Consumenten verdelen op dit moment hun boodschappen tussen twee grote retailers: Aldi of Lidl en een van de andere grote supermarktketens. "De twee discounters krijgen een reputatie voor kwaliteit en zien een spectaculaire groei," zegt Mr. Garner. "Aldi groeit weer en het groeitempo van Lidl neemt weer toe en staat nu op 14%. De enige andere keten die groei liet zien was volgens hem Waitrose, dat dit jaar 3% omhoog is gegaan. "De drie groeiende supermarktketens hebben £6,7 miljard (€9,2 miljard) over de afgelopen vier jaar opgebracht. Ter vergelijking: Tesco heeft grote problemen, Asda staat onder forse druk, Sainbury's houdt zich beter dan de rest." Hij zei dat de twee discounters zich nu concentreren op hun marketing om niet alleen de prijs, maar ook de kwaliteit van hun producten weer te laten geven. Klik hier om meer te lezen
Carrefour's grootste vlaggenschip-winkel in Azië
Carrefour heeft zijn grootste vlaggenschip in Azië geopend in de vorm van een vestiging in Siyuanqiao in Beijing. Het oppervlak van de winkel is gebouwd op een terrein van 71.380 vierkante meter. Het assortiment bevat bijna 40.000 producten, waaronder 6.000 geïmporteerde waren. Hiermee heeft onder andere Carrefour-vestigingen deze locatie de meeste geïmporteerde producten.
Metro CEO vol hoop over de toekomst
Na twee jaar stagnerende winst en een mislukte beursgang van zijn Russische unit, heeft Metro CEO Olaf Koch aangegeven dat het leven beter gaat worden voor Duitsland's grootste retailer. Koch begint aan zijn vijfde jaar aan het roer en wil graag de resultaten verzilveren van zijn beleid, dat onder andere een aanzet tot e-commerce, startup-investeringen en de verkoop van de warenhuizenketen inhield. Ook kijkt de CEO uit naar overnames. Klik hier om meer te lezen
Voedselverspilling bij Franse supermarkten nu illegaal
Het Franse parlement heeft een wet goedgekeurd die de voedselverspilling van het land drastisch omlaag moet brengen. Vanaf nu is het verboden voor Franse supermarkten om voedsel weg te gooien. Volgens schattingen wordt in Frankrijk ongeveer 7,1 miljoen ton voedsel per jaar weggegooid. Consumenten zijn verantwoordelijk voor 67% hiervan, restaurants voor 15% en retailers voor 11%. Franse supermarkten mogen nu niet langer voedsel weggooien en mogen de producten ook niet ongeschikt maken voor consumptie. Alle onverkochte producten moeten nu gedoneerd worden aan liefdadigheidsinstanties. Voedsel dat ook hiervoor niet meer geschikt is, moet worden vermaakt tot dierenvoeding. Als ook dit niet meer mogleijk is, moeten de producten veranderd worden in compost of gebruikt worden om energie op te wekken.
"Albert Heijn België zal verdwijnen"
Volgens retailspecialist Gino van Ossel zal Ahold Delhaize het merk Albert Heijn in België laten verdwijnen. "De keten zal echter eerst groeien tot 50 winkels," zegt hij. Gino wijst op het feit dat Albert Heijn nu al druk uitoefent op Belgische marges, terwijl het slechts 40 vestigingen heeft. Deze strategie is op de lange termijn schadelijk voor de veel grotere partneronderneming Delhaize. Volgens hem zal Delhaize veel meer bijdragen aan Ahold Delhaize, dan Albert Heijn België en zal Albert Heijn België uiteindelijk opzij geschoven worden ten faveure van Delhaize België.
Bankier verwacht dat winst van Sligro Food Group toeneemt
Een analyseverslag van privébankier Theodoor Gilissen voorziet een positieve toekomst voor de winst van het Nederlandse bedrijf Sligro Food Group. De bank verwacht met name groei in België. De Belgische omzet van Sligro Food Group bedraagt vandaag de dag €40 miljoen euro, maar wegens een gebrek aan grote concurrenten is er ruimte voor groei. "De Belgische markt voor voedingsmiddelen is versnipperd en heeft geen grote concurrenten, terwijl het assortiment ongeveer hetzelfde is als in Nederland," zegt Theodoor Gilissen. "Dit geeft Sligro een uitstekende mogelijkheid om een sterke positie op te bouwen in de Belgische markt."