Het clementineseizoen loopt van mei tot eind juli. De productie steeg van 29.000 vorig seizoen naar 42.000 ton dit seizoen en de inkomsten groeiden met 30%.
De mandarijnenproductie steeg van 43.000 ton naar 54.000 ton. Onze verwachtingen voor de Naveloogst waren niet zo hoog vanwege het weer. De productie heeft onze verwachtingen echter overtroffen en we hebben een volume van 74.000 ton kunnen oogsten. De citroenenproductie bedroeg dit seizoen 74.000 ton, wat zeker niet slecht is." 30% van de citroenen worden naar Europa geëxporteerd waar de prijs goed is. Volgens Juan groeit de vraag naar easypeelers. De vraag naar citroenen is echter grotendeels afhankelijk van de kwaliteit.
Japan, Korea, Europa en met name de Verenigde Staten zijn de grootste afzetmarkten voor Chileens citrus. "De Verenigde Staten zijn de grootste markt voor easypeelers. 90% van onze productie is bestemd voor deze markt. Japan is de grootste afnemer van citroenen, gevolgd door de Verenigde Staten en Europa," vertelt Juan.
De grootste uitdaging voor Chileense citrussector is het behouden van zijn positie op de internationale markt, nu landen als Uruguay, Argentinië en Peru hun kansen op de Amerikaanse markt onderzoeken. De grootste concurrent is echter Zuid-Afrika. Juan legt uit dat Amerikanen dol zijn op Chileens citrus omdat het lijkt op lokaal geteeld fruit, aangezien het klimaat in Chili veel lijkt op dat in Californië.
Chili investeert veel in de verbetering van zijn citrus en in het uitbreiden van zijn afzetmarkten, waarbij toegang tot de Chinese markt bovenaan de lijst staat. "We voorzien veel concurrentie in de toekomst en we moeten daarop voorbereid zijn. We investeren in nieuwe rassen en steunen momenteel vier onderzoeksprojecten die gericht zijn op kwaliteitsverbetering," aldus Juan.
Voor meer informatie: www.comitedecitricos.cl