antwoord negatief, maar Jamal liet zien dat er wel degelijk kansen zijn voor de AGF-sector. Vooral als men zich wat meer verdiept in de cultuur en de eetgewoontes. Waarom is dit tot nu toe nog niet opgepakt?
Theo Bleeker (mede-organisator Trendcafé) en spreker Jamal.
Instock
Wereldwijd wordt 1,3 miljard ton kilo voedsel per jaar verspild. Eten weggooien gebeurt in de gehele voedselketen. Instock wil hier verandering in brengen door voedselverspilling letterlijk én figuurlijk op de kaart te zetten. Lisa Seebregs van Instock vertelde over het concept. Ondertussen zijn er al twee restaurants geopend en de derde volgt in december. De groep kon deze avond genieten van een heerlijk diner met verschillende producten die gered waren!
Overheerlijke cake van pompoen tussendoor.
Het interieur van Instock.
Afzonderlijke artikelen over de winkels en concepten volgen later nog op AGF.nl.