Online groei bij Ahold Delhaize verwacht
In Nederland is Ahold met Albert Heijn de marktleider met een marktaandeel van 35 procent, waarbij de marges en rendement op geïnvesteerd vermogen uitstekend zijn. Ook de activiteiten in de Verenigde Staten leveren goede marges op, maar Morningstar wijst erop dat Ahold daar vooral profiteert van zijn goedkopere huismerken (private labels) wat een drukkend effect heeft op de marge. De keerzijde van deze stabiele basis is dat er weinig groei te realiseren is voor het bedrijf, zeker niet door de prijsconcurrentie. Albert Heijn zou bij overnames al snel tegen mededingingskwesties aanlopen, terwijl Delhaize iets meer armslag heeft als nummer twee achter Colruyt. Morningstar stelt daarom dat de groei vooral in nieuwe markten moet worden gezocht, maar Ahold Delhaize heeft een conservatieve reputatie als het gaat om overnames of het openen van nieuwe winkels. Een ander risico dat Morningstar ziet is de aanhoudende prijsconcurrentie. Zo kiest in Nederland Jumbo ervoor om structureel lagere prijzen te hanteren, waardoor voor Albert Heijn de voorheen populaire kortlopende aanbiedingen met hoge korting minder goed werken.
De analisten zouden graag zien dat Ahold Delhaize meer opschuift naar het bedrijfsmodel van Jumbo. Tegelijkertijd vindt Morningstar dat Ahold op het juiste moment in de online markt is gestapt en daarin een sterke marktpositie heeft verworven. In de VS is Ahold sinds 2000 actief met online supermarkt Peapod, terwijl in 2012 de Nederlandse retailer bol.com werd overgenomen. Morningstar verwacht dat Ahold Delhaize zijn positie op de online markt verder zal uitbreiden en dat in het kielzog van volumegroei winstgevendheid zal volgen. Wanneer de kansen en bedreigingen tegen elkaar worden afgewogen ziet Morningstar een stabiel groeiend maar conservatief supermarktconcern dat geen gekke dingen doet. Daardoor is het opwaarts potentieel ook vrijwel nihil en ligt de fair value op 21,50 euro dichtbij de huidige koers van het aandeel.
Bron: Beurs.nl