Voor het eerst zijn er vanuit het Chinese teeltgebied Weihai vijgen naar het buitenland geëxporteerd. Weihai is wegens zijn geografische ligging en weersomstandigheden een belangrijk teeltgebied voor vijgen. De vijgen worden zowel in de stad als op het platteland gedistribueerd. Op 13 januari 2008 werd het logo van vijgen uit Weihai officieel geregistreerd als handelsmerk, waarmee dit het eerste handelsmerk voor vijgen in China werd.
Vijgen hebben echter een erg kwetsbare schil en kunnen daardoor moeilijk worden opgeslagen of worden vervoerd. Dit beperkt de markt voor vijgen en zorgt ervoor dat de export van vijgen erg gecompliceerd is.
Vijgen uit Weihai
Dankzij vriesdroogtechnologie is een bedrijf in Shandong echter erin geslaagd om 200 kilo vijgen met een waarde van US$5.400 (€4.920) te exporteren. De vijgen doorstonden fytosanitaire tests bij de afdeling die voor de export verantwoordelijk is. Vervolgens kwamen ze zonder problemen via de douane van Nagoya in Japan terecht.
Bij vriesdrogen wordt het product in een vacuüm op vriestemperatuur bewaard. Deze methode zorgt ervoor dat de kleur en smaak van het product langer houdbaar blijft. Zonder dat er sprake is van toegevoegde middelen kan het product dan voor meer dan vijf jaar bij kamertemperatuur worden bewaard waarmee de mogelijkheden voor transport enorm worden vergroot.