Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Hein Deprez: "We moeten leren dromen"

Hoe kwam Greenyard Foods tot bijna 4 miljard omzet?

Tholen - Greenyard Foods heeft een omzet van bijna vier miljard euro en een totaal personeelsbestand van ruim 8000 mensen. Het bedrijf is wereldwijd de grootste speler in de AGF-sector. Hein Deprez vertelde tijdens het 50-jarig bestaan van de twee divisies Pinguin en Noliko dat een bedrijf uitbouwen gepaard gaat met bloed zweet en tranen. "Het heden is het resultaat van het verleden, maar zeker niet het beeld van de toekomst", startte hij zijn speech. "De geschiedenis en het heden vormen het sterke fundament waarop we de toekomst moeten gaan bouwen."

Hein toonde door middel van een indrukwekkende bedrijfsfilm van Greenyard Foods en haar divisies Univeg, Pinguin, Noliko en Peatinvest, waar ze vandaag staan. Hein: "Als je deze film ziet, zou je kunnen concluderen dat we goed zijn. Dat we weten wat we willen, dat we het allemaal kennen en niemand ons de les kan spellen. Maar dit klopt niet."

Succes zegt niets voor morgen
Hij geeft een voorbeeld dat de successen van het verleden en het heden geen garantie geven voor de toekomst. "Toen ik zelf 25 jaar geleden startte, stonden we aan het begin van een loopwedstrijd. Naast mij aan de startlijn stonden marathonlopers. Ik stond daar, niet getraind. Die mensen naast mij waren collega's die op dat moment topbedrijven waren, die wisten waarover ze spraken. Ook vertelden ze mij dat ik niet aan hun klanten of leveranciers mocht komen. Ook gaven ze aan om naar hun balance-sheet te kijken waarop geen schulden stonden. Daarnaast hadden ze een pak cash op de rekening staan. Nadat het startschot voor de marathonlopers was gegeven moest ik zelf de visie bouwen en de kracht opbouwen en een richting uit gaan lopen. Bij het lopen zag ik dat er na enkele jaren nog maar een paar in mijn omgeving liepen. Mensen gingen terug, een andere richting uit en ik zag ze niet meer. Hoe meer cash in de bank, hoe sneller bedrijven zichzelf in de vernieling liepen. Hoe verder weg van het doel. Ik wil hiermee zeggen dat je op een bepaald moment de beste kunt zijn in de sector, maar als je niet weet in welke richting bepaalde zaken gaan ontwikkelen dan loopt het spoor dood. Jonge bedrijven met de juiste visie, kunnen zich trainen om beter te worden. Die kans krijgt men. Je moet niet de meest excellente speler zijn, als je maar de juiste visie hebt."

Leren dromen
"Met alle kennis die we hebben samengebracht moeten we verder aan de slag naar de toekomst toe. We moeten leren dromen. Dromen hoe de wereld eruitziet over 20 of 50 jaar. Een visie opbouwen en vanuit die visie een strategie ontwikkelen. Deze geleidelijk aan uitrollen in onze operaties. Hoe sterker onze bedrijven operationeel geleid zijn, hoe succesvoller onze nieuwe strategieën in de toekomst geïmplementeerd kunnen worden."

Terugblik
Hoe zijn we vandaag gekomen tot die 3,9 miljard omzet? "De marktomstandigheden waren niet groeiend. Toch zijn de bedrijven door het concept dat we hebben ontwikkeld. Samen met onze klanten, de retail, hebben we de markt gekannibaliseerd. Dit concept noem ik de verticale logistieke trechter met al zijn toegevoegde waarde in het systeem. We bieden de toegevoegde waarde van een volledig assortiment, verpakken, logistiek (snelheid en efficiëntie) maar ook het rijpen van groenten en fruit. Dit concept heeft in feite automatisch productvolumes door het systeem in onze bedrijven gebracht en is ook samen opgebouwd met de retailer om het meest ideale assortiment in het schap te krijgen in functie van de consument. Door dit systeem hebben we helaas maar in beperkte mate de consumptie kunnen laten groeien. We hebben met name marktaandeel genomen en de keten efficiënter georganiseerd."



Hoe gaan we 9 miljard mensen voeden in 2050?

De vraag naar voedsel gaat de komende jaren toenemen. Volgens Hein wordt de vraag van de toenemende wereldbevolking veelal op een niet-duurzame manier ingevuld. Hoe gaan we in 2050 9 miljard mensen duurzaam voeden? Er komt een geweldige druk op ons af! Er is schaarste aan diverse zaken, zoals goede grond, grondstoffen en zuiver water. Aan de andere kant zien we een exponentiële groei aan kennis en kennisoverdracht. Dit zal verder gaan door de enorme overdrachtssnelheid en transparante systemen zoals het internet. Alle problemen in de komende 30 jaar kunnen worden opgelost met de kennis die we vandaag reeds hebben."

Duurzaam voeden
Deprez is ervan overtuigd dat groenten en fruit de sleutel is om de wereld in de toekomst duurzaam te voeden. "We kunnen op beperkte oppervlaktes, met een minimum aan resources, dichtbij de consument, met een minimum aan water, hoogwaardig kwalitatief voedsel leveren. Groenten en fruit is ook gezond. Hierdoor maken we de maatschappij duurzamer en de wereld leefbaarder."

Hoe gaan we dit toepassen met vers?
Zowel de markten dichtbij als veraf kunnen volgens hem op deze manier worden gevoed in de toekomst. "De vraag komt op ons af en neemt toe. Op het gebied van vers willen we nog meer lokaal gaan produceren. Wij zijn in heel veel 'verre' landen daarmee bezig, ook voor het bevoorraden van de westerse wereld. We werken ook verder om nieuwe markten te ontwikkelen en daar ook product te plaatsen. Een voorbeeld is de samenwerking in India met de Mahindra groep. In India wordt veel gebruik gemaakt van de nieuwste mobiele telefoons met internet. Internetbusiness wordt daar de toekomst, ook voor onze producten. We kunnen daar dezelfde platvormen opzetten zoals in West-Europa. Het bezorgen van de producten naar de consument zal op een andere manier gebeuren. Mogelijk zal de tuktuk in plaats van mensen, straks gekoelde groenten gaan vervoeren."

Hoe bij diepvries en conserven?

Afstanden kunnen een uitdaging zijn in het bezorgen van diepvriesproducten en conserven. Transportkosten zijn vaak hoog binnen bepaalde landen kost het vaak nog meer van noord naar zuid dan dat er een container vanuit België zou vertrekken. De logistieke kracht die we hier hebben kan in andere landen nog heel goed van pas komen.

Hoe bij substraten?
"We moeten enorme trechters vullen met product. Product komt van producenten en wij werken ook veel rechtstreeks met hen. Voor ons dus heel belangrijk om hen ook innovatie, kennis en know-how te verschaffen. Peatinvest vervult die rol. Zij brengt teeltsystemen en teeltkennis naar de producent toe. Op die manier kan topkwaliteit product worden geproduceerd in de hele wereld."

Onderconsumptie
Er wordt niet te veel geproduceerd volgens Hein. "Het probleem is onderconsumptie in onze markten. De huidige consumptie is 300 gram per capita per dag. We moeten naar 600 gram per dag. De markt kan dus worden verdubbeld. Daarom is onze visie ook: "Mensen helpen gezonder te leven door ze op elk moment van de dag te laten genieten van groenten en fruit op een makkelijke, snelle en lekkere manier en dit met respect voor de natuur. In de toekomst moeten we naar zo min mogelijk 'waste'", vindt Hein. "Ons brede assortiment heeft een grote rotatiesnelheid, grotere versheid en daardoor minder verlies. Daarnaast worden onze groenten op de meest optimale manier verwerkt, met een minimum aan afval. Het afval dat er is wordt 100% gerecycleerd.

Urban Farming
Urban Farming is een 'hot item' en een positieve trend vindt Hein. "Het beste en grootste voorbeeld van Urban Farming is glastuinbouw. Wij zijn grote voorstanders van Urban Farming. Ook dat consumenten zelf groenten en fruit gaan telen. Lachend: "Eerst en vooral omdat we nu natuurlijk de teeltaarde en substraten kunnen aanleveren. We leveren deze namelijk ook aan de hobbymarkt. Hoe meer mensen zelf AGF telen, hoe meer respect ze hebben en krijgen voor het product. Het gevolg is dat men ook meer groenten en fruit gaat consumeren."

Onderdelen visie
Ook besprak Hein nog diverse onderdelen van hun visie van Greenyard Foods en hoe ze deze gaan toepassen in de toekomst. Dit is te lezen in ons december-nummer in het vakblad Primeur.

Gisteren publiceerden wij een fotoreportage van het 50-jarig feest van de twee divisies van Greenyard Foods. Klik hier om deze te bekijken.