Franse bananen herkenbaar aan nationale driekleur

Verpakt in een blauw-wit-rood lint en met een egale schil beantwoorden Franse bananen exact aan de wens van de consument. Sinds oktober van dit jaar is de doorvoer van bananen uit Martinique en Guadeloupe in de haven van Duinkerken verdubbeld. Vanaf 1998 arriveren er iedere maandag bananen uit de Antillen in Frankrijk, een transport dat negen dagen in beslag neemt. Kwaliteitsdirecteur, Sébastien Thafournel, van de Antilliaanse telersvereniging EGPBGM legt uit dat de bananen geselecteerd worden op basis van het kaliber. "Het fruit moet tussen de 18 en 22.9 cm zijn."

De bananenteelt in de Antillen levert indirect zo'n 10.000 banen op. Toch komt maar 60% van de in Frankrijk verkochte bananen uit Guadeloupe of Martinique. De rest is afkomstig uit Afrika, Latijns-Amerika of het Caraïbisch gebied, waar voedselveiligheids- en milieunormen minder steng zijn.

UGPBGM-directeur Philippe Ruelle legt uit dat prijzenoorlogen tussen retailers, waarbij bananen als lokkertje werden gebruikt, de sector veel schade hebben toegebracht. Inmiddels hebben 4.000 van Frankrijks grootste retailers, waaronder Intermarché, Leclerc, Cora en Système U, echter overeenstemming bereikt om de Franse banaan als exclusief product in de markt te zetten. Het fruit zal keurig uitgestald worden en zal, in tegenstelling tot overige bananen, per tros en niet per kilo verkocht worden. De prijs zal hierbij rond de €2 per kilo uitkomen. Eerder was dit nog €1,75 per kilo. Volgens Ruelle blijkt uit de eerste cijfers dat klanten de bananen hoger waarderen nu ze herkenbaar zijn aan de driekleurige band. De verkoop per stuk levert bovendien minder verspilling op en afwegen wordt hierdoor ook overbodig.

De klant wil een banaan die er goed uitziet. Volgens een onderzoek van FranceAgriMer is het uiterlijk van het fruit het belangrijkste criterium voor de consument. Versheid en hygiëne zijn alvast twee kenmerken waarop Franse AGF een streepje voor heeft, gevolgd door seizoensgebondenheid. De prijs komt pas op de vijfde plaats. Uit hetzelfde onderzoek is ook gebleken dat consumenten meer waarde hechten aan lokale producten dan aan biologische producten en dat er een groeiende voorkeur lijkt te zijn voor voorgesneden en eetrijpe AGF.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven