Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dieptepunt nog niet in zicht voor Engelse Big Four

Russische retailer Magnit test online store

Walmart klaagt Puerto Rico aan voor belastingverhogingen
Walmart Stores Inc. klaagt de Puerto Ricaanse regering aan voor wat de retailer 'verbazingwekkende' belastingverhogingen noemt. Wet 72-2015, bekrachtigd in mei, verhoogt de belasting op goederen, offshore geïmporteerd voor lokale bedrijven met een omzet van meer dan 2,5 miljard euro, van 2% naar 6,5%. De toename komt op het moment dat de retailer worstelt met een schuld van 64 miljard euro. (esmmagazine.com)

Dieptepunt nog niet in zicht voor Big Four
Het dieptepunt voor de vier grootste supermarkten in het Verenigd Koninkrijk is volgens de CEO van Sainsbury's misschien nog niet in zicht. De retailers verkeren nog steeds in een crisis, veroorzaakt door de opkomst van de Duitse discounters Aldi en Lidl. De Big Four (Tesco, Walmart, Asda en Morrisons) zijn wat betreft marktaandeel, omzet, winst en waarde van de activa verwikkeld in een heuse prijzenoorlog: klantenverlies en deflatie. "Ondanks het feit dat de Big Four het prijsverschil aanzienlijk hebben verkleind, is het punt dat consumenten niet meer naar de discounters gaan, niettemin bereikt," stelde CEO van Sainsbury's, Mike Coupe in een interview met Reuters. Sainsbury's verkleinde het prijsverschil tot 20% van ongeveer 38% begin vorig jaar, maar het omslagpunt in landen zoals Frankrijk was een verschil van 5 tot 10%. (Reuters)

Russische retailer Magnit test online store
Retailgigant Magnit start met de testfase van de verkoop via zijn online store met levering aan huis, zo meldt vedomosti.ru. De CEO en belangrijkste eigenaar van Magnit, Sergei Galitsky, vertelde Forbes in het voorjaar van 2013 dat hij niet geloofde in deze verkoopwijze. Echter, in 2014 begon de retailer de zochttocht naar nieuwe verkoopkanalen. De beweging is een strategische zet voor Magnit: in de eerste helft van het jaar daalde de retailomzet van non-food producten in Rusland met 8,3% (volgens het ministerie van Economische Ontwikkeling), de onlineomzet (hoofdzakelijk non-food artikelen) steeg met 28%. Alle belangrijke Russische retailers zijn op zoek naar de mogelijkheden van online sales, hoewel Magnit zijn beslissing uitstelt tot 2016. Het probleem van de online food business is de winstgevendheid stelde de vorige CEO van Auchan Rusland, Wilhelm Ubner, de producten zijn goedkoop, maar de logistieke kosten hoog. 

Safeway krijgt boete van 38 miljoen euro voor online boodschappenservice
Een federale rechter in San Francisco legt Safeway een boete op van bijna 38 miljoen euro. De retailer moet de klanten die hun boodschappen online bestelden, maar zich niet bewust waren van de toeslag van 10% (ten opzichte van de winkelprijs) terugbetalen. (Sfgate.com)

Indiase online retailmarkt groeit jaarlijks met 62%
De Indiase online retailmarkt groeit volgens een recente studie, uitgevoerd door 6Wresearch, met een samengesteld jaarlijks percentage van 62% in de periode van 2016 tot 2022, een recente studie. De markt voor online supermarkten bevindt zich momenteel in een opkomende fase en beperkt zich voornamelijk tot 'tier-one' steden. (economictimes.indiatimes.com)

Aanhoudende succes met huismerken voor Kroger
De huismerken Simple Truth en Simple Truth Organic van de retailer Kroger blijven in "een verbazingwekkend tempo" groeien. De productlijnen, die debuteerde in 2012 en vorig jaar een omzet van 1,1 miljard euro bereikte, noteerde een record totale omzet in het afgelopen kwartaal, aldus Mike Schlotman, executive vice-president en chief financial officer. (foodbusinessnews.net)

Amazon China en Baidu versterken positie
De twee onlinereuzen in China, Baidu en Amazon, hebben een overeenkomst gesloten om hun posities op de sterke Chinese markt te versterken. (internationalsupermarketnews.com)

Retailers laten armoedige woonwijken links liggen
Als onderdeel van Michelle Obama's 'gezond eten'-initiatief beloofden een aantal grote foodretailers in 2011 om in woonwijken met geen supermarkten 1.500 nieuwe supermarkten of convenience stores te openen of uit te breiden in 2016. De retailers hebben de belofte echter nog niet ingewilligd. The Partnership for a Healthier America, die gezonde voeding en beweging bevordert, beschouwt de verbetering van de toegang tot vers voedsel als een belangrijk onderdeel van de oplossing. AP's onderzoek toont echter aan dat de retailers woonwijken met hoge armoedecijfers links laten liggen. (jhnewsandguide.com)

India: Tamil Nadu introduceert mobiele groentewinkels 
De regering van Tamil Nadu kondigde afgelopen zaterdag aan dat zij van plan zijn om 11 mobiele groentewinkels in 32 gemeenten te introduceren. (ianslive.in)

Rapport: Natural Grocers is Yelp's favoriet
Een nieuwe analyse, op basis van klantenbeoordelingen, geposted op Yelp stelt dat Natural Grocers van Vitamin Cottage, in vergelijking met een groep beursgenoteerde foodretailers, de hoogste scores op het gebied van klanttevredenheid behaalde. Op Yelp's vijf-sterren-systeem scoorde de retailer gemiddeld 4,14, gevolgd door Sprouts Farmers Market (3,87); Whole Foods (3,71); The Fresh Market (3.70); Smart & Final (3,57); Kroger (3.37); en Supervalu's Save-A-Lot (3.17). (valuenetworkissues.blogspot.nl)

Amazon succesvol op Black Friday
Amazon nam 35% van alle Black Friday-deals voor zijn rekening. Daarmee versloeg de retailer de nummer 2, Best Buy met 8%, ruimschoots. Macy's werd derde, met 3,38%, terwijl Walmart als vierde 3,35% van de omzet binnenhaalde. (internationalsupermarketnews.com)

VS: Foodtown biedt 900.000 euro voor naam Pathmark
A & P heeft de rechter gevraagd, die toezicht houdt op het faillissement, om de verkoop van het intellectuele eigendom van Pathmark aan Foodtown, PSK Supermarkets, goed te keuren. Volgens de gerechtelijke documenten bood K-50-15 Corp. 900.000 euro voor de activa, waaronder het Pathmark-logo, de handelsmerken en merknamen van Pathmark, ChefMark, Big deals, Sav-A-Center en de Gospel Choir Competition; als domeinnaam pathmark.com. (supermarketnews.com)

Spaanse supermarktketens moeten fuseren of failliet gaan
Klik hier voor het gehele artikel. 


IGA retailer stelt criteria voor CBD's supermarktoorlog
Klik hier voor het gehele artikel. 



Publicatiedatum: