Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Mark Vernooij, Urfruit:

“Meer interessante verre bestemmingen dan China”

Tholen - 2,5 jaar geleden begon Urfruit (uit te spreken als: Yourfruit) met een groep telers zelf de afzet te organiseren van hun fruit. Het doel was kortere lijnen, goede langetermijnafspraken en fatsoenlijke returns voor de telers. Net een half jaar onderweg stelde Rusland hun boycot in. "Dit heeft ontzettend veel druk op alles gezet. We zijn daarom naast onze exportbestemmingen binnen de EU heel actief geweest met het benaderen van nieuwe markten in diverse Aziatische gebieden", zegt Mark Vernooij, eigenaar van Urfruit. De basis hiervoor zijn vier belangrijke elementen.

Verpakking


"We hebben ervoor gekozen om net als de Amerikanen veel aandacht te besteden aan onze presentatie. We hebben zelf diverse kleinverpakkingen ontworpen, zodat we de producten echt als premium in de markt konden zetten. Dit is goed ontvangen. Fruit zit gemiddeld 30 dagen in een container en op de meeste verre bestemmingen is de temperatuur veel hoger. In Nederland is de koude keten ontzettend goed ontwikkeld. Alles wordt geconditioneerd getransporteerd. Bij nieuwe, verre markten is dat vaak heel anders. Daarom zijn de verpakkingen en de temperatuur in de doos bijvoorbeeld heel belangrijk om het uitstelleven te verbeteren." Ook de presentatie bij de Europese retail staat hoog in het vaandel. Gezamelijk met de catogory managers wordt er gekeken om de presentatie van het fruit op winkelniveau te verbeteren.

Nieuw koelhuis


"Wat verder in het seizoen zijn de peren bijna een jaar oud," vervolgt Vernooij. "Om supermarkten kwaliteit te kunnen blijven leveren, wordt er zorgvuldig geïnvesteerd. Zoals de bouw van een nieuwe koelruimte bij Remco Vernooij, broer van Mark Vernooij en verantwoordelijke voor het teelttechnische aspect. Bij de bouw van de nieuwe koelruimte zijn alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van koeling verwerkt. We kunnen onze Conference peren nu langer bewaren, sneller terugkoelen en we kunnen goed monitoren wat er met het fruit gebeurt. Daarmee kunnen we jaarrond top kwaliteit aanbieden."

Clubrassen + nieuwe markten (innovaties marktontwikkeling)


"We kunnen ons onderscheiden door de Conference peer op de beste manier te telen", zegt Vernooij. "Daarnaast vermarkten we uiteraard ook traditionele appels voor supermarkten, maar ook clubrassen, zoals de Red Love-appel. In samenwerking met Jacco Merkens proberen we deze unieke appel met rood vruchtvlees en zeer hoog antioxidantengehalte in de markt te zetten. Naast de afzet op de bestaande markten zet Urfruit zich in voor het opbouwen van nieuwe bestemmingen. "Dit gaat gepaard met vallen en opstaan, maar we zien dat dit steeds meer zijn vruchten begint af te werpen. Een van de meest belangrijke pijlers die we voor ogen hebben, is dat een nieuwe markt met alle bijkomende risico's moet resulteren in een meerwaarde voor de teler."

Kosten verlagen


"Wij zijn zelf ook teler en we weten precies wat er reilt en zeilt. Wij vragen ons bij alle kosten in het traject, van de pluk tot in de supermarkt, af wat het toevoegt en wat we weg kunnen laten. Wel met het oog op volledige traceability en de nodige certificatie zoals BRC en GlobalGAP, want voedselveiligheid staat hoog in vaandel. Zo hebben we geen intern transport meer nodig naar een veiling of handelaar. Daarnaast werken we nauw samen met grote supermarkten, zodat we onze voorraden minimaal kunnen houden."

Voor meer informatie:
Mark Vernooij
Urfruit
Hof van Kettelerij 20
7251 DS VORDEN
T. 0575 - 472 473

m.vernooij@urfruit.nl

www.urfruit.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven