Tot het boekhoudschandaal in 2003 was Ahold voor veel particuliere beleggers de hoeksteen van de beleggingsportefeuille. Daarna heeft de Zaanse grootgrutter zich echter weten te herpakken en dit mondde uiteindelijk in juli van dit jaar uit in een fusie met de Belgische sectorgenoot Delhaize.
In Nederland is Ahold met Albert Heijn de marktleider met een marktaandeel van 35 procent, waarbij de marges en rendement op geïnvesteerd vermogen uitstekend zijn. Ook de activiteiten in de Verenigde Staten leveren goede marges op, maar Morningstar wijst erop dat Ahold daar vooral profiteert van zijn goedkopere huismerken (private labels) wat een drukkend effect heeft op de marge. De keerzijde van deze stabiele basis is dat er weinig groei te realiseren is voor het bedrijf, zeker niet door de prijsconcurrentie. Albert Heijn zou bij overnames al snel tegen mededingingskwesties aanlopen, terwijl Delhaize iets meer armslag heeft als nummer twee achter Colruyt. Morningstar stelt daarom dat de groei vooral in nieuwe markten moet worden gezocht, maar Ahold Delhaize heeft een conservatieve reputatie als het gaat om overnames of het openen van nieuwe winkels. Een ander risico dat Morningstar ziet is de aanhoudende prijsconcurrentie. Zo kiest in Nederland Jumbo ervoor om structureel lagere prijzen te hanteren, waardoor voor Albert Heijn de voorheen populaire kortlopende aanbiedingen met hoge korting minder goed werken.
De analisten zouden graag zien dat Ahold Delhaize meer opschuift naar het bedrijfsmodel van Jumbo. Tegelijkertijd vindt Morningstar dat Ahold op het juiste moment in de online markt is gestapt en daarin een sterke marktpositie heeft verworven. In de VS is Ahold sinds 2000 actief met online supermarkt Peapod, terwijl in 2012 de Nederlandse retailer bol.com werd overgenomen. Morningstar verwacht dat Ahold Delhaize zijn positie op de online markt verder zal uitbreiden en dat in het kielzog van volumegroei winstgevendheid zal volgen. Wanneer de kansen en bedreigingen tegen elkaar worden afgewogen ziet Morningstar een stabiel groeiend maar conservatief supermarktconcern dat geen gekke dingen doet. Daardoor is het opwaarts potentieel ook vrijwel nihil en ligt de fair value op 21,50 euro dichtbij de huidige koers van het aandeel.
Bron: Beurs.nl



Abonneren
Vacatures
- Boxmedewerker
- Coördinator backoffice
- Accountmanager industrie (internationaal)
- Assistent-Bedrijfsleider met doorgroei tot Operationeel manager
- Junior productspecialist biologische kruiden
- Avonturier / Zelfstandig recruiter
- Accountmanager
- Senior AGF Pricing Specialist
- Sales Support
- Quality Assurance Manager
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Adriëlle Dankier volgt Fred van Heyningen op als CEO Nature’s Pride
- "We kunnen nu eindelijk ons pand in zijn volledigheid benutten"
- Kalteraardbeien sluit definitief de deuren
- Aardappelgroothandel Landjuweel viert 100-jarig jubileum met relaties
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Staay Food Group verwerft aandelen Direct Fruit Services uit Houten
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-17 Tsjechische tak van Britse supermarktketen Iceland vraagt faillissement aan
- 2022-05-16 Lidl verhoogt minimum startloon in Duitsland
- 2022-05-16 Tesco wil e-commerceruimte opvullen met verhuur flexplekken
- 2022-05-13 Duitse Metro boekt nettoverlies van € 284 mln
- 2022-05-13 Delhaize lanceert abonnement voor thuislevering
- 2022-05-13 "Coop onder €60.000 gaat niet naar Plus"
- 2022-05-12 Spar betreedt Letse markt
- 2022-05-11 Markt voor e-commerce van levensmiddelen groeide vorig jaar met 15,8%
- 2022-05-11 Albert Heijn gaat voor duurzaamheid met 'Beter voor Natuur & Boer'-programma's
- 2022-05-11 Consumentenbond lanceert predicaat Groene Keuze
- 2022-05-10 "Flitser overleeft niet zonder supermarkt"
- 2022-05-10 Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-09 Crisp lanceert massamediale campagne met eigen telers, kwekers en makers
- 2022-05-09 Morrisons presenteert laatste reddingsoperatie voor noodlijdende McColl's Retail Group
- 2022-05-06 Aldi opent zijn grootste dc in Portugal
- 2022-05-06 Huismerk stijgt harder in prijs dan A-merk
- 2022-05-06 Colruyt tevreden over eerste volautomatische winkel Okay
- 2022-05-05 Britse telers dupe van "prijzenoorlog in de retail"
- 2022-05-05 Frankrijk: Supermarktketen E.Leclerc bevriest prijzen van 120 meest gekochte artikelen
- 2022-05-05 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"