RVO octrooiblog

Dag van de supermarkt-toekomst

Je hebt er misschien niet reikhalzend naar uitgekeken, maar woensdag 2 november is de 'Dag van de Supermarkt'. En niet voor het eerst: er zijn er al ruim 20 geweest!

En terecht: er gaat veel geld in om en we brengen heel wat tijd door in supermarkten. Maar blijft dat laatste zo? Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit?

Het is niet verwonderlijk dat de supermarktbranche enorm in beweging is. De eerste Nederlandse zelfbedieningswinkel werd in 1946 in Nijmegen geopend. En nu zijn we zover dat koelkasten zelf bestellingen bij supermarkten plaatsen. Is online bestellen de toekomst en verdwijnt de supermarkt uit het straatbeeld? Of blijft de supermarkt bestaan maar worden het onbemande winkels, vergelijkbaar met onbemande benzinestations?

In een onbemande supermarkt houden camera's toezicht en leidt de navigatie op onze smartphone ons langs de schappen. Om af te rekenen rijden we ons winkelwagentje door een sluis, die de RFID's op de producten uitleest. RFID's zijn identificatie-chips die gevoelig zijn voor radiofrequenties en die in dit geval als een soort elektronisch etiket/prijskaartje worden gebruikt. De totale som wordt uiteindelijk automatisch afgeschreven van onze bankrekening.

Waar het begon met nestbare (in elkaar te schuiven) winkelkarretjes, de kassa en de stalen stellingkast gaat het nu onder andere over de RFID en het afrekenprotocol van de kassa. De octrooiliteratuur laat zien dat er voor de onbemande supermarkt al allerlei oplossingen zijn: kassières, zelfscanners en winkelkarretjes zijn niet meer nodig. Ook de fysieke winkelervaring kan weg.

Uitvinders, productontwikkelaars en supermarktmanagers hebben duidelijk al jaren ideeën over de beste en makkelijkste manier van boodschappen doen. Alle verschillende opties, van zelfscanners tot wisbare RFID's tot robots, zijn technisch al grotendeels uitgewerkt. Er zijn zelfs vele verschillende varianten mogelijk. Kwestie van kiezen, investeren en implementeren.

Heb je zin in die toekomst waarin alles efficiënter en sneller gaat? Of zullen we gewoon eens besluiten dat niet alles hoeft te veranderen en dat de glimlach van de kassamedewerker ook heel wat waard is? En dat het ronddolen door een supermarkt voor heel wat inspiratie kan zorgen? De klant is en blijft toch koning!

Bron: RVO

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven