Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groei specialties neemt druk van tomatenmarkt

Veiling Hoogstraten staat bekend als de aardbeienveiling. Terecht, want de helft van de omzet wordt opgebracht door de aardbeien. Kijkend naar volumes is de Belgische veiling echter een echte groentenveiling: tomaten: 85.000 ton, paprika 29.000 ton en 6 miljoen komkommers per jaar.



"We zijn eigenlijk een atypische veiling," vertelt Jan. "We hebben dit jaar een recordomzet van meer dan 200 miljoen euro, wat we voornamelijk halen uit aardbeien, tomaten en paprika. Als je dat vergelijkt met de omzet van andere Belgische groenten- en fruitcoöperaties, die een veel breder productenpakket hebben, zegt dat wel iets."

De tomaten en dan met name de specialties, laten goede cijfers zien. "Over het algemeen was 2015 een goed jaar voor de tomaten. We merken wel enige druk van de Spaanse tomaten, maar doorsnee is het een goed jaar."
Door de toenemende belichte teelt onder de aangesloten telers neemt het belang om producten te importeren tijdens de wintermaanden verder af. Voorheen werden bijvoorbeeld tomaten geïmporteerd uit Italië en Spanje om jaarrond aanbod te hebben. "Dat was ook een service naar onze klant. Tegenwoordig kunnen we jaarrond Belgisch product aanbieden."

Lees het volledige interview met Jan Engelen in de Kersteditie van Primeur. Ook Primeur ontvangen? Klik hier om een abonnement af te sluiten.

Publicatiedatum: