"Er komen meer appelboomgaarden, vooral in Russische satellietlanden. Zij komen al jaren naar Interpoma om te zien hoe ze hun productie kunnen verbeteren. Dit biedt onze bedrijven de kans om know-how en technologieën te exporteren. Daarbij komt dat consumenten veranderen. Niemand koopt bijvoorbeeld nog 3 kilogramzakken en snackappels worden steeds populairder", legt Walter Guerra van het Laimburg Agriculture and Forestry Experimental Centre uit.
Interpoma 2014
"Hoewel appels voor ons een massaproduct is, zijn er markten zoals Azië waar ze nog relatief onbekend zijn en waar we ze kunnen introduceren als luxe of exotisch product. Ook worden er 5-6 nieuwe variëteiten gepresenteerd. En dan hebben we het nog niet gehad over appels met rood vruchtvlees. Volgens onderzoek zegt 85% van de Italianen niet bekend te zijn met deze appels, maar ze wel te willen proeven. Het zal ook interessant zijn om andere variëteiten te zien, zoals appels met een laag allergeengehalte."
Links: Walter Guerra, Fruitteeltmanager bij Laimburg. Rechts: Thomas Mur, directeur van Fiera Bolzano.
Tijdens Interpoma 2016 wordt ook het internationale congres "La mela nel mondo" ("de appel wereldwijd") gehouden. Op 24 november zal de discussie zich richten op de veranderingen in de appelmarkt, de evolutie van Alto Adige producties, duurzaamheid en de huidige afname in de appelconsumptie.
Bekijk de video waarin Interpoma 2016 wordt gepresenteerd.
Op de 25e gaat het over factoren die aankooppatronen beïnvloeden, het belang van kleur, kwaliteit, smaak, compactheid en prijs, klantverwachtingen en verwerkte producten. Op de laatste dag wordt er over het nieuws in de wetenschap, onderzoek en technische wereld van kwekerijen, teeltsystemen en drones gediscussieerd.
Een video over Interpoma 2014
Er wordt ook een serie evenementen georganiseerd onder de titel "BZ loves apples" om de stad Bolzano te betrekken bij de beurs: Red Delicious Night, Pink Lady on the roof en gerechten gebaseerd op appels in bars en restaurants.
Tijdens Interpoma 2014
Daarnaast is er plaats voor Interpoma Innovation Camp. In deze workshop worden geselecteerde bedrijven, jong talent, experts en beginnende bedrijven in teams onderverdeeld, die verschillende onderwerpen analyseren - boomgaarden, teelt, logistiek, verwerking en markten. Alle concepten worden omgezet in mogelijke prototypes, waarna ze worden voorgelegd aan een jury en de pers.