Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Honeycrisp steeds populairder

VS: Trage start appelseizoen

De laatste grafiek van Stemilt Growers, de Stemilt-O-Graphic, toont het belang aan van appelpromoties tijdens de naderende feestdagen na een trage start van het appelseizoen in september. Stemilts analyse van de nieuwste retaildata van Nielsen laat zien dat de appelverkoop in heel de Verenigde Staten is afgenomen. In september 2015 waren appelen goed voor 6,2% van de totale productverkoop, in dezelfde periode vorig jaar vertegenwoordigden ze 6,7%.


VS: volume en waarde van appelen verkocht in september 2015 versus september 2014

"Een combinatie van factoren leidde tot de daling, zoals de latere gewassen in het midwesten en oosten, en de trage reactie van retailers bij het promoten van appelen uit Washington", aldus Roger Pepperl, marketingdirecteur van Stemilt. "Daarnaast verkocht de Honeycrisp, de 'ster van de appelsector', voor gemiddeld 9 cent minder in september 2015 dan in het jaar ervoor. Hij vertegenwoordigde 10,4% van de totale sector en presteerde over het algemeen minder, maar de hoge consumentenvraag deed deze trend in oktober en november omkeren, waardoor de prijzen en verkoop van de Honeycrisp weer zijn gestegen."

De Honeycrisp blijft toenemen in populariteit en droeg in september 2,2% meer bij aan de sector dan het deed in 2014. Dit komt door een vroege start van de appeloogst in Washington en het grotere aanbod van appelrassen. De Red Delicious blijft dalen, dit keer met één procent ten opzichte van 2014.

In september dit jaar vertegenwoordigden acht rassen samen 88,3% van de appelverkoop: Gala leidde de sector, gevolgd door Red Delicious, Fuji, Granny Smith, Honeycrisp, Golden Delicious, McIntosh en Pink Lady. De verkoop van SweeTango, de populaire opvolger van Honeycrisp, steeg met een explosieve 13,7% van 2014 tot 2015. "Uit de gegevens blijkt dat SweeTango een zeer geliefd ras is bij consumenten. De appel verkocht extreem goed, ondanks een gemiddeld hogere retailprijs dan de andere rassen die in die tijd beschikbaar waren", zei Pepperl.


VS: top 10 appelrassen in september 2015 versus september 2014

De verkoop van appelen in partijen was goed voor 65% van de algemene appelverkoop in september; die van appelen in zakken voor de overige 35%. Pepperl verwacht dat dit cijfer het hele appelseizoen stabiel blijft of zelfs stijgt, omdat de gewassen uit Washington dit jaar gemiddeld een maat kleiner zijn.

De prestatie van de appelsector in september belicht het belang voor productretailers om appelen van harte te promoten tijdens de feestdagenperiode, aldus Pepperl. De grotere beschikbaarheid van appelzakken is ideaal voor promoties rond het bakken met appelen tijdens Kerstmis, en voor promoties rond goede en gezonde voornemens met Nieuwjaar.

Contact:
Brianna Shales
Communicatiemanager
Stemilt Growers 
Tel: (+1) 509-662-9667 x1221
Publicatiedatum: