Presentatie hardfruitcijfers tijdens NFO-Kennisdag

"Helft jongeren eet geen peren, consumptie appelen stabiel"

Tholen - Vrijdag 20 november kwamen de Nederlandse fruittelers samen in Wageningen voor de NFO-Kennisdag. De komende tijd zullen de presentaties van de dag op deze website behandeld worden. "Ken je afzetmarkt en de consument." Met dit advies begint Wilco van de Berg van het GroentenFruitHuis zijn presentatie van het marktinzicht van het hardfruitseizoen 2014/15.



Bekijk de fotoreportage

Hardfruitoogst -7%
"De Nederlandse hardfruitoogst komt dit jaar op 329 miljoen kilo appelen en 327 miljoen kilo peren," aldus Wilco. "Voor de appelen is dit een daling van 7% ten opzichte van 2013/14. Het volume peren komt met een daling van 7% ten opzichte van het vorige seizoen op hetzelfde niveau van de oogst in 2013. Bij de appelen is de daling verdeeld over alle rassen. Uitzonderingen zijn de Kanzi en de Junami, die in volume respectievelijk licht groeide en gelijk bleef. De perenoogst bestaat voor 80% uit Conference en hier is de daling verdeeld over alle rassen."

Binnenland grootste afzetmarkt

Wat betreft de afzet blijft volgens Wilco het binnenland de grootste afnemer: "Zo'n 60 tot 65% van alle appelen en 30% van de peren blijft binnen de Nederlandse grenzen. We zijn minder hardfruit gaan eten maar het positieve nieuws is dat de consumptie van appelen sinds 2014 stabiel is gebleven. Het aandeel van de grootste speler, de Elstar, is gestegen naar 40% en blijft qua volume stabiel."

Een derde meer gekocht dan in 2013.
De aankoop van peren laat een ander beeld zien: "In 2014 werd er voor een derde meer peren gekocht dan in 2013. De Conference, goed voor 60% van de verkoop, steeg mee in deze lijn."

Tussen oktober 2014 en september 2015 werd van alle appelrassen de Elstar het meest gekocht (40%). Daarna volgen de Jonagold/Jonagored (19,8%) en de Gala (8,2%). Deze top drie vertegenwoordigt 66% van alle appelaankopen. Nummer vier op de ranglijst is de Granny Smith gevolgd door de Goudreinette, Junami, Golden Delicious, Kanzi, Pink Lady en Fuji. De verzameling kleine rassen vertegenwoordigen 3 á 4% van de afzet."

Uit de cijfers blijkt dat de drie grootste rassen ook de meeste kopers hebben. Hoewel Granny Smith het vierde ras is in volume telt het aanzienlijk minder kopers dan Goudreinette en Junami. "Granny Smit wordt dus relatief veel ingekocht en is blijkbaar een appel voor de echte liefhebber. De Goudreinette wordt voor de helft gekocht door 65-plussers en bij consumenten onder de 30 jaar is de Gala het populairst. De Elstar zit rond het gemiddelde."

Elstar heeft trouwste kopers

Naast een breed publiek blijkt de Elstar ook nog eens een trouw publiek te hebben: "65% van de Nederlandse huishoudens koopt Elstar. Op nummer twee staat Jonagold/Jonagored en de overige rassen worden vaak gekocht ter afwisseling. Over het jaar koopt 37% van de consumenten maar één of twee rassen. De Nederlandse consument is dus erg rasgebonden. Aan de andere kant zie je ook weer dat 3 op de 10 koopt per jaar 5 of meer rassen koopt. Dat maakt het lastig om te segmenteren."

Jongeren eten geen peren
De consumptie van peren geeft een overzichtelijk plaatje. "De Doyenne du Comice is populair bij de ouderen. Jongeren kopen vooral Conference. Tenminste, wanneer ze al überhaupt een peer consumeren. Meer dan de helft van de kopers onder de 30 jaar eet namelijk zelden tot nooit peren. Een punt van aandacht," aldus Wilco.

Qua aandacht voor appelen en peren in de retail kan de hardfruitsector volgens Wilco tevreden zijn. Als voorbeelden noemt hij de positionering van hardfruit als seizoensfruit in de herfst en het aanbieden van appelen en peren als snack voor op school.

Engeland voor Rusland
In het buitenland is de Russische markt, die in 2013/14 goed was voor zo'n 30% van de afzet, ingeruild voor de Engelse markt (19%) en meer export naar Duitsland, Polen, Frankrijk en Tsjechië en Letland. "Wat betreft de verre bestemmingen zijn we blij met de 1100 ton peren naar China," zegt Wilco. "Dit aandeel is nog klein maar kan nog zeker groeien." Jaco van Bruchem van NFO ging hier later de dag op in en zijn bevindingen worden de komende week op deze site gepubliceerd.

Bekijk de fotoreportage

Appelexport -21%
In 2014/15 werd er 64 miljoen kilo appelen geëxporteerd, een daling van 21% ten opzichte van 2013/14. "De helft van de appelen die de grenzen over ging bestond uit Elstar en Jonagold. Met een afname van 23 miljoen kilo was Duitsland de grootste afnemer, gevolgd door Frankrijk en Engeland met respectievelijk 8 miljoen en 6 miljoen kilo. De groei in afzetmarkten vindt net als bij de peren vooral plaats in Midden- en Oost Europa met landen als Polen en Tsjechië."

Meer informatie:
GroentenFruit Huis
Wilco van den Berg
E: vandenberg@groentenfruithuis.nl
T: 079 3681119


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven