Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cédric Geens:

"Concurrentie in markt cranberry's neemt toe"

Tholen - Het is weer tijd voor cranberry's, bij uitstek een product voor december. Rond de feestdagen worden veenbessen het meeste geconsumeerd, maar de bestellingen beginnen al rond eind augustus. In de markt is de concurrentie de afgelopen jaren toegenomen. "Steeds meer handelaren kopen volumes in bulk in en verpakken deze op maat voor hun klanten", vertelt Cédric Geens van W. Jonckheere.

 

Nicheproduct
De verkoop van cranberry's uit de VS start 'programmagewijs' eind augustus al, maar qua versheid is het belangrijk dat het product zo laat mogelijk binnenkomt. "Er komen ook nog kleine aantallen binnen voor de vrije verkoop, maar dat is minimaal. De grootste afnemers van veenbessen zijn groothandelaren en grootwarenhuizen."
Hij benadrukt dat de cranberry een nicheproduct is. "Wij leveren zelf het merk Ocean Spray en dat is een belangrijke en bekende speler in de markt. De naamsbekendheid is groot en de aanvoer constant. Toch is het moeilijker onderscheiden als je meer aanbieders hebt."



Inkoop in bulk
Hij vervolgt: "De afgelopen vijf jaar is het aantal spelers dat cranberry's vermarkt, toegenomen met name vanuit Nederland. Dat verkoopt heel anders. Vanuit de States worden de producten ofwel bulk geïmporteerd ofwel in verpakkingen van 340 gram. Steeds meer spelers kiezen kiezen voor bulk en verpakken speciaal voor de klant in andere gewichten. Diverse grootwarenhuizen tonen hun interesse daarin aangezien er ook in private label verpakt kan worden." De grotere concurrentie heeft deels invloed op de prijs. "De aankoopprijs is in de States voor iedereen een beetje hetzelfde. Spelers hebben wel meer kosten als ze het zelf gaan verpakken. Om concurrerend te blijven, prijzen ze wel scherp. Toch blijft het een nichemarkt", concludeert hij. "Er is extra vraag rondom de feestdagen, maar in januari valt de vraag volledig weg en moet je zorgen dat je leeg bent."

Voor meer informatie:
Stefan Andriani
Cedric Geens
W. Jonckheere SPRL
Werkhuizenkaai 112
1000 Brussel
Tel: +32 - 22426103
Fax: +32 - 22451079