Griekse aardbeienexport focust op Azië

Het marketingbedrijf Greek & Fresh en zijn teeltpartner Labidino hebben afgelopen september voor het eerst de Asia Fruit Logistica-beurs bezocht. Greek & Fresh is momenteel de grootste exporteur van aardbeien via luchtvracht vanuit Griekenland en exporteren voornamelijk naar bestemmingen in de Gold (Koeweit, Dubai en Saoedi-Arabië.) De reden voor het bezoek was de huidige uitbreiding van het bedrijf in deze regio. Nick Nafpliotis, CEO van Greek & Fresh, zei dat 50% van de mensen die de stand hadden bezocht geïnteresseerd waren in de aardbeien, terwijl blauwe bessen slechts 15% aantrokken. Hij gelooft echter dat er veel potentieel is in Azië, omdat het bedrijf lagere productiekosten heeft en zeer sterk concurrerende tarieven voor luchtvracht hanteert in vergelijking met andere Europese landen.



Terwijl Griekse blauwe bessen nog een nieuw product in Azië zijn, zei hij dat ze al twee jaar aardbeien in de Golf verkopen en dat ze groot succes hebben in de concurrentie met Spanje, Marokko, Tunesië, Egypte en de VS. "Ik geloof dat we ook zeer succesvol gaan zijn in Azië, omdat we kwalitatief gezien een zeer goed product hebben, die een concurrerend voordeel zal hebben," zegt Nick. Hij legt ook uit dat de strategie van het bedrijf neerkomt op het introduceren van producten, die relatief nieuw zijn voor sommige markten en dat er een echte interesse is in het helpen ontwikkelen van Griekse export, vooral buiten de EU.



De aardbeien, die vermarkt worden door Greek & Fresh, komen voornamelijk overeen met de Fortuna-variëteit, die gekenmerkt wordt door zijn vroege productie, zeer mooie vorm, glanzend met een witte kleur rondom de steel, wat veel markten aantrekkelijk vinden. "In Azië en de Golf houden ze ervan als de kelur voor 70% tot 80% beneden rood is en voor 20% tot 30% aan de bovenkant wit. Het heeft een middelmatige brixwaarde, maar een erg fijn aroma," zegt de CEO.

Gezien het merendeel van de Australische productie is gebaseerd op de Fortuna-variëteit, is de Aziatische markt al bekend met deze soort en zijn kenmerken.

Nick Nafpliotis gelooft dat Griekse aardbeien een zeer positieve impact op de markt zullen hebben. "We veranderen nu de verpakking om ze aantrekkelijker en meer luxueus te maken, met zwarte cartons om meer contrast met de rode kleur van de aardbeien te geven. We zijn van plan om onze verschepingen te beginnen in januari, waarmee we Hong Kong, Singapore, Maleisië, Thailand en India bereiken."



Hij meldt dat de grootste uitdaging in de Aziatische markt, vergeleken met de Golf, neerkomt op de hogere verwachtingen van consumenten. Ze hebben meer aandacht voor kleine details. "Een ander verschil is natuurlijk dat terwijl export naar de Golf al jaren plaatsvindt, de export naar Azië nog in ontwikkeling is." Maar gezien de moeilijkheden in traditionele markten zegt hij dat er een groeiende focus op Azië zal zijn in de komende jaren. "Naast aardbeien proberen we ook kiwi's, blauwe bessen, granaatappelen, avocado, maar ook perziken, nectarines en druiven te exporteren in de zomer."

Greek & Fresh is momenteel in staat om 1.000 ton aan aardbeien per seizoen te exporteren, wat niet zo'n heel groot volume is. Maar het bedrijf is vooral gefocust op luchtvrachten naar niet-Europese overzeese markten. "Ik ben er zeker van dat dit jaar minstens 40% tot 50% naar de Golf zal gaan, waar we een zeer goed seizoen hebben gedraaid en onze partners geweldig werk hebben verricht. We onderhouden goede relaties met de supermarkten." 

Voor meer informatie:

Nick Nafpliotis
Greek and Fresh
T: +30 215 2158063
F: +30 210 2713683
M: +30 6932 454646
Skype: nick.nafpliotis
Email:nick@nafpliotisgroup.gr
www.greekandfresh.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven