Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Kleine bedrijven kunnen veel flexibeler inspelen op de vraag"

Costa Rica ziet concurrentie in meloenen toenemen

Tholen - Het Costa Ricaanse meloenenseizoen loopt van januari tot april. Met zijn 18 jaar ervaring in de meloenen ziet Ricardo Garrón van Melones Del Sol de concurrentie alleen maar toenemen. "Ons seizoen start na Spanje en Brazilië en loopt tegelijk met Honduras. Het Braziliaanse seizoen lijkt elk jaar langer te duren. Ze proberen hun venster telkens te verbreden."



"Kleinere bedrijven zijn flexibeler"
We zijn het bedrijf gestart toen Dole een exportprogramma voor meloenen opstartte in Costa Rica. Toen ze zich terugtrokken uit het programma hebben wij ons gericht op de Europese landen en het aantal kopers breidde zich uit. De belangrijkste afnemers bevinden zich in Nederland. Vanuit daar wordt het fruit ook veel gedistribueerd naar andere Europese landen en het Verenigd Koninkrijk."



Hij vervolgt: "We zijn een klein bedrijf, maar kunnen flexibel inspelen op de vraag. Daarnaast leggen we extra focus op kwaliteitscontrole. Snel schakelen is veel moeilijker voor grote ondernemingen en dus zijn we blij dat wij de niche bedienen, waardoor ons bedrijf in staat blijft om te blijven groeien. Het inspelen op de specifieke wensen van de klant, ontwikkelen van nieuwe variëteiten, persoonlijke aandacht, hoge kwaliteitsstandaarden, snelle respons op veranderingen in de markt, sterke sociale en milieu-overwegingen: dat is de kracht van kleine bedrijven."



Positief
Ricardo Garrón richtte Melones del Sol op in 1998, samen met Marbeth Venegas. Het bedrijf heeft een areaal van 150 hectare en produceert de Gele honingmeloen en Piel de Sapo. Volgens hem waren de prijzen vorig jaar wel redelijk. "Twee jaar geleden waren ze heel laag. Het is elk seizoen anders en we hopen dat het in 2017 weer positief zal zijn natuurlijk. Als we niet positief blijven, kunnen we ons werk niet doen."


Ricardo Garrón en Marbeth Venegas tijdens Macfrut 2016 - Italië.

Voor meer informatie:
Ricardo Garron
Melones del Sol SA
Tel: (506) 2657 5124
Fax:(506) 2657 5093
Nandayure, Guanacaste
COSTA RICA