Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
zowel van retailer zelf als van consument

"Bloemkool krijgt te weinig aandacht in de supermarkt"

Tholen - Het bloemkoolseizoen zit er weer op voor teler Jos Stevens. Hij geeft aan dat het een somber jaar is geweest. "Als ik terugkijk naar afgelopen seizoenen, is de middenprijs voor ons alleen maar gedaald en zijn de onkosten gestegen. Hierdoor heb je als teler niet altijd meer plezier in je werk."

Spijtig
Naast de afnemende prijs is er nog een ander probleem waar veel telers mee zitten. "Wij doen enorm ons best om perfecte producten af te leveren, maar als je ons product in de meeste supermarkten terug ziet, is dat zeer spijtig. De meesten hebben de groentenafdeling ingericht als zelfbedieningszaak. Sommige groenten kunnen er tegen als de consument er aan zit, maar de bloemkool niet. Zodra mensen de bloemkool te veel betasten komen er plekjes op. Er wordt te weinig aandacht aan ons product besteed. Het moet op een mooie manier gepresenteerd worden en niet beschadigen in de winkel."



Stevens rondde het seizoen een week geleden af. "We eindigden met een prijs rond de 30/40 cent. Dat is veel te weinig, we hebben zeker het dubbele nodig om onkosten te dekken en iets te kunnen verdienen. Ik hoorde dat de prijs vandaag net iets boven de 40 cent lag, dus het is niet veel gestegen."

Ouderwets

Hij vraagt zich af hoe de bloemkoolteelt zich in de toekomst zal ontwikkelen. "Er vallen soms oude telers weg en er komen weinig nieuwe bij. Het volume zal dus waarschijnlijk dalen. Toch zullen de prijzen daardoor niet ineens stijgen, want het is een feit dat de vraag naar bloemkool is gedaald. De consument heeft enorm veel keuze en velen vinden bloemkool 'ouderwets'. Stel dat de supermarkt het beter presenteert en promoot, dan zou het nog een opleving kunnen krijgen, want het is een heel gezonde groente."

Voor meer informatie:
Jos Stevens
jos.m.stevens@gmail.com