"Bloemkool krijgt te weinig aandacht in de supermarkt"
Spijtig
Naast de afnemende prijs is er nog een ander probleem waar veel telers mee zitten. "Wij doen enorm ons best om perfecte producten af te leveren, maar als je ons product in de meeste supermarkten terug ziet, is dat zeer spijtig. De meesten hebben de groentenafdeling ingericht als zelfbedieningszaak. Sommige groenten kunnen er tegen als de consument er aan zit, maar de bloemkool niet. Zodra mensen de bloemkool te veel betasten komen er plekjes op. Er wordt te weinig aandacht aan ons product besteed. Het moet op een mooie manier gepresenteerd worden en niet beschadigen in de winkel."
Stevens rondde het seizoen een week geleden af. "We eindigden met een prijs rond de 30/40 cent. Dat is veel te weinig, we hebben zeker het dubbele nodig om onkosten te dekken en iets te kunnen verdienen. Ik hoorde dat de prijs vandaag net iets boven de 40 cent lag, dus het is niet veel gestegen."
Ouderwets
Hij vraagt zich af hoe de bloemkoolteelt zich in de toekomst zal ontwikkelen. "Er vallen soms oude telers weg en er komen weinig nieuwe bij. Het volume zal dus waarschijnlijk dalen. Toch zullen de prijzen daardoor niet ineens stijgen, want het is een feit dat de vraag naar bloemkool is gedaald. De consument heeft enorm veel keuze en velen vinden bloemkool 'ouderwets'. Stel dat de supermarkt het beter presenteert en promoot, dan zou het nog een opleving kunnen krijgen, want het is een heel gezonde groente."
Voor meer informatie:
Jos Stevens
[email protected]