Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vijf manieren om Tesco terug op streek te krijgen

Vernietigt Kroger Whole Foods?

Vernietigt Kroger Whole Foods?
Ondanks inspanningen om in sommige prijzen te snijden van versproducten en verpakte voedingsmiddelen, heeft de biologische supermarktketen Whole Foods nog steeds moeite om zijn "dure" imago van zich af te schudden. De direct concurrerende supermarktketen Kroger heeft hier voordeel van. Volgens prijsvergelijkingen maakt Whole Foods gestaag vorderingen in het verbeteren van zijn prijzen, maar er blijkt ook dat in vergelijking met supermarktketens die hun kortingsacties voor biologische AGF hebben opgeschroefd Whole Foods nog steeds te duur uitvalt. De prijzen van een winkelwagen aan boodschappen van WholeFoods steeg in het vierde kwartaal met 29,4%, terwijl die in het derde kwartaal steeg met 28%. Het derde kwartaal van Kroger was het 48ste kwartaal op rij waarin sprake was een toename in vergelijkbare winkelomzet, in deze periode met 5,4%. Bij Whole Foods nam deze in dezelfde periode af met 0,2%. Kroger zei dat het een toename zag in zijn winkelverkeer en een groei in het aantal bezoeken per huishouden. Klik hier om verder te lezen

Vijf manieren om Tesco terug op streek te krijgen
De laatste informatie van Kantar Worldpanel laat een aantal opkomende trends zien. Een daarvan is de voortdurende opmars van de discounters. Aldi en Lidl zagen jaar op jaar hun omzet groeien met respectievelijk 15,4% en 17,9%. Samen zijn ze nu goed voor 10% van de Britse supermarktsector. Een andere trend in opkomst is de voortdurende problemen voor de twee grootste retailers Tesco en Asda, die in hun kwartaalomzet een daling zagen van 3,4% en hun marktaandeel zagen verminderen. Tesco-CEO Dave Lewis moet snel hier een oplossing voor zien te vinden. Er zijn vijf manieren die hem hiermee zouden kunnen helpen. Klik hier om verder te lezen
  1. Het verkopen van de afleidende delen van het bedrijf
  2. Het besef dat een focus op merken niet gaat werken
  3. Een manier vinden om de vele vaste activa van Tesco te beheren
  4. Meer transparant zijn
  5. Tesco's eigen merk

Waitrose wil 1.500 nieuwe banen creëren in 2016
Naast een organische omzetgroei wil Waitrose een groter marktaandeel verkrijgen door zijn aanwezigheid te vergroten. De keten gaat vanaf de lente van 2016 verspreid over het Verenigd Koninkrijk 14 nieuwe vestigingen openen. Dit staat in contrast met veel concurrenten die zich juist inperken en hun plannen voor winkeluitbreiding opschorten om zich meer te kunnen focussen op het verminderen van bedrijfskosten en het versterken van hun huidige winkelbasis. De 14 nieuwe winkels van Waitrose komen neer op 5 nieuwe supermarkten en 9 Little Waitrose-buurtwinkels. De keten wil meer tegemoet komen aan lokale consumenten door zich voorbij het traditionele supermarktformat te ontwikkelen.

Nieuwe manier voor retailers om consumenten aan te moedigen tot de keuze voor gezondere voeding
Supermarkten kunnen hun consumenten beïnvloeden door selectief te zijn in het aanbod aan voedingsmiddelen dat ze aanbieden
Van geautomatiseerde,gezonde winkelwagens tot voedingsdeskundigen binnen de winkel, stimuleren supermarkten over de hele wereld geleidelijk hun consumenten om gezondere voedingskeuzes te maken. Produce Business UK gaat wat dieper in op de innovaties die nu al hun weg vinden naar de Britse versafdelingen en hoe ze de consument van vandaag kunnen helpen. Klik hier om verder te lezen

Asda's marktaandeel op dieptepunt, Sainsbury's, Lidl en Aldi nemen toe
Het marktaandeel van Asda is op zijn laagste punt in 9 jaar gekomen, terwijl het tempo van de discountsupermarkten in de aanloop naar kerst juist toeneemt. De omzet van Tesco, Asda en Morrisons nam af in de drie maanden tot 6 december, zo blijkt uit de laatste cijfers van Kantar Worldpanel. Asda's marktaandeel daalde met 16,2%, terwijl zijn omzet daalde met 3,4%. Sainsbury's won terrein is nu de tweede grootste supermarktketen, na Tesco. De omzet bij Sainsbury's steeg met 1,2%, met name geholpen door zijn champagne, wijnen en het Taste the Difference-huismerk. De supermarkt heeft ook misschien baat gehad bij de populariteit van zijn reclamecampagnes, waarbij gebruik gemaakt wordt van de tekenfilmkat Mog. Deze is ongeveer 24 miljoen keer bekeken via Youtube. Ook heeft het bedrijf een goede Zwarte Vrijdag gehad. Sainsbury's zei dat twee en een halve keer zoveel goederen verkocht als een jaar geleden op deze kortingsdag, die traditioneel laat in november plaats vindt. Nog betere resultaten werden behaald door de discounters Aldi en Lidl. Deze behaalden een omzetgroei van respectievelijk 15,4% en 17,9% en een gecombineerd marktaandeel van 10%.

Sendik's Food werkt samen met Freshop voor online retail in Milwaukee
Freshop biedt een uitvoerige e-commerce-toepassing voor online supermarkten. Het bedrijf heeft aangekondigd dat zijn platform nu online is in alle elf vestigingen van supermarktketen Sendik's Food Market. Hiermee is Sendik de eerste supermarktketen die in de regio van Milwaukee een online winkelplatform heeft lopen. Met Freshop kunnen consumenten in Milwaukee online hun bestellingen plaatsen, deze betalen en vervolgens bij de winkel afhalen. Klik hier om verder te lezen


Australië: Nieuwe app voor Aussie Farmers Direct
AisleOne is een nieuwe app voor online boodschappen op de Australische markt. De applicatie wordt enthousiast omschreven als de "eerste virtuele winkelervaring ter wereld" en probeert om een winkelervaring te creëren door middel van een interactieve 3D-weergave van een supermarkt. Het is in essentie een virtuele toonbank die e-commerce met traditionele retail combineert. Het browsen wordt makkelijk gemaakt met behulp van een touch interface. Je swipet met je vinger om verschillende afdelingen te zoeken, net zoals je in een echte supermarkt naar de afdeling zou lopen die je nodig hebt. Door op individuele producten te klikken zoom je hierop in en krijg je productinformatie te zien zoals prijs, gewicht/volume en ingrediënten. Om het product te kopen, sleep je het naar het winkelwagenicoon onderaan het scherm. Klik hier om verder te lezen

VS: Online leveringsdiensten zijn een hit, moderne retailers willen meedoen
Volgens een onderzoek van Nielsen zegt een kwart van de ondervraagden over de gehele wereld dat ze al online boodschappen doen en zegt meer dan de helft dat ze bereid zijn het in de toekomst te gebruiken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de omzet van online supermarkten stijgt. Naar verwachting zal de omzet met meer dan 16% omhoog springen tot $13 miljard (€11,9 miljard) dit jaar, aldus marktonderzoek van IBIS World. Twee bedrijven die de vruchten van deze ontwikkeling willen plukken zijn Amazon en Walmart. Amazon's AmazonFresh biedt geregistreerde gebruikers in bepaalde regio's bezorging op de dag zelf of in de vroege morgen in een jaarlidmaatschap voor $299 (€273,50). Walmart's online bezorgdienst bevindt zich nog in een testfase, maar voor een bedrag van $3 tot $7 (€2,74 tot €6,40) kunnen consumenten uit meer dan 30.000 verschillende producten kiezen. Ondertussen werkt de third-party leveringsdienst Instacart samen met Target, Whole Foods Market, Costco en Petco om bestellingen binnen het uur bij de consument te brengen. Klik hier om verder te lezen

Walmart verhoogt lonen van 42.300 werknemers in Tennessee
Walmart gaat meer dan $65,7 miljoen (€60,1 miljoen) investeren om de lonen te verhogen van 42.300 werknemers van Walmart-vestigingen in Tennessee. Het gaat om de stafleden van onderandere 11 hypermarkten en 6 supermarkten rondom de stadsregio van Chattanooga. Walmart zegt een investering te doen van $2,7 miljard (€2,47 miljard) verspreid over twee jaar om de lonen te verhogen van zijn Amerikaanse werknemers, betere training te verzorgen en om flexibiliteit in roosters te vergroten. Met februari zal het uurloon neerkomen op $13,34 (€12,20)en op $10,48 (€9,59) voor part-time werknemers. Klik hier om verder te lezen

Australië: Telers hebben bescherming nodig van grotere spelers
De Australische Concurrentie- en Consumentencommissie (ACCC) kondigde vorige week aan dat het legale stappen gaat ondernemen tegen Woolworths wegens onbillijk gedrag. De supermarkt zou AUD$60 miljoen (€39,5 miljoen) aan betalingen van leveranciers hebben gezocht om een winstgat op te vullen. De ACCC zegt dat in december 2014 managers van Woolworths met dit plan gekomen zijn onder de naam "Mind the Gap". Hiermee werden leveranciers "verzocht" om Woolworths financieel te ondersteunen. Leveranciers werd duidelijk gemaakt dat als ze hier niet aan mee zouden merken, gezien zou worden als onwil om de keten te ondersteunen. Deze betalingen varieerden van $4291 (€2825) tot $1,4 miljoen (€920.000). Er zou in totaal $18,1 miljoen (€11,9 miljoen) bij leveranciers zijn opgehaald. Klik hier om verder te lezen

Carrefour opent winkels verspreid over de wereld
Carrefour is begonnen met een nieuw project in de Belgische stad Mons. Volgens Carrefour is dit nieuwe winkelconcept een revolutie op het gebied van winkelervaring van consumenten. Eerder opende Carrefour zijn grootste Aziatische vestiging in Beijing. Dit is de eerste locatie in die regio die onder beheer van Carrefour zelf valt. De vestiging heeft een oppervlak van 71.380 vierkante meter en een assortiment van bijna 40.000 producten, waarvan er 6000 worden geïmporteerd. Klik hier om verder te lezen

Casino gaat vaste activa in Thailand verkopen
De Franse supermarktketen Casino Guichard-Perrachon is van plan om wat van zijn vaste activa te verkopen in Thailand en Colombia. Hiermee wil het bedrijf zo'n €2 miljard aan schulden vereffenen in het komende jaar. Hierbij worden ook bedrijfsprocessen in Vietnam verkocht. De verkoop van vaste activa in Latijns-Amerika leverde eerder in juni al €1,7 miljard op. Klik hier om verder te lezen
Publicatiedatum: