Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Tuinbouwmissie Baden-Württemberg

Tholen - Met 27 miljoen Duitse consumenten in Zuid-Duitsland en een relatief laag marktaandeel Nederlands product ten opzichte van andere Duitse regio's, liggen er kansen voor Nederland in de regio. Vorige week trok daarom een delegatie uit de Nederlandse AGF- en tuinbouwsector onder leiding van Jochem Wolthuis van het Duitsland Desk GroentenFruit Huis naar Baden-Württemberg.


De deelstaat Baden-Württemberg is voor Duitsland een belangrijke groentenregio. Op de eerste avond van de handelsmissie vertelde Konrad Rühl van het landbouwministerie Baden-Württemberg dat de tuinbouw met 600 hectare van groot belang is voor de regio, maar dat de sector ook voor uitdagingen staat. Zo is de gemiddelde bedrijfsgrootte klein, zijn er geen concentratiegebieden waardoor kostprijsverlaging lastig is en hebben bedrijven problemen met de opvolging. Ook zijn de telers nauwelijks verenigd (35-40% van de bedrijven is aangesloten bij een erkende telersvereniging) waardoor ze slechts beperkt gebruik kunnen maken van Europese subsidies. Vanuit de overheid worden investeringen wel gesubsidieerd, evenals de overstap naar biologische teelt. Daar zien ze namelijk grote kansen voor. Verder speelt regionaliteit en lokale afzet een grote rol voor de bedrijven. Markus Nöthen, tot voor kort CFO bij de Pfalzmarkt, vertelde meer over de AGF-handel in de sector en dan vooral over de relatie tussen eigen vermarkting en collectieve afzet.



Op de eerste hele dag van de handelsmissie werd duidelijk hoe groot de lokale markt is voor telers. 's Ochtends werd een bezoek gebracht aan de aardbei- en aspergebeurs ExpoSE, die gecombineerd werd met de beurs ExpoDirekt. Daar ligt de focus geheel op eigen afzet. Bekijk hier een fotoreportage en verslag van de beurs.

In de middag reisde de groep door naar twee supermarkten. In de geheel vernieuwde Aldi Sud was het prijsverschil tussen Nederlands en Duits product te zien: 3.06 euro voor Duits tros grof, 1,79 voor Nederlands tros middel. Ook in de Edeka was veel aandacht voor regionaal product. Ondernemer Baur werkt sinds enkele jaren samen met Reichenau Gemuse om zoveel mogelijk product uit de regio in de schappen te krijgen. In de mega-markt (meer dan 50.000 producten) was het belang van beleving en kwaliteit meer dan duidelijk. Op de AGF-afdeling ligt het product veelal onverpakt voor het grijpen en in schappen met een rustieke uitstraling. Later deze week een reportage over deze Edeka Baur. De dag werd afgesloten met een diner met vertegenwoordigers van Reichenau Gemuse op Insel Reichenau, gelegen in de Bodensee. 

Insel Reichenau staat bekend om zijn groentenproductie en de volgende dag was dat goed zichtbaar. Op het eiland staan veel kleine kassen. Het product hiervan wordt verhandeld via Reichenau Gemuse, de enige groothandel op het eiland. Daar werd de groep rondgeleid en kreeg ze uitleg over de visie van het bedrijf. De regio en de band van de consument met de producten is van enorm belang. De verkooporganisatie heeft de herkomst van de producten bij Europa laten beschermen om dit duidelijk te kunnen communiceren. De sla van teler Egino Wehrle, wiens kas later bezocht werd, komt in de schappen te liggen als product van het eiland.



Voor de groente van paprikakwekerij Gärtnersiedlung Reichenau is dit geen optie. Het bedrijf werd enkele jaren geleden opgericht door vijf jonge ondernemers. Op het eiland worden geen paprika's geteeld en ook de zelfvoorzienendheid van Duitsland in paprika is laag. De productie uit de hypermoderne kas gaat geheel naar Edeka Sud-West. Zij leggen ze als lokaal product (groenten van Hegau, niet groenten van het eiland) in de schappen. Omdat het te veel paprika's zijn voor deze regio, gaat een deel door naar Edeka Beieren. Daar liggen de paprika's weer als 'Duits product' in de winkel. Ingewikkeld, al die labels? Christian Müller van Reichenau Gemuse vindt van niet. "Zolang we transparant werken is het voor de consument geen probleem." 

De reis werd afgesloten met een bezoek aan Dr. Oetker. Daar kreeg de delegatie uitleg over hoe de leverancier optreedt als partner voor cateringbedrijven in de publieke en de private sector. Dr. Oetker belevert onder de naam Dr. Oetker Professional namelijk veel van dit soort bedrijven in Duitsland. Er werd stilgestaan bij de uitdagingen (ziekenhuizen: hele lage kosten, hele hoge eisen, scholen: hele lage kosten, moet ook gezond) en trends in de sector als glutenvrij eten en allergie-informatie.


Voor meer informatie:
Neem contact op met Jochem Wolthuis, Duitsland Desk Groenten Fruit Huis.
Gsm 06-16290395 / info@duitslanddesk.nl