FoodShopper Monitor 2017/18:

Gezond snacken in opkomst

Op 28 november verschijnt de nieuwste FSIN FoodShopper Monitor 2017/18. In de nieuwste editie draait alles om waarde. De consument is op zoek naar waarde. Hij laadt niet zonder nadenken zijn winkelmandje vol, maar wil producten die bij hem passen en die iets zeggen over hemzelf. Daarnaast is er ook aandacht voor hoe de consument zijn eetmoment inricht. Wat eet en besteedt hij tijdens het ontbijt, de lunch en het diner?


Foodsector ontstijgt crisisjaren
Een belangrijke conclusie uit het consumentenonderzoek is dat de foodsector
de krimpende foodbestedingen voorbij is. Bijna alle eetmomenten zijn terug op het niveau van voor de crisis en er wordt ook weer aanmerkelijk vaker buitenshuis geconsumeerd. Deze en meer hoofdconclusies vatten we in onderstaande lijst samen.

Gezondheid in een nieuw jasje
Gezondheid blijft een belangrijk thema voor de Nederlander, maar de uitingsvorm daarvan verandert. Verse producten zijn bijvoorbeeld erg belangrijk: ruim 80 procent van de consumenten geeft aan het belangrijk te vinden om elke dag verse voeding te nuttigen. Daarnaast kijken veel Nederlanders ook even naar de ingrediëntenlijst van het product dat ze kopen (35 procent). Overigens blijft het zo dat consumenten buiten de deur veel mínder letten op gezondheid dan thuis.

(Gezond) snacken in opkomst
We eten steeds vaker. Niet per definitie méér kilocalorieën, maar vaker kleinere porties op een dag. Het grootste snackmoment is in de middag: 48 procent van de Nederlanders geeft aan minstens vier keer per week 's middags te snacken. De belangrijkste productgroepen die als snacks worden gegeten, zijn overigens gezond: groenten en fruit.

Kansen voor retailers
Jonge mensen gaan vaak speciaal langs de supermarkt om de lunch voor diezelfde middag te kopen. Maar liefst 26 procent van de millennials antwoordt hier bevestigend op. De ouderen doen dit echter veel minder. Voor retailers is er dus nog volop te winnen om ouderen 's middags over de vloer te krijgen en millennials nog meer uit te dagen.

Kwaliteit blijft het belangrijkste
De piramide van Maslow kan ook op consumentengedrag gelegd worden. Dan ontstaan er basisbehoeften en waarde-elementen. Daaruit blijkt dat de consument op meerdere waarde-elementen getriggerd wil worden (tijdsbesparing, entertainment, welzijn, variatie en informatie), maar dat géén van deze elementen een kwaliteitsgebrek kan wegpoetsen. Dat wil zeggen dat kwaliteit de allerbelangrijkste basiswaarde is die elk concept of product moet waarborgen om gewaardeerd te worden.

Voor meer informatie:
FoodService Instituut Nederland
Galvanistraat 1
6716 AE Ede
T: +31 (0)88-7304800
info@fsin.nl
www.fsin.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven