Terwijl Griekse blauwe bessen nog een nieuw product in Azië zijn, zei hij dat ze al twee jaar aardbeien in de Golf verkopen en dat ze groot succes hebben in de concurrentie met Spanje, Marokko, Tunesië, Egypte en de VS. "Ik geloof dat we ook zeer succesvol gaan zijn in Azië, omdat we kwalitatief gezien een zeer goed product hebben, die een concurrerend voordeel zal hebben," zegt Nick. Hij legt ook uit dat de strategie van het bedrijf neerkomt op het introduceren van producten, die relatief nieuw zijn voor sommige markten en dat er een echte interesse is in het helpen ontwikkelen van Griekse export, vooral buiten de EU.
De aardbeien, die vermarkt worden door Greek & Fresh, komen voornamelijk overeen met de Fortuna-variëteit, die gekenmerkt wordt door zijn vroege productie, zeer mooie vorm, glanzend met een witte kleur rondom de steel, wat veel markten aantrekkelijk vinden. "In Azië en de Golf houden ze ervan als de kelur voor 70% tot 80% beneden rood is en voor 20% tot 30% aan de bovenkant wit. Het heeft een middelmatige brixwaarde, maar een erg fijn aroma," zegt de CEO.
Gezien het merendeel van de Australische productie is gebaseerd op de Fortuna-variëteit, is de Aziatische markt al bekend met deze soort en zijn kenmerken.
Hij meldt dat de grootste uitdaging in de Aziatische markt, vergeleken met de Golf, neerkomt op de hogere verwachtingen van consumenten. Ze hebben meer aandacht voor kleine details. "Een ander verschil is natuurlijk dat terwijl export naar de Golf al jaren plaatsvindt, de export naar Azië nog in ontwikkeling is." Maar gezien de moeilijkheden in traditionele markten zegt hij dat er een groeiende focus op Azië zal zijn in de komende jaren. "Naast aardbeien proberen we ook kiwi's, blauwe bessen, granaatappelen, avocado, maar ook perziken, nectarines en druiven te exporteren in de zomer."
Voor meer informatie:
Nick Nafpliotis
Greek and Fresh
T: +30 215 2158063
F: +30 210 2713683
M: +30 6932 454646
Skype: nick.nafpliotis
Email:[email protected]
www.greekandfresh.com