Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marges Marokkaanse tomatentelers steeds kleiner

Stijgende productiekosten en krimpende winstmarges hebben veel kleinere Marokkaanse tomatentelers uit de markt gedrongen. Vooral grote telers produceren en exporteren nog tomaten voor de Europese markt. Maar de stijgende kosten hebben zelfs hen gedwongen nieuwe markten te zoeken, evenals manieren om op kosten te besparen.



Taquie-Dine Cherradi van Matysha Moroccan Group: "De tomatenmarkt ligt momenteel moeilijk. We moeten de kwaliteit benadrukken, in staat zijn gedurende het hele seizoen te leveren en goede marktdiversificatie is vereist." Matysha teelt ongeveer 40.000 ton tomaten per jaar op 300 hectare kassen. Hun vlees-, tros-, ronde, cocktail-, cherry- en olivette tomaten worden naar heel Europa geƫxporteerd. Ook naar Noord-Amerika en Afrika wordt er geƫxporteerd maar zelfs met deze spreiding is Taquie-Dine altijd op zoek naar meer diversificatie.



"Onze klantbasis wordt steeds breder," zegt hij, "maar we moeten deze uitbreiden om de markt voor onze tomaten te maximaliseren." Dit omvat product mapping alsook het zich richten op de voorverpakte markt in de detailhandel. Strategische partnerschappen zijn ook nodig en Matysha heeft hier in Europa voor gezorgd. Via het handelsplatform in Frankrijk heeft het overeenkomsten tegen vaste prijzen.



Taquie-Dine: "We moeten ook de kosten optimaliseren door de productie- en verpakkingskosten op peil te houden." Het bedrijf heeft de koude opslag verbeterd om meer product aan te kunnen en is het enige, volledig geklimatiseerde pakstation in Afrika. Het heeft verschillende prijzen behaald als een van de beste tomatenexporteurs op het continent en toch weet Taquie-Dine dat er meer nodig is als gevolg van de eisen van de wereldwijde tomatenmarkt.

"Elk jaar proberen we onze export met 15 procent te verhogen," zegt hij. "Productietechnieken moeten naar moderne productie gericht worden."


Voor meer informatie:

Taquie-Dine Cherradi El Fadili
Lymouna Matysha
GSM Marokko : +212(0)6 61 16 34 54
GSM Frankrijk : +33(0)6 25 53 65 53
Email: taquie-dine.cherradi@matysha.com
www.matysha.com




Auteurs: Carlos Nunez / Yzza Ibrahim





Publicatiedatum: