Italiaanse supermarktsector is extreem versnipperd

Aldi Nord lanceert nieuw concept voor verse AGF

Sainsbury's integreert Argos in bijna alle Britse supermarkten
Sainsbury´s gaat Argos-vestigingen openen in bijna al zijn eigen locaties. De Britse supermarktketen heeft plannen toegelicht voor de integratie van Argos, die een maand geleden door Sainsbury's werd overgenomen. "We stellen ons zo voor dat op een gegeven moment er geen enkele Sainsbury's-vestiging is waar geen verkooppunt van Argos te zien is, afgezien van hooguit zeer kleine buurtwinkels. Ook zul je binnen vier uur je bestellingen bij Argos af kunnen halen bij jouw nabijgelegen Sainsbury's," aldus CEO Mike Coupe. (Bloomberg)

VK: Morrisons verbetert relaties met leveranciers
Morrisons heeft bij zijn jaarlijkse conferentie voor leveranciers een lijst gepresenteerd met daarop twaalf actiepunten waarmee Morrisons zijn relaties met leveranciers wil verbeteren. Volgens directeur Darren Blackhurst moeten inkopers beter luisteren, wederzijds respect laten zien en op eerlijke en integere wijze met de leveranciers omgaan. Klik hier om de lijst met actiepunten te lezen. (igd.com)

Rusland: Auchan bouwt grootste DC van Europa
Auchan Retail Russia heeft een overeenkomst ondertekend om voor een nieuw distributiecentrum in het Domodedovo-district in de regio van Moskou. De faciliteit krijgt een oppervlak va 138.000 vierkante meter, waarmee dit het grootste distributiecentrum van Europa gaat worden. Het project wordt ontwikkeld door het vastgoedbedrijf Radius Group. Het distributiecentrum gaat meer dan 50 Auchan-vestigingen in de omgeving ondersteunen. (prnewswire.co.uk)

VS: Food Lion renoveert in Charlotte

Food Lion gaat 142 winkels in Charlotte opnieuw inrichten. De winkels krijgen een nieuw uiterlijk, veranderingen in assortiment en lagere vaste prijzen. De renoveringen vallen onder het "Easy Fresh & Affordable"-initiatief, dat als doel heeft om een grotere focus op verse groenten en fruit te plaatsen. (supermarketnews.com)

VS: Amazon overweegt fysieke winkels voor versproducten

De online retailer Amazon.com maakt plannen voor fysieke winkels om zijn thuisbezorgingsdiensten te versterken. Het bedrijf overweegt nu een buurtwinkelconcept, dat ook dient als afhaalpunt. Volgens de Wall Street Journal onderzoekt Amazon de mogelijkheden voor het bouwen van vestigingen waar versproducten kunnen worden gekocht en waarvandaan ook niet bederfelijke waren kunnen worden besteld. (The Wall Street Journal / supermarketnews.com)

Australië: Klanten meest tevreden over Aldi

Volgens een enquête in augustus van onderzoeksbureau Roy Morgan is ongeveer 96% van alle Australische consumenten die bij Aldi boodschappen hebben gedaan tevreden over deze keten. De Zuid-Australische keten Foodland had een score van 94%. IGA werd derde met 92%, terwijl Woolworths 88% behaalde. Het is niet duidelijk wat voor criteria tijdens de enquête werden gehanteerd. (bandt.com.au)

Italiaanse supermarktsector is extreem versnipperd
De Italiaans supermarktsector is extreem versnipperd. De top drie aan retailketens hebben slechts een marktaandeel van 40%. Ter vergelijking hebben de grootste drie ketens in Duitsland en Frankrijk een marktaandeel van 50%. Aan het einde van juni bestond de top drie van de ranglijst qua marktaandeel uit Coop met 17%, Conad met 14,4% en Esselunga met 12,8%. Andere grote ketens zijn Selex (iets onder 12%), Auchan (8,1%), Carrefour (6,3%), Finiper (3,3% dankzij een combinatie van de merken Iper, Unes en U2) en VéGé (3,2%). (esmmagazine.com)

Duitsland: Aldi Nord lanceert nieuw concept voor verse AGF

Aldi Nord heeft in Gladbeck in Duitsland een proef gedaan met een nieuw winkelconcept voor verse groenten en fruit. De keten wil dit concept in het komende jaar toe gaan passen op 90 vestigingen. De nieuwe groenteafdelingen zullen moderner worden en meer binnen de aandacht van de vestigingen worden geplaatst. (igd.com)

VS: Walmart boekt vooruitgang in versproducten

Amerikaanse vestigingen van Walmart hebben vooruitgang geboekt op het gebied van versproducten, aldus CEO Greg Foran. "Ik ben tevreden over onze groei. We zien meer klantenverkeer, een sterkere vergelijkbare winkelomzet en grotere winkelmanden. De reden da dit gebeurt komt simpelweg omdat de consument meer kwaliteit ziet." Uit enquêtes blijkt dat het oordeel van consumenten over de versafdelingen is verbeterd. (supermarketnews.com)

Aldi investeert €1 mld in Ierse en Britse supermarktsector

Aldi had vorig jaar een forse omzetgroei in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De bruto winst nam echter af met 14,5% tot €234 miljoen. De Duitse keten breidde verder uit in beide landen en had in beide sectoren samen een omzetstijging van €7,7 miljard tot €8,6 miljard. In de afgelopen periode nam volgens Kantar Worldpanel de omzet van Aldi toe met 5,4% en behaalde het bedrijf een marktaandeel van 11,4%. (independent.ie)

GPA krijgt betere resultaten door voedingssector

Het Braziliaanse GPA, dat in handen is van Casino, heeft in zijn derde kwartaal een omzetgroei gehad van 4,4% tot BRL15,1 miljard (€4,3 miljard). De resultaten werden vooral gestimuleerd door het voedingssegment en dan in bijzonder door zijn buurtwinkelketen Assaí Fascia en de Via Varejo-keten. Waar vorig jaar Via Varejo nog met 6,9% in omzet daalde, was hier nu een stijging van 0,4%. De zwakke resultaten van het e-commerce segment Cnova hield de totale omzet echter terug. Volgens GPA had zijn totale voedingsmiddelensegment een omzetstijging van 14,0%, waarbij Assaí Fascia in omzet toenam met 45,7%. (igd.com)


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven