Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vicente José Serisuelo, marketing directeur van Serifruit:

"Kleine Spaanse citruspakstations verdwijnen en grote groeien"



De citrussector blijft zich volgens Vicente José Serisuelo, marketing directeur van Serifruit, ontwikkelen in Valencia, zo vertelde hij tijdens een bezoek van AGF/FreshPlaza. De verdeling van areaal, het verdwijnen van een aantal bedrijven, de groei van anderen en de relevantie van grote retailers zijn veranderingen, die de toekomst in het belangrijkste producerende gebied van Spanje vormgeven.


Vicente José Serisuelo met een doos sinaasappelen onder de merknaam Capri.

Serifruit, gevestigd in Bechi (Castellon), werd in 1997 opgericht als een familiebedrijf, maar gaat terug tot 1960 toen het onder de naam Frutas Ibáñez furore maakte door een sterke aanwezigheid op de binnenlandse markt. In 1997, als gevolg van de generatiewisseling, besloot het bedrijf om te stoppen met de onderneming. Terwijl het oude bedrijf vooral gericht was op de distributie van het fruit op Spaanse groothandelsmarkten richt Serifruit richt zich op massaverdeling op nationaal niveau (30%) en Europa (70%). Het bedrijf distribueert een volume van 100 miljoen kilo sinaasappelen, clementines en mandarijnen van zowel eigen productie als gekocht van andere producenten en derden.


Elektronische en gemechaniseerde sortering van mandarijnen.



Citrus met minimaal residu: exclusief voor Europa
"Wij werken in bijna alle Europese landen, met inbegrip van Oost-Europa, met een distributie-label. De belangrijkste markten zijn Frankrijk, Duitsland, Nederland en België. Hoewel we in het verleden overzee exporteerden, verkiezen we tegenwoordig om ons te specialiseren in de Europese markt, omdat wij werken met fruit dat na de oogst minimaal behandeld wordt. Hierdoor kunnen we onszelf onderscheiden van de concurrentie," aldus Serisuelo.



Uit voorzichtigheid geen Zuid-Afrikaanse kwaliteit
Van juli tot half oktober begint Serifruit met de import uit Argentinië en Uruguay. Het hele jaar door levert Serifruit sinaasappelen. "We zijn gestopt met het importeren uit Zuid-Afrika als gevolg van de problemen met de Black Spot. We kopen voornamelijk Navel- en Valencia-sinaasappelen. Het is jammer dat we geen toegang hebben tot deze kwalitatieve citrus, maar we willen niet de veiligheid van onze eigen plantages in gevaar brengen," zo stelt Serisuelo.


Mandarijnen in netten voor Europese supermarkten

Vanaf december verminderde beschikbaarheid van kleine kalibers
In de woorden van Serisuelo: "Dit jaar hebben we tussen de 20 en 30% minder citrus. De hittegolven in het voorjaar zorgden voor een aanzienlijk verlies van bloemen. Gezien de omstandigheden liggen de prijzen aanzienlijk boven de niveaus van vorig seizoen. Prijsschommelingen vinden naar verwachting altijd plaats vanaf december. Daarbij verwachten we half december een lagere beschikbaarheid van kleine kalibers, waarvoor goede prijzen worden betaald." Wat betreft sinaasappelen stelt hij dat "Navelina ook een goede start heeft, beter dan vorig jaar, maar de grote retailers drijven de prijzen omlaag om meer concurrerend te kunnen zijn. In de context van het huidige seizoen is dat onbegrijpelijk."



De citrussector is op weg naar "natuurlijke eenwording"
"Het is heel moeilijk om de productie in de Spaanse citrussector te concentreren, zodat we ook kunnen concurreren met derde landen, zoals Marokko en Egypte. Als we samenwerken kunnen we vaste prijsafspraken maken met grote retailers en zouden we competitief sterker zijn tegenover derde landen, omdat de concurrentie met deze landen op prijsniveau bijna onmogelijk is. Elk bedrijf voert een eigen marketingplan, gericht op de loyaliteit van haar eigen klanten. Andere citrusproducerende landen hebben hun supply chain geconcentreerd en daarmee macht op de markt verloren. Ik denk dat we moeten accepteren dat de vrije markt zijn voor- en nadelen heeft," aldus de marketing directeur.



"Desalniettemin," vervolgt Serisuelo, "is er een 'natuurlijke eenwording' aan de gang, zowel op de velden als op marketinggebied. Als we terugkijken, zien we dat veel kleine bedrijven verdwenen zijn terwijl de middelgrote en grote bedrijven blijven groeien, ook wat betreft areaal. De sector moet zich verenigen om de consumptie van Europese producten van Europese te stimuleren, vooral ín Europa. Dat is onze grootste uitdaging."


Links: producten klaar voor verzending. Rechts: ontgroeningskamer.

Nieuwe verpakkingsfaciliteit
Serifruit blijft constant groeien. Dit jaar openden ze een nieuwe faciliteit, uitsluitend gewijd aan de verwerking van sinaasappelen. "We hebben twee fabrieken, een in Bechi en een andere in Villarreal. De noodzaak om onze capaciteit voor de verwerking uit te breiden, leidde ons naar het de verkoop van ons magazijn in Villarreal en de opening van een nieuwe, grotere faciliteit in Bechi, een paar meter van ons kantoor."

In Castellon worden meer clementines geproduceerd dan sinaasappelen, hoewel Serifruit ook leveringen ontvangt uit Valencia, Tarragona en Andalusië.



Limes en kumquats "made in Valencia"
Hoewel Serifruit is gespecialiseerd in citrus, verkopen ze ook Piel de Sapo-meloenen, gele meloenen en watermeloenen en onlangs heeft het bedrijf geïnvesteerd in de kakiproductie. Opvallend is de eigen productie van kumquats en limoenen. Die zijn iets moeilijker te vinden in Valencia, maar Serifruit produceert ongeveer 200.000 ton voor zowel de binnenlandse als de internationale markten met beschikbaarheid van augustus tot november.



"De kwaliteit van deze limes zijn vanwege de nabijheid beter dan Braziliaans en Mexicaans fruit. De verschillen in smaak en aroma zijn significant. Ons fruit betreedt de markt een week na de oogst, niet 30 dagen, zoals het Zuid-Amerikaanse fruit. Het limes-seizoen is volgens Serisuelo dit jaar een apart geval. Het is een product waarvan de prijzen de neiging hebben om stabiel te blijven, maar dit jaar is er veel oscillatie geweest. De gemiddelde prijzen lagen onder de 1,00 euro per kilo. Dat is heel ongebruikelijk."

"Momenteel experimenteren we met granaatappelen. We grijpen altijd de mogelijkheid aan om te werken met producten die een veelbelovende toekomst kunnen hebben."


Serisuelo bij zijn stand op de recente editie van Fruit Attraction.

Voor meer informatie:
Vicente José Serisuelo
Serifruit
Polígono Cayaret. C/Sur, s/n.
Bechí, Castellón. Spain
M: +34 626978961
vicentejose.serisuelo@serifruit.com

www.serifruit.com
Publicatiedatum: