Klik hier voor de fotoreportage

Alain Bernard van DEME.
Meewerken aan grootste containerterminal ter wereld
DEME werkt mee aan enorme projecten, waaronder het nieuwe Panamakanaal. Deze wordt eind juni officieel wordt geopend. Het Panamakanaal is één van de belangrijkste vaarwegen ter wereld. De werkzaamheden voor de uitbreiding van het kanaal begonnen op september 2007 en kostte in totaal 4,55 miljard euro. De uitbreiding zal de capaciteit van het Panamakanaal verdubbelen. Alain Bernard gaf aan dat projecten als het Panama en Suezkanaal de cashcows van de regeringen zijn. In Singapore is men bezig met de bouw van de grootste containerterminal ter wereld en ook daar werkt DEME aan mee. "Als deze gereed is, zal de terminal een capaciteit hebben van 65 miljoen TEU. Ter vergelijking: In de haven van Antwerpen is dat 9 miljoen TEU. Mede door al die grote nieuwe projecten zal er veel veranderen op logistiek gebied, waarbij ieder continent haar eigen rol speelt."

Klik hier voor de fotoreportage
Tunnel tussen Denemarken en Duitsland
De Fehmarnbeltverbinding is een geplande afzinktunnel tussen Denemarken en Duitsland over de Fehmarnbelt. Deze verbinding heeft een geplande lengte van 18,2 kilometer en moet in 2024 opengesteld worden. Eind mei tekenden DEME en bouwfirma CFE de voorwaardelijke contracten met de Deense regering voor het ontwerp en de bouw van deze onderzeese spoor- en wegtunnel tussen Denemarken en Duitsland. Het totale contract is 3,4 miljard euro waard, waarvan 700 miljoen euro voor de Belgische bedrijven.
De laatste jaren focust het baggerbedrijf op diverse nieuwe activiteiten en krijgt uitdagende opdrachten waarbij zaken die wereldwijd spelen - zoals het stijgende zeeniveau, de groeiende populatie en het tekort aan grondstoffen - een belangrijke rol innemen.
Tijdens het FVP House event was social media ook een belangrijk onderwerp dat werd gepresenteerd. Hierover zal morgen een artikel verschijnen.