Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Digitale technologie en startups drijven bezorgcijfers

Markt voor thuisbezorging in twee jaar tijd verdubbeld

De markt voor foodbezorging is in ruim twee jaar tijd spectaculair gegroeid. Dit blijkt uit een onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Het FSIN bracht net als in 2014 de foodbezorging in kaart in de breedst mogelijk zin: van pizzakoerier tot supermarkten en seniorenmaaltijden. De totale foodbezorgmarkt zal dit jaar uitkomen op een omzet van circa 1,7 miljard euro. In 2014 was dit nog ongeveer de helft.

Het FSIN verdeelt de markt in twee hoofdcategorieën. Onder de categorie Meal Delivery vallen naast de grote pizzabezorgers en thuisbezorgers van seniorenmaaltijden ook de vele duizenden foodservice/horecabedrijven die via eigen websites en platforms als Thuisbezorgd.nl warme maaltijden verkopen. Het FSIN calculeert de marktopvang van deze categorie voor dit jaar op 1 miljard euro. De tweede categorie omschrijft het FSIN als Cold Food & Beverage Delivery. De hoofdmoot wordt gevormd door supermarkten, inclusief websupers als Picnic. Daarnaast vallen in deze categorie ook gespecialiseerde diepvriesbezorging, wijnclubs, Nespresso en de kratbezorgers HelloFresh en soortgenoten.

Marktgroei zet versneld door
Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut, is niet verbaasd dat de groei van foodbezorging versneld is. "De crisis is voorbij, Nederland kent weer een bescheiden economische groei. Dit betekent dat de consument ook weer bereid is om meer geld te spenderen aan foodgemak. In tijden van economische tegenwind kopen Nederlanders hun eten en drinken zo zuinig mogelijk in; nu het iets beter gaat laten we de foodeuro's weer rollen". Daarbij komt nog dat Nederlanders elkaar aansteken: "Het is langzamerhand al gewoon geworden om maaltijden en boodschappen thuis te laten bezorgen." De grote drijver van de bezorgmarkt is volgens Grievink echter de digitale technologie. "We moeten niet vergeten dat het nog maar een paar jaar geleden is dat de consument zijn bezorgpizza mondeling via de telefoon bestelde. Nu hebben we dedicated websites die steeds simpeler en sneller worden. Maar vergeet ook de vele apps voor de smartphone niet; een maaltijd bestellen kun je bij wijze van spreken door één keer op een digitale button te drukken."
 
Foodbedrijf wordt internetbedrijf
Grievink verwijst in dit verband ook naar de groei bij traditionele maaltijdbezorgers. Enkele van hen, zoals de grote pizzamerken, zijn al ruim twintig jaar actief in Nederland. "Toch rapporteren ook zij nog steeds dubbele groeicijfers. Dankzij alle nieuwe digitale technologieën van de laatste jaren zijn ze getransformeerd van traditionele maaltijdbezorgers naar internetbedrijven. Dat zeggen ze ook zelf. Misschien goed voor de traditionele horeca en foodretail om dit te beseffen. Alle foodbedrijven, maar eigenlijk alle bedrijven, moeten zich serieus afvragen of ze zonder webshops of dienstverlening online eigenlijk nog wel een toekomst hebben. Vrijwel alle bedrijven zullen in zekere mate internetbedrijven worden. Bedenk ook eens welke kennis over je klanten je allemaal misloopt als je niet voldoende energie steekt in online. Online levert veel meer kennis op over consumentengedrag."

Veel nieuwkomers op bezorgmarkt
De afgelopen twee jaar debuteerden veel nieuwkomers op de bezorgmarkt. Zo wierpen nieuwe online platforms als Hungry.nl en Foodora.nl zich op als concurrent van marktleider Thuisbezorgd.nl (dat op zijn beurt de activiteiten overnam in de Benelux van directe tegenspeler Just-Eat en naar de beurs gaat). Duizenden maaltijdbereiders maakten bovendien een start met delivery. Naast betere restaurants, waren het vooral de cafetaria, snackbars en frituren die op grote schaal aan het bezorgen zijn geslagen. Naast ettelijke honderden zelfstandige frituurbedrijven, ontwikkelden vrijwel alle franchiseformules in deze sector speciale bezorgconcepten voor de aangesloten ondernemingen. Dat juist deze sector de markt betreedt, is niet verwonderlijk. Cafetaria's, snackbars en frituren zijn van oudsher voor 50 tot 70 procent namelijk afhankelijk van klanten die bestellingen komen afhalen. Elke maaltijdbezorger in het verzorgingsgebied van een cafetaria is dus een rechtstreekse concurrent. Verder betraden veel foodretailers de bezorgmarkt. Het gaat hierbij vooral om bestaande supermarkten. Maar ook specialistische webretailers als Picnic mengen zich in de strijd om de gemaksconsument. Grievink: "Ik verwacht de komende jaren een sterke groei van het aantal niche foodshops op internet, webshops voor speciale doelgroepen of virtuele foodshops die een feestje maken van de bezorging van foodproducten. Daarnaast zullen internationale disturbers zich nog massaler op deze markt begeven, zoals UberEats."
 
Bron: FSIN
Publicatiedatum: