Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tesco heeft verser fruit | Billa verder als Carrefour

Gratis appelen bij Hongaarse supermarkten

Tesco heeft verser fruit
Tesco heeft in samenwerking met zijn leveranciers de leveringsketen verbeterd. Hierdoor is het fruit in de schappen van versere kwaliteit, waarmee ook voedselverspilling bij de consument thuis wordt tegengegaan."

Gratis appelen bij Hongaarse supermarkten

Een aantal grote supermarktketens in Hongarije voert een promotiecampagne, waarmee consumenten gratis appelen kunnen proeven. De ketens die aan de campagne meewerken zijn Aldi, Lidl, Auchan, CBA, Metro, Spar en Tesco. De campagne is opgezet door de marketingafdeling van het Hongaarse ministerie van landbouw in samenwerking met een Hongaarse branchevereniging voor groente en fruit en het nationaal kantoor voor voedselketenveiligheid. Het doel van de campagne is om consumenten bewust te maken van de kwaliteit van Hongaarse appelen en om ze bekend te maken met de verschillende appelsoorten. (internationalsupermarketnews.com)

VS: Lichte stijging in omzet voor Publix in derde kwartaal
Publix Super Markets had in zijn derde kwartaal een stijging in omzet van 2,4% tot $8 miljard (€7,2 miljard). De vergelijkbare winkelomzet nam toe met 0,9%, wat de lichtste stijging voor deze omzet sinds het eerste kwartaal van 2010 was. De reden hiervoor is dat net als in 2010 er sprake is van prijsdeflatie, hoewel de keten hier verder bij de bekendmaking van zijn resultaten niets over heeft gezegd. (supermarketnews.com)

Whole Foods voert huismerk "Responsibly Grown" in

Whole Foods Market heeft zijn nieuwe, versimpelde "Responsibly Grown"-label volledig ingevoerd. Vorig jaar was de keten al begonnen met de introductie van het nieuwe merk, waarmee tevens het labelsysteem van de keten wordt gestroomlijnd. (supermarketnews.com)

Australië: Aldi investeert $1 mld in beter AGF
Aldi had in 2014 een recordomzet van AU$5,8 miljard (€4,0 miljard), wat ten opzichte van het jaar ervoor een toename was van bijna AU$1 miljard (€690 miljoen). De bruto winst was toen AU$238,5 miljoen (€164,7 miljoen). Aldi wil alle winst gebruiken voor het investeren in de Australische sector, met een focus op renovaties, nieuwe winkels en gecentraliseerde inkoop van producten. De inkoop vindt nu nog per staat plaats, maar door een centraal systeem kan volgens de keten de kwaliteit van versproducten worden verbeterd. Door het nieuwe model, dat met medio 2017 in gebruik gaat, worden de relaties met leveranciers verbeterd en wordt er gefocust op langetermijncontracten, met meer flexibiliteit ten opzichte van telers, producten en de seizoenen. (news.com.au)

VS: Wakefern heeft recordomzet
Wakefern Food Corp. zag zijn jaaromzet stijgen tot een record van $16 miljard (€14,4 miljard). Dit is ten opzichte van 2015 een toename van 4,2%. De coöperatie heeft in het afgelopen jaar 15 nieuwe vestigingen geopend, waarvan 11 onder het Shoprite-merk. Daarnaast werden er twee Fresh Grocer-vestigingen, een Price Rite-winkel en een nieuw winkelformat onder de naam Dearborn Market geopend. Onder de nieuwe vestigingen bevinden zich een aantal winkels die zijn overgenomen van het failliete A&P. (igd.com)

Billa verder als Carrefour
Met het einde van 2017 verdwijnt het merk Billa uit de Roemeense supermarktsector. Jean Baptiste Dernoncourt, CEO van de Roemeense tak van Carrefour, heeft aangegeven dat Billa-vestigingen worden gerenoveerd onder het merk van Carrefour. Carrefour nam in 2015 het Billa-netwerk van 86 vestigingen over van het Duitse Rewe. Billa heeft een jaaromzet van €300 miljoen en 3.000 werknemers in dienst. (supermarketnews.com)

Kenia: Choppies investeert in Ukwala
Choppies gaat KES 754,7 miljoen (€6,6 miljoen) investeren in de keten Ukwala. Eerder had Choppies een aandeel van 75% in Ukwala overgenomen. Ukwala leidt momenteel verlies en zal naar verwachting ook in 2017 nog geen winst kunnen maken. (igd.com)

VS: Raley's onthult nieuw winkelconcept

De in Californië gevestigde keten Raley's heeft plannen voor een nieuw winkelformat. De nieuwe Market 5-One-5-winkel zal een nadruk hebben op gezonde producten die direct van telers afkomstig zijn en zal een diner binnen de winkel bevatten. (designretailonline.com)

Wal-Mart reorganiseert directie
Het e-commerce-segment van Wal-Mart heeft een reorganisatie in zijn management gekregen. Jet.com-oprichter Marc Lore wordt CEO.
Klik hier om verder te lezen op marketwatch.com.

Italië: SUN consortium investeert €94 mln in 2017

Het Italiaanse retailconsortium Supermercati Uniti Nazionali (SUN) is in 2017 van plan om €94 miljoen te investeren om zijn aandeel in het supermarktsegment te vergroten van 3% naar 3,5%. Er worden met de investering 31 nieuwe winkels geopend, waarmee het netwerk neerkomt op 626 vestigingen. Ook wordt het huismerk Consilia verder uitgebreid, dat nu nog uit 1.984 producten bestaat. Vanaf volgend jaar heeft het Consilia-assortiment ook AGF-producten. (esmmagazine.com)

Al Meera heeft stijgende omzet in derde kwartaal
De omzet van Al Meera nam in het derde kwartaal toe met 7,2% tot QAR1,93 miljard (€477,6 miljoen). Dit kwam mede door voortdurende uitbreiding. (igd.com)

Lidl wil Spaanse online markt op

Lidl heeft in Spanje volgens directeur Michael Aranda een team ingezet om online actief te gaan. Naar verwachting zal Lidl in Spanje online alleen non-foodproducten verkopen. Lidl heeft echter ook aangegeven in Duitsland te experimenteren met het online aanbieden van versproducten. (igd.com)

VAE: LuLu blijft uitbreiden

LuLu heeft aangegeven AED2,0 miljard (€490,8 miljoen) te investeren in het opzetten van drie winkelcentra in de Verenigde Arabische Emiraten. Eerder opende het bedrijf al twee vestigingen in de regio. (igd.com)

Japan: AEON heeft bescheiden eerste halfjaar

De Japanse keten Aeon had in zijn buurtwinkelsegment het eerste halfjaar een winsttoename van 6,1%. De omzet in deze periode kwam neer op JPY190,6 miljard (€1,6 miljard), wat een toename is van 7%. De supermarkten en discountwinkels van Aeon hadden daarentegen een afname in omzet van 7% tot JPY1,4 biljoen (€12,4 miljard). (igd.com)

VS: Winst van Weis in derde kwartaal omlaag
Weis Markets had in het derde kwartaal een afname in zijn netto winst van 16,9%. De reden hiervoor waren de kosten die gepaard gingen met de overnames van de ketens Food Lion en Mars Super Market. Ook was er sprake van een aantal initiatieven om meer omzet te genereren als maatregel tegen de prijsdeflatie. De omzet van het kwartaal nam met 4,4% toe tot $743 miljoen (€669,7 miljoen), terwijl de vergelijkbare winkelomzet toenam met 2,7%. De netto winst was afgenomen tot $10,6 miljoen (€9,6 miljoen) van $12,8 miljoen (€11,5 miljoen) in dezelfde periode in het jaar ervoor. (supermarketnews.com)

Roemenië: Rewe opent vijf nieuwe Penny Market-vestigingen
De Duitse retailgroep Rewe heeft plannen om in Roemenië in november vijf nieuwe vestigingen onder de keten Penny Market te openen. Het netwerk komt daarmee op 193 vestigingen, met inbegrip van het XXL Mega Discount-netwerk. (romania-insider.com)

Rusland: O'Key heeft netto omzetgroei van 6,3%
De Russische O'Key Group had in zijn derde kwartaal een netto stijging in retailomzet van 6,3% tot RUB 40,6 miljard (€576,7 miljard). Het winkelverkeer nam toe met 11%. De totale verkoopruimte van de groep nam toe met 8,6% tot 621.098 vierkante meter, terwijl de totale verkoopruimte bij hypermarkten toenam met 5,8%. De like-for-like omzet nam echter af met 0,4%. Hoewel het winkelverkeer toenam met 1,1%, nam de waarde van de inhoud van de gemiddelde winkelwagen af met 1,4%. (esmmagazine.com)

Asda heeft vieze thuisbezorgingsdienst

Een undercover onderzoek van BBC heeft aan het licht gebracht dat de hygiëne van Asda's thuisbezorgingsdienst ondermaats is. Slechts een op de tien kratten die voor de dienst worden gebruikt bleken schoon genoeg te zijn. Asda heeft aangegeven direct actie te ondernemen om de hygiëne bij alle vestigingen te verbeteren. (BBC)
Publicatiedatum: