Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Australische mededingingsautoriteit let op hoe leveranciers retail behandeld worden

Vier grootste Britse ketens breiden niet uit

Spanje: Carrefour heeft 160 Express-vestigingen met einde 2016 
Carrefour verwacht met het einde van dit jaar 160 Express-vestigingen in bedrijf te hebben. Daarmee komt het netwerk op 500 winkels. 70 hiervan bevinden zich bij Cepsa-pompstations. Carrefour focust zijn uitbreiding voornamelijk in de regio's Andalusië, Catalonië, Valencia, Extremadura, La Rioja, Navarra, Madrid en Baskenland. Een vijfde van de nieuwe winkels komt in gemeenschappen met minder dan 10.000 inwoners. 90% van de winkels wordt geopend als franchise-vestiging. (igd.com)

Australische mededingingsautoriteit let op behandeling van leveranciers

De Australische mededingingsautoriteit gaat beter letten op hoe Aldi, Coles en Woolworths met hun leveranciers omgaat. De voorzitter van de organisatie heeft aangegeven dat de ketens verbeteringen moeten doorvoeren met betrekking tot hoe ze met het afschaffen van bepaalde producten omgaan. Ook moeten de ketens zich houden aan de gedragscode voor de Australische supermarktsector. (sbs.com.au)

Online supermarkten maken gebruik van AGF

Klik hier om het artikel te lezen.

Aldi breidt uit in Madrid
Aldi heeft drie nieuwe winkels geopend in de omgeving van Madrid. Inwoners van Alcobendas, Alcorcón en het district Argüelles hebben nu toegang tot hun eigen Aldi-vestiging. (internationalsupermarketnews.com)


Vier grootste Britse ketens zien af van winkeluitbreidingen
De grote vier Britse supermarktketens zijn minder bereid tot uitbreiding wegens het veranderende consumentengedrag en de economische zorgen na Brexit. Uit statistieken van The Telegraph blijkt dat Sainsbury's, Tesco en Morrisons dit jaar elk slechts een nieuwe supermarkt hebben gepland. Twee jaar geleden openden de ketens er nog 20. Sinds 2014 is twee derde van alle geplande nieuwe winkels geannuleerd. (internationalsupermarketnews.com)

VK: Sainsbury's benoemt Poundland-baas tot CFO
Sainsbury's heeft de directeur van discountketen Poundland benoemd tot zijn nieuwe hoofd van financiën. Kevin O'Byrne is op dit moment nog CEO bij Poundland, maar gaat per 9 januari van start bij Sainsbury's.

Frankrijk: Carrefour Bio opent vestiging in Lyon
Carrefour heeft zijn merk Carrefour Bio uitgebreid met een nieuwe vestiging van 225 vierkante meter in Lyon. De keten zegt dat de nieuwe winkel een reactie is op de groeiende vraag naar biologische producten. Het gehele assortiment van Carrefour Bio is biologisch en omvat zo'n 4.500 verschillende producten. (esmmagazine.com)

Kenia: Naivas investeert in uitbreiding en overnames
Naivas is van plan om KES470 miljoen (€4,2 miljoen) te investeren in zijn aanwezigheid in Kenia. KES400 miljoen (€3,6 miljoen) wordt gebruikt voor zes nieuwe winkels in februari 2017. De rest wordt gebruikt om de concurrent Rihab Supermarket over te nemen. Hiermee komt het winkelnetwerk van Naivas op 39 vestigingen. (igd.com)

Dunnes Stores ziet winst stijgen met 17%

De bruto winst van de Britse en Noord-Ierse tak van Dunnes Stores is toegenomen met 17% tot £13,2 miljoen (€14,8 miljoen). Het bedrijf had tegelijkertijd een jaaromzet die met 7% afnam van £136,9 miljoen (€153,8 miljoen) tot £127,6 miljoen (€143,2 miljoen). (belfasttelegraph.co.uk)

India: BigBasket wil $150 mln aan investering
BigBasket overweegt na maart een financiering te regelen van $150 miljoen (€135,9 miljoen). Volgens insiders zou dit de laatste financieringsronde zijn voordat het bedrijf een beursgang maakt. (moneycontrol.com)

Australië: Woolworths annuleert overeenkomst voor tomaten in blik
De toekomst van honderden banen en teeltbedrijven in de Gouldburn-vallei is in het geding, nu SPC Ardmona een belangrijk contract met Woolworths is kwijtgeraakt. De keten heeft een afspraak met SPC die twee jaar geleden werd opgesteld weer geannuleerd. Volgens de afspraak zou de keten SPC gebruiken voor ingeblikte tomaten voor zijn huismerk. Woolworths staat nu onder zware politieke druk om alsnog tegemoet te komen aan de overeenkomst van AU$70 miljoen (€48,8 miljoen). (heraldsun.com.au)

Spanje: DIA breidt online netwerk uit
DIA heeft het werkterrein van zijn online supermarkten uitgebreid naar Valladolid in het noordwesten van Spanje. Met deze nieuwe regio is DIA nu online actief in 17 provincies en heeft de keten mogelijk een klantenbestand van meer dan 15 miljoen. (igd.com)

Zuid-Afrika: Shoprite heeft positieve resultaten
In navolging van het nieuws dat CEO Whitey Basson met pensioen gaat, heeft Shoprite positieve resultaten gemeld over zijn laatste kwartaal. De omzet nam toe met 15,7%. De resultaten werden bereik door een combinatie van sterke groei in Zuid-Afrika, waar de omzet met 12,4% toenam en de binnenlandse inflatie van 7,2%. De keten heeft met 16 vestigingen uit weten te breiden. Buiten de thuismarkt nam de omzet toe met 35,1%. (igd.com)

Sefalana actief in Lesotho door overname

Sefalana is voor het eerst actief in Lesotho door middel van de overname van een cash & carry winkel in de hoofdstad Maseru. Financieel directeur Mohamed Osman zei dat de overname overeenkwam met de uitbreidingsplannen van de keten voor deze regio. Eerder breidde Sefalana in 2013 met succes uit in Namibië. (igd.com)

Sainsbury's investeert tegen voedselverspilling
Sainsbury's gaat £1 miljoen (€1,12 miljoen) investeren om de voedselverspilling door consumenten tegen te gaan. (theguardian.com)

Australië: Aldi 43% goedkoper dan Woolworths

Uit een nieuw marktonderzoek blijkt dat Aldi qua merkproducten 43% goedkoper is dan de voornaamste concurrenten Woolworths en Coles. Het onderzoek van financieel bureau Fairfax liet zien dat 36 specifieke producten bij Aldi in totaal AU$113,25 (€79,02) kosten, terwijl dezelfde producten bij Woolworths AU$13,24 (€9,24) en bij Coles $16,25 (€11,34) duurder zouden zijn. Qua boodschappen kunnen consumenten bij Aldi tot 14% besparen ten opzichten van Woolworths en Coles. (internationalsupermarketnews.com)


Publicatiedatum: