Albert Heijn heeft de beste online reputatie. De grootgrutter kwam als winnaar van MWM2's Social Reputatie Index 2016 uit de bus. Daarmee liet het concurrenten Dirk en Jumbo achter zich. De Social Reputatie Index geeft inzicht in de online reputatie van een merk. Online kanalen hebben steeds meer invloed op klantloyaliteit en aankoopgedrag. Posts op sociale netwerken, fora, blogs en reviewsites kunnen een merk, dus ook een supermarkt, maken of breken. De Social Reputatie Index is een gevalideerd onderzoeksmodel dat MWM2 heeft ontwikkeld en dit keer heeft toegepast op de supermarktbranche. De drie grootste supermarktketens, Albert Heijn, Dirk en Jumbo, zijn meegenomen in het onderzoek.
Hoe is er gemeten?
Opvallend is dat Jumbo als enige een negatief cijfer krijgt, terwijl het merk bij eerder onderzoek als populairste supermarkt uit de bus kwam. Reden voor die hoge waardering was dat alle online berichten over de prijsvechter waren meegenomen in het onderzoek, ook nieuws over bijvoorbeeld de Lotto Jumbo sportploeg. Die berichten filtert MWM2 eruit omdat het alleen op zoek is naar de meningen van consumenten.
De Social Reputatie Index combineert drie componenten: sentiment, volume en bereik. Sentiment gaat over de vraag met welke lading mensen praten over 'drivers' als product en assortiment, winkelbeleving, acties, prijs, biologische voeding, werknemers en levering. Volume gaat over het aantal keer dat er over het merk wordt gepraat. Bereik gaat over de vraag op welke plekken dat gebeurt. Een organisatie moet, om een hoge index score te hebben, hoog scoren op alle drie componenten.
Waarom Albert Heijn?
De moestuintjes, de dino's en de restaurantzegels: AH blijkt het bijzonder goed te doen op het gebied van acties. Ook waren consumenten enthousiast over het uitgebreide en groene assortiment. Als prijsvechter bleek Jumbo populairder. Maar, Jumbo kon, mede door de drukte rondom een actie met het Heineken-krat dat het te lang had doorgevoerd, niet goed toezien op handhaving van de regel 'Vierde in rij, kassa erbij'. Dat wekte irritatie, bleek uit een analyse van social data. Dirk krijgt meer positieve berichten (ongeveer 20 procent meer dan de andere twee) en zowel Jumbo als Dirk hebben een hoger bereik dan Albert Heijn. Bij Albert Heijn reageerden mensen vaker op berichten die de Zaanse supermarkt uitzond en was de spreiding over sociale kanalen beter. Voor alle supermarkten is een uitgebreid en aantrekkelijk assortiment de belangrijkste drijver, blijkt uit het onderzoek, maar met een goede actie (of folder) kun je de klant ook binnenhalen. Acties kunnen een merk maken of breken, is de belangrijkste conclusie.



Abonneren
Vacatures
- Boxmedewerker
- Coördinator backoffice
- Accountmanager industrie (internationaal)
- Assistent-Bedrijfsleider met doorgroei tot Operationeel manager
- Junior productspecialist biologische kruiden
- Avonturier / Zelfstandig recruiter
- Accountmanager
- Senior AGF Pricing Specialist
- Sales Support
- Quality Assurance Manager
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Adriëlle Dankier volgt Fred van Heyningen op als CEO Nature’s Pride
- "We kunnen nu eindelijk ons pand in zijn volledigheid benutten"
- Kalteraardbeien sluit definitief de deuren
- Aardappelgroothandel Landjuweel viert 100-jarig jubileum met relaties
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Staay Food Group verwerft aandelen Direct Fruit Services uit Houten
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-17 Tsjechische tak van Britse supermarktketen Iceland vraagt faillissement aan
- 2022-05-16 Lidl verhoogt minimum startloon in Duitsland
- 2022-05-16 Tesco wil e-commerceruimte opvullen met verhuur flexplekken
- 2022-05-13 Duitse Metro boekt nettoverlies van € 284 mln
- 2022-05-13 Delhaize lanceert abonnement voor thuislevering
- 2022-05-13 "Coop onder €60.000 gaat niet naar Plus"
- 2022-05-12 Spar betreedt Letse markt
- 2022-05-11 Markt voor e-commerce van levensmiddelen groeide vorig jaar met 15,8%
- 2022-05-11 Albert Heijn gaat voor duurzaamheid met 'Beter voor Natuur & Boer'-programma's
- 2022-05-11 Consumentenbond lanceert predicaat Groene Keuze
- 2022-05-10 Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-10 "Flitser overleeft niet zonder supermarkt"
- 2022-05-09 Crisp lanceert massamediale campagne met eigen telers, kwekers en makers
- 2022-05-09 Morrisons presenteert laatste reddingsoperatie voor noodlijdende McColl's Retail Group
- 2022-05-06 Aldi opent zijn grootste dc in Portugal
- 2022-05-06 Huismerk stijgt harder in prijs dan A-merk
- 2022-05-06 Colruyt tevreden over eerste volautomatische winkel Okay
- 2022-05-05 Britse telers dupe van "prijzenoorlog in de retail"
- 2022-05-05 Frankrijk: Supermarktketen E.Leclerc bevriest prijzen van 120 meest gekochte artikelen
- 2022-05-05 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"