Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Meet the grower, meet EXSA-Europe”

De druif: gangbaar voor Zuid-Afrika, een niche voor Exsa

Tholen - In 1997 sloegen Zuid-Afrikaanse druiventelers de handen ineen en besloten onder de naam EXSA hun druiven zelf te gaan exporteren. Inmiddels zijn er 22 telers die zo'n 3,5 miljoen colli telen en direct vermarkten vanuit alle prominente productiegebieden naar retailers, cateringbedrijven, en groothandelaren in Europa, VK, Azië, en lokale Afrikaanse afzetgebieden. Aan het eind van het afgelopen Zuid-Afrikaanse druivenseizoen heeft EXSA-Europe een film laten maken met als doel haar klanten kennis te laten maken haar partners in Zuid-Afrika.

The story of EXSA from ARNO on Vimeo.

Juiste markten
"Toen we begonnen wist niemand nog echt iets van marketing," aldus één van de directeuren Leon Viljoen. "Met de groei van het bedrijf werd het steeds meer een uitdaging om de druiven naar de juiste markten te krijgen. Daarom gingen we ons meer richten op het neerzetten van een niche product en legden we ons meer toe op de gerichte verkoop aan de retail. De focus op de consument bracht ook met zich mee dat we nieuwe soorten gingen ontwikkelen waarbij we vooral inzetten op de omwikkeling van druivenrassen, veredeld door IFG, met meer smaak en een langere houdbaarheid. Daarnaast willen we ook druiven telen waarbij onze telers de inzet van gewasbeschermingsmiddelen zo veel als mogelijk kunnen vermijden."

Sweet Sapphir
Het veredelen van de druif gaat in samenspraak met de consumenten, ketenpartners als supermarkten en cateringbedrijven en onze telers. Het is een proces dat jaren kan duren. Als voorbeeld van deze ontwikkeling toont Leon de Sweet Sapphir: "Deze druif oogt volgens klanten meer als een dadel dan een druif." Onder de Afrikaanse zon dragen de telers niet alleen verantwoordelijkheid voor de smaak en kwaliteit van druiven, maar ook voor de ruim 2500 werknemers die primair jaarrond op de plantage werken. Voor een grote groep verzorgen de telers ook woonvoorzieningen. Naast de teelt onder de sociale SEDEX of SIZA normen ondersteunt EXSA ook een flink aantal lokale initiatieven als een lokale basisschool in de Doorns. "Inmiddels staat de volgende generatie te popelen om EXSA uit te bouwen en zowel de teelt als de afzet naar een hoger niveau tillen."

Film
Uiteindelijk zal er op de EXSA druivendoos en consumentverpakkingen een QR code komen waarbij een directe link naar deze film zal zijn zodat ook de consument kan zien waar de druiven geproduceerd worden. EXSA Europe zal komend seizoen ook in de overige landen waar eigen productie plaatsvind, o.a. Egypte een soortgelijke films laten produceren. Uiteindelijk is het doel om 52 weken per jaar uit iedere productiegebied waar EXSA druiven worden verpakt een 'meet the grower' link te ontwikkelen.

Meer informatie:
EXSA
Eddy Kreukniet
E: eddy.kreukniet@exsaeurope.com
www.exsaeurope.com






Publicatiedatum:
Auteur:
©