Politieke steun voor fastlane bij Calais
Accreditatie
Bedrijven die voldoen aan de zware beveiligingseisen van de UK Border Force voor chauffeurs, vracht en vrachtauto kunnen nu reeds geaccrediteerd worden. Om aan deze eisen te voldoen moeten transportbedrijven flink investeren. Deze investeringen gaan verder dan de fysieke beveiliging van de vrachtauto. Chauffeurs moeten ook getraind worden in het uitvoeren van inspectie- en beveiligingsprocedures. Die trainingen dienen door de transportonderneming zelf te worden gedaan. Dus het kost naast geld ook nog eens veel tijd.
Instellen Fast Lane
Geaccrediteerde bedrijven mogen naar het oordeel van TLN extra beloond worden voor hun inspanningen. TLN pleit voor de instelling van een 'fast lane' om snel de toegangsprocedures tot de trein te doorlopen. Dit verkleint de kans op gevaarlijke situaties door migranten, indringen in voertuigen en de daarbij horende vertragingen. Naast het pleidooi van de VVD in de Tweede Kamer en de positieve reactie van de minister daarop heeft inmiddels ook Eurotunnel aangeven de mogelijkheid van een fastlane te gaan onderzoeken. Op 17 december aanstaande praat een delegatie van TLN met Eurotunnel verder over de aanpak van de problematiek in Calais. Bij het gesprek zijn ook vertegenwoordigers van de Franse, Duitse, Belgische en Engelse vervoerdersorganisaties aanwezig.
Bron: TLN