Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek en groei sleutelrol voor Israëlische granaatappelen


Granaatappelen als kerstballen in een boom

Israëlische exporteur hebben te maken met veel concurrentie. Wat granaatappelen betreft legt Yoav Nakash uit dat Israëlisch fruit doorgaans een voordeel heeft in de concurrentie met Egyptische en Turks fruit wegens het superieure smaakprofiel. Maar omdat concurrerende telers en exporteurs goede vooruitgang hebben gemaakt met het uiterlijk van het fruit, is onderzoek voortdurend nodig.


Yoav Nakash van Galilee Export

"Als je kijkt naar nieuwe variëteiten, dan betreft het opbrengst, houdbaarheid, smaak en kleur," legt Yoav uit. "Mensen kopen eerst met hun ogen. Daarna proeven ze pas het fruit. Maar je hebt ook een goede opbrengst nodig, want als je als teler geen winst kan maken met het fruit, stopt de hele onderneming." De markt voor granaatappelen is de laatste paar jaar stabiel geweest, maar de omzet voor Israëlische telers heeft te lijden gehad van de veranderende wisselkoers, die minder shekels in het laatje brengt. Daarom is het belangrijk om nieuwe rassen te vinden zoals de Shani, die minder kosten en een betere omzet genereert.


Links: Fruit van de boomgaard in kratten naar de opslag. Rechts: granaatappelen worden gewassen

"We zoeken altijd naar nieuwe markten," zegt Yoav. "We moeten rekening houden met het weer, de wisselkoers, olie en de politieke situatie. Het telen van fruit is slechts ongeveer 30% van de hele som. De combinatie van al die andere zaken is wat de echte uitdaging vormt."

Granaatappelen worden gedroogd en gesorteerd

De huidige marktsituatie
Op de korte termijn zijn de prijzen waarschijnlijk op het laagst voor dit seizoen. Een groot beschikbaar aanbod heeft de markt gedeprimeerd, maar de prijzen zouden moeten stijgen in januari als het Spaanse en Turkse fruitaanbod afneemt. Februari en maart zijn de voornaamste maanden voor Israëlische exporteurs, omdat dan de prijzen het gunstigst zullen zijn. In de toekomst wil Galilee een jaarrond aanbod realiseren. Dan kunnen de maanden juni t/m augustus de hoogste omzet van het seizoen teweeg brengen, omdat dan de markt grotendeels leeg is. Verpakking en koelketenmanagement zullen een grote rol spelen om dat mogelijk te maken.


Granaatappelen worden verpakt in Stepac plastic

"We gebruiken Stepac-verpakking, dat gebruik maakt van zowel plastic als was om de houdbaarheid te vergroten," zegt Yoav. "Dit heeft een dubbel effect en het is goed genoeg om onze granaatappelen te conserveren tijdens de reis van zes weken naar Vladivostok. Dat is de meest afgelegen bestemming waar we naartoe verzenden." Deze lange houdbaarheid biedt ook andere marktvoordelen.



"We willen granaatappelen verkopen," licht Yoav toe, "maar we hoeven ze niet te forceren zoals paprika, bijvoorbeeld. Die moet je plukken en dan binnen een maand verkopen. We willen het fruit verkopen, maar we gaan het niet zomaar tegen elke prijs leveren."



"Galilee Export heeft een groei van 30% dankzij nieuwe plantages en veel nieuwe telers, die zich bij ons hebben gevoegd in het afgelopen jaar. Galilee Export bereikte een omzet van €100 miljoen en de volumes zullen in dezelfde verhoudingen toenemen met 20% in het volgende seizoen."

Voor meer informatie:
Yoav Nakash
Galilee Export
Tel :+972-36539020
yoav.n@galil-export.com
galilee-export.com

Publicatiedatum: