



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Activiteiten Joko Impex per 1 juni overgenomen door N&K
- 'Ouderwets' gezellig op de jaarvergadering van VBT, LAVA en KDT
- Tomatenmarkt volop in beweging; gesprekstof genoeg op Global Tomato Congress
- "We zitten in de grootste crisis die de tuinbouw ooit heeft gekend"
- Nieuwe wet in Frankrijk voor duurzame verpakkingen
Top 5 - afgelopen week
- Surseance van betaling aangevraagd door ontwikkelaar eerste selectieve asperge-oogstmachine
- Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis op Floriade
- AGF-groothandel Gebrs van Aarle viert zonnig 55-jarig jubileum
- "Hier is echt nog veel meer uit te halen"
- Greenyard haalt 90 miljoen euro op met vastgoedtransactie
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
- The Greenery behaalt positief resultaat over 2021, winstuitkering voor leden
Weer
Rob van Opzeeland, Kivits-Drunen:
"Meer kosten, congestie en verstoring na vrachtverbod Merwedebrug"
Tholen - Rijkswaterstaat heeft dinsdag de Merwedebrug bij Gorinchem voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton gesloten. Nadat eerder deze maand de draagbalken van de noordelijke boog haarscheurtjes hadden vertoond, blijkt nu dat de draagbalken van de zuidelijke boog ernstiger gebreken vertonen. Reden voor Rijkswaterstaat om de brug voor zwaar vrachtverkeer te sluiten. Iedere vrachtwagenchauffeur die nu nog over de Merwedebrug rijdt, kan rekenen op een boete van 230 euro
Voor de logistieke dienstverleners op deze route is de genomen maatregel erg vervelend. "Tientallen vrachtwagens van ons maken dagelijks van deze route gebruik. Deze zullen nu meer gebruik gaan maken van de A16 en A2, maar die overgangen zijn al behoorlijk belast. Van de drie mogelijkheden om over het water te gaan, zijn er nu nog twee over. Het zal nog meer congestie en verstoring geven als de 18.000 vrachtwagens zich dagelijks over de andere twee wegen moeten verdelen. Daarnaast brengt het een hoop kosten met zich mee", zegt Rob van Opzeeland van Kivits-Drunen.
"Deze situatie versterkt ook de teneur die al vele jaren bij deze belangrijke logistieke regio in het zuiden actueel is dat er nauwelijks in infrastructuur wordt geïnvesteerd, als dank voor al die accijnzen die geheven worden op vignetten en wegenbelasting. Daar is menig logistiek dienstverlener geïrriteerd over. Natuurlijk gaat veiligheid voor alles, maar we weten al vijftien jaar dat er een oude versleten brug ligt", vertelt Rob. "Wij hebben dagelijks 100 auto's in Nederland rondrijden en zo'n maatregel levert gelijk omrijkosten op in kilometers en uren. Daarom hoop ik dat er snel een oplossing komt, niet alleen voor deze brug maar ook voor het nabijgelegen knooppunt Hooipolder waar het logistiek een groot drama is."
Voor de logistieke dienstverleners op deze route is de genomen maatregel erg vervelend. "Tientallen vrachtwagens van ons maken dagelijks van deze route gebruik. Deze zullen nu meer gebruik gaan maken van de A16 en A2, maar die overgangen zijn al behoorlijk belast. Van de drie mogelijkheden om over het water te gaan, zijn er nu nog twee over. Het zal nog meer congestie en verstoring geven als de 18.000 vrachtwagens zich dagelijks over de andere twee wegen moeten verdelen. Daarnaast brengt het een hoop kosten met zich mee", zegt Rob van Opzeeland van Kivits-Drunen.
"Deze situatie versterkt ook de teneur die al vele jaren bij deze belangrijke logistieke regio in het zuiden actueel is dat er nauwelijks in infrastructuur wordt geïnvesteerd, als dank voor al die accijnzen die geheven worden op vignetten en wegenbelasting. Daar is menig logistiek dienstverlener geïrriteerd over. Natuurlijk gaat veiligheid voor alles, maar we weten al vijftien jaar dat er een oude versleten brug ligt", vertelt Rob. "Wij hebben dagelijks 100 auto's in Nederland rondrijden en zo'n maatregel levert gelijk omrijkosten op in kilometers en uren. Daarom hoop ik dat er snel een oplossing komt, niet alleen voor deze brug maar ook voor het nabijgelegen knooppunt Hooipolder waar het logistiek een groot drama is."
Publicatiedatum:
Auteur:
Izak Heijboer
©
AGF.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-25 "Binnenkort gaan we naar een truckvloot van 50% diesel en 50% BioLNG"
- 2022-05-25 Betrouwbaarheid lijnvaart blijft 'ongekend laag'
- 2022-05-24 Expeditie lift mee op gouden winsten lucht- en zeevracht
- 2022-05-24 Weerbaarheidscursus moet havenpersoneel ongevoelig maken voor ronseltrucjes
- 2022-05-24 Nachtafsluitingen Heinenoordtunnel voor onderhoudswerkzaamheden in juni
- 2022-05-24 Vertraging vrachtverkeer bij grens Duitsland - Oostenrijk
- 2022-05-23 Upgrade Keniaanse luchthaven Moi verhoogt AGF-export
- 2022-05-23 Nog meer logistieke chaos verwacht deze zomer
- 2022-05-23 Maximale onbelaste reiskostenvergoeding gaat volgend jaar omhoog
- 2022-05-23 Container Shanghai-Rotterdam nu goedkoper dan jaar geleden
- 2022-05-23 Clash over chauffeurstekort tijdens hoorzitting in Duits parlement
- 2022-05-20 Vier landen inspecteren inmiddels tachograaf bij voorbijrijden
- 2022-05-19 "Mondiale containervaart bevindt zich in de slechtste staat in 50 jaar"
- 2022-05-19 Steunmaatregelen van de overheid behoedden de Belgische havens in 2020 voor de zwaarste gevolgen van de pandemie
- 2022-05-18 Seaspan op weg naar vloot van 200 schepen met twee miljoen TEU
- 2022-05-18 Vakbond wil versnelde invoer van tachograaf voor bestelwagens
- 2022-05-18 Air France-KLM tekent grote luchtvrachtdeal met Frans CMA CGM
- 2022-05-18 Andere aangifteprocedure voor luchtvracht Egypte
- 2022-05-17 Nieuwe elektrische trekkers en platformtrucks van Linde Material Handling
- 2022-05-16 94,1% van Spaanse AGF-export wordt per vrachtwagen vervoerd