"Biologische cherrytomaten zijn niet langer aantrekkelijk voor telers"
Van links naar rechts: David Caparrós, manager van Balcón de Níjar; David Montoya, die een doos met biologische kerstomaten vasthoudt en Antonio Riba.
Volgens de exporteur hebben de supermarkten een verkoopprijs vastgesteld die 15% tot 30% hoger ligt dan die van het conventionele product, hetgeen niet opweegt tegen de toename in productiekosten ten opzichte van meer conventionele producten.
David bevestigt dat de neerwaartse trend al vanaf het begin van deze campagne gevoeld werd, met prijzen onder het niveau ten opzichte van dezelfde periode in 2014. "Zodra de conventionele producten in de schappen liggen, halverwege oktober, daalt de prijs van biologische cherrytomaten, onafhankelijk van de voorraad, en in november, wanneer er grote volumes zijn van biologische cherrytomaten, daalt de prijs nog verder," stelt David.
"Het is waar dat de afgelopen jaren de vraag steeg en de teelt werd gestimuleerd vanuit de overheid, maar het is ook waar dat die productie sneller stijgt dan de vraag," onderstreept hij. "Supermarkten gaan door met het promoten van de trend, omdat zij er het meest van profiteren. Maar als het zo door gaat, is het telen van biologische cherrytomaten voor de telers zelf straks niet meer aantrekkelijk."
Balcón de Níjar, een bedrijf dat in 2009 werd opgericht, teelde aanvankelijk exclusief cherrytomaten. Hij heeft nu een jaarrond teelt met een totale productie van 2,7 miljoen kilo, bestaande uit een gediversifieerd assortiment, inclusief kleine volumes van andere biologische gewassen als trostomaten, courgettes en watermeloenen. "In het gebied van de Níjar produceren wij van halverwege oktober tot eind juni. Tegen die tijd start de productie in onze kwekerij in de bergen vlakbij en later. In augustus, begint de productie op Granada, waar de laatste oogst eind oktober plaats vindt."
Peervormige kerstomaten het meest gevraagd
David Caparrós bevestigt dat zij dit jaar een stijging zien in de vraag naar de peervormige cherrytomaten, ten koste van de ronde cherry. "Het lijkt erop dat hun zoete smaak de voorkeur heeft bij de grote supermarktketens", aldus David.
Voor meer informatie:
David Caparrós
Balcón de Níjar
T: +34 950 955 936
M: +34 619784 016
[email protected]
www.balcondenijar.com