In 2015 steeg het consumentenvertrouwen, dat vanaf april boven de nul bleef. Dat leidde tot een stijging van de buitenshuisconsumptie met €643 miljoen. De totale foodomzet steeg vorig jaar met €703 miljoen tot €57,3 miljard. Vooral fine dining en discount dining zit in de lift.
"Dat het nu weer heel goed gaat met de totale buitenshuisconsumptie betekent niet dat het overal goed gaat," zo stelt Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), de organisatie die de foodomzetcijfers traditiegetrouw rond de Horecava naar buiten brengt.
"Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyle concepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining."
Nederland is mainstreamland
De Nederlandse bestedingen aan voedings- en genotmiddelen komen voor ruim driekwart (van de in totaal €57,3 miljard) uit het midden van de markt, het mainstreamsegment. Dat geldt zowel voor Foodretail als voor Foodservice. Maar dat gaat de komende tien jaar sterk veranderen, aldus het FSIN. "We krijgen te maken met middelpuntvliedende krachten, net als bij V&D. Consumenten verlaten vaker het veilige midden en gaan op zoek naar de beide andere uitersten. Enerzijds zijn dat vaker gepersonaliseerde gerechten, premium producten en lifestyle voedingsmiddelen. Anderzijds zullen ze vaker gaan voor het echte voordeelgevoel, waardoor er meer discountachtige segmenten ontstaan. We zien deze trend al wat langer in de VS en in Engeland en deze wordt nu ook elders in West-Europa zichtbaar. Voorbeelden van deze trend in Nederland zijn groeiende concepten als Happy Italy, Live Cooking, Vandaag en de verschillende wokformules. Hun aantal zal zich de komende jaren verdubbelen.'
De grenzen tussen de oude kanalen verdwijnen
De stijging van €643 miljoen in de buitenshuisconsumptie komt niet alleen vanuit de horecasegmenten. Steeds vaker zijn het ook supermarkten en speciaalzaken waar de consument iets voor directe consumptie koopt.
"Alles overziend, kun je stellen dat de consument het begrip 'horeca' ten grave draagt. De afkorting ho-re-ca staat immers voor hotel, restaurant en café. Deze strikte indeling in herkenbare bedrijfstypen is verleden tijd. De consument gaat niet meer naar het restaurant. Hij gaat ergens iets eten. De consument duikt niet meer het café in. Hij wil even wat drinken. Dat kan een cola zijn in een winkelcafé maar evengoed een ambachtelijk bereide frisdrank in de open lobby van een hot stadshotel. Want bovenal kiest de consument voor de locatie, atmosfeer en prijs die hem op het moment suprême het beste past of recht doet aan zijn levensstijl. Op dag X is dat het bouwmarktrestaurant. Op dag Y een trendy hamburgertent. Op dag Z een maaltijd via Thuisbezorgd.nl. Traditionele horecatypen die niet meebewegen met deze consument zijn sneller out of business dan in hun ergste nachtmerries, mede doordat social media dit gedrag versnellen," zo analyseert het FSIN.
Nieuwe diensten als Marleenkookt.nl, Thuisafgehaald.nl en Airdnd.nl zijn voorlopers van talloze nieuwe spelers op de grenzeloze foodmarkt waarin ook de consument zich als kok gaat gedragen. Dankzij internet is de drempel voor particulieren om toe te treden tot professionele markten veel lager geworden. Menig talentvolle thuiskok betreedt de markt, aangemoedigd door tv-programma's als 'Heel Holland bakt'.
Bezorgmarkt gaat fors groeien
Daarnaast zien we dat het fenomeen 'bezorgen' flink groeit. In 2015 is de bezorg- en afhaalomzet met ruim 8% gegroeid tot €1,13 miljard. De komende jaren zal die markt stijgen tot een omvang van minimaal €4 miljard in 2025. Daarbij gaat het niet alleen om de bezorg- en afhaaldiensten van retailers (€450 miljoen), maar ook om de duizenden kleine bezorg- en afhaaldiensten vanuit foodservicesegmenten (pizzakoeriers, tafeltje-dek-je, Thuisbezorgd.nl, diepvriesmaaltijden et cetera).
Bron: FSI


Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- “Tussen Venlo en Hoogeveen zijn wij de enige met op- en overslag voor AGF”
- Eerste Limburgse kasasperges extreem vroeg bij Teboza
- "Grootste probleem voor uiensector is momenteel fusarium"
- "De rust lijkt wedergekeerd in de Spaanse groentehandel na absurde maand"
- Cocaïne en heroïne verborgen in pallets met groenten en fruit
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- Fruitshop opent tweede winkel in Goes
- Honderden vrachtwagens geblokkeerd in Spanje door de sneeuw
- Janneke en Anita vervoeren onze AGF
- Fruitteler uit Andelst zit met 50.000 kilo bessen in de maag
- "Door de herontdekking van de AGF-specialist lopen we deze Kerst tegen fysieke grenzen van ons pand en wagenpark aan"
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2021-01-15 "20% van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen"
- 2021-01-14 Straight to the Source: directe levering van telers aan chef-koks
- 2021-01-13 "Wij zijn net zo hard getroffen als de horeca"
- 2021-01-11 Belgische maaltijdboxbezorger Mealhero naar Nederland
- 2021-01-08 Boerschappen neemt SupportYourLocals Amsterdam over
- 2021-01-05 Karma Shoarma wordt Karma Kebab
- 2020-12-23 "De horeca is weer gesloten maar handelaren zijn zeer flexibel"
- 2020-12-22 Meer vraag naar seizoensgebonden groenten?
- 2020-12-15 "Eén op vier Belgische horecaleveranciers aan de rand van de afgrond"
- 2020-12-14 Voortvluchtigen verstopt tussen het fust
- 2020-12-14 Belgische Foodmaker start in Nederland met maaltijdboxen
- 2020-12-11 OPDC Noord in Rotterdam heeft de gezondste schoolkantine van Nederland
- 2020-12-11 Nog meer spektakel op het bord met nieuwste spruitsoort
- 2020-12-09 Tavola verplaatst naar maart 2022
- 2020-12-09 Populariteit vegetarische kerstdiners jaagt vraag naar groenten aan
- 2020-12-04 "De helft van restaurants houdt sowieso deuren gesloten met kerst"
- 2020-12-03 Rungis gaat compleet AGF-pakket leveren aan horecagroothandel Zegro
- 2020-12-03 Bezorg-app EET24 gaat strijd aan met grote bezorgplatforms
- 2020-12-02 Kraft Heinz gaat maaltijden thuisbezorgen
- 2020-11-30 Oud-hoofdredacteur Allerhande start met nieuw Foodmerk vol groente