Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jonge Duitsers vinden EDEKA beste supermarkt | Omzet Asda daalt

Australië: Woolworths biedt gratis fruit aan kinderen

Rusland: Retail meest aantrekkelijke sector voor start-ups
Een onderzoek dat is uitgevoerd door het Nationaal Bureau voor Financieel Onderzoek (NAFI) in september heeft onthuld dat retail de meest aantrekkelijke sector voor start-ups is. Bij interviews met ondernemers kwam naar voren dat als zij de kans hadden overnieuw te beginnen met hun bedrijf in de huidige omstandigheden, een op de tien hier niet toe in staat zou zijn, maar ook een op de vijf zijn onderneming in retail zou zijn begonnen. 18% van de ondernemers zagen groothandel en retail als de meest aantrekkelijke sectoren voor het beginnen van een onderneming. Hooguit 3% zou kiezen voor een onderneming op het gebied van landbouw.

Woolworths biedt gratis fruit aan kinderen
In 961 Woolworths-winkels wordt aan kinderen gratis stukken fruit aangeboden. De supermarktketen zal manden plaatsen met seizoensfruit in zijn versafdelingen, waarbij kinderen worden uitgenodigd om een stuk te pakken. Het plan wordt vanaf volgende maand nationaal ingevoerd. Het gratis fruit zal van dezelfde kwaliteit zijn als de producten die verkocht worden. Woolworths verwacht een miljoen stukken fruit per jaar weg te geven, waaronder bananen, appelen, mandarijnen en peren en gaf aan de prijs van zijn fruit niet ter compensatie te zullen verhogen. (heraldsun.com.au)

Derde kwartaal Walmart beter dan verwacht
De omzet van Walmart in het derde kwartaal is beter dan wat op Wall Street werd verwacht. Vorige maand waarschuwde Walmart zijn investeerders nog ervoor dat zijn winstverwachting voor het fiscale jaar 2017 bijgesteld moest worden van 12% naar 6%. Naar aanleiding van de bekend gemaakte resultaten stegen de aandelen van Walmart. Het bedrijf maakte melding van een winst van $3,3 miljard (€3,09 miljard), oftewel $1,03 (€0,97) per aandeel. Analisten hadden $0,98 (€0,92) winst per aandeel verwacht. Het resultaat was minder dan dezelfde periode vorig jaar, toen er sprake was van een winst van $3,7 miljard (€3,47 miljard), oftewel $1,15 (€1,08) per aandeel. De omzet daalde met 1,3% tot $117,4 miljard (€110,07 miljard), wat gelijk liep met de verwachtingen. De omzet bij vestigingen van Walmart US steeg met 1,5%. Dit was het vijfde opeenvolgende kwartaal met stijgende vergelijkbare winkelomzet en het vierde opeenvolgende kwartaal met een stijging in vergelijkbaar winkelverkeer. Hoewel Walmart melding maakte van een afname van 11,4% in de internationale omzet, steeg deze met 3,2% als rekening wordt gehouden met een constante wisselkoers. De omzet voor e-commerce van Walmart nam in dit kwartaal toe met 10%, wat significant lager is dan de 16% die gemeten werd in het tweede kwartaal. (usatoday.com/igd.com)

Walmart legt zich toe op China
Walmart's CEO en Directeur voor de afdeling Azië, Scott Price, heeft onlangs in Manilla aangegeven dat hij verwacht dat in de komende 10 jaar China de drijvende kracht achter de helft van alle groei in de retailsector zal zijn. Hoewel hij geen cijfers gaf, zei Price ook dat Walmart's online bedrijf in China, Yihaodian, een geweldige "Singles"-dag had. Volgens IGD kan de Chinese supermarktsector met gemak de grootste online supermarktsector van de wereld worden. Een onderzoek van HSBC wees uit dat de online-to-offline (O2O) omzet in China met 80% toenam in het eerste halfjaar van 2015. (igd.com)

Duitse jonge mensen vinden EDEKA de beste supermarkt
EDEKA is volgens jongeren en jongvolwassenen de beste supermarkt in Duitsland. EDEKA verkreeg de eerste plaats in de categorie "Eten & Drinken" bij de Young Brand Awards 2015-uitreiking. Meer dan 17.000 stemmers tussen de 13 en 30 jaar namen deel aan de enquête. "We zijn erg blij met de onderscheiding. Het laat zien dat EDEKA wordt beschouwd als een fris en modern merk en mensen inspireert," aldus CEO Markus Mosa.

Asda-omzet daalt voor vijfde kwartaal op rij
Asda heeft zijn like-for-like-omzet af zien nemen met 4,5% in de drie maanden tot september. Dat is het vijfde opeenvolgende kwartaal waarin sprake is van een dalende omzet. In het vorige kwartaal daalde de omzet met 4,7% waarmee de slechtste resultaten werden behaald in de 50 jaar dat het bedrijf bestaat. Asda CEO Andy Clarke zei dat de Britse supermarktsector voortdurend moeilijk blijft. Momenteel presteert van de grote vier Britse supermarktketens Asda het slechtst. Andy Clarke voegde er echter aan toe dat Asda de financiële kracht en een duidelijk plan heeft om het deze periode vol te houden. "We nemen geschikte en weloverwogen stappen om onze concurrentiepositie verder te versterken." (BBC)

Bestway bouwt verder op depot-investering
De verkoop aan Schotse retailers neemt toe, zo meldt Independent Retail News. Groothandelaar Bestway zegt dat het zijn succes in Schotland opbouwt door middel van meer investering in zijn netwerk aan Batleys-depots, een verbeterd assortiment en een nauwere werkrelatie met zijn klanten. (usatoday.com) 

Supermarkt-omzet van Woolworths neemt toe
Woolworths Holdings, de grootste retailer van Zuid-Afrika qua marktwaarde, heeft een omzetstijging van 18% in de eerste 20 weken van zijn financiële jaar. De groei kwam tot stand door de verkoop van kleding, voedingsmiddelen en de invloed van de Australische keten David Jones. Met uitsluiting van David Jones, dat vorig jaar voor $2 miljard (€1,88 miljard) door Woolworths werd overgenomen, steeg de omzet met 12% in de periode tot 15 november. Dit kwam overeen met dezelfde periode vorig jaar. (esmmagzine.com)

Sam's Club: investering stimuleert groei 
De netto omzet van Sam's Club steeg met 1,6%, met een vergelijkbare winkelomzet (exclusief olie) die steeg met 0,4%. De winst steeg met 8,4%, exclusief olie. (igd.com)



Walmart Canada trekt consumenten weg van supermarkten
Canadezen besteden meer van hun wekelijkse boodschappenbudget bij winkels van Walmart Canada. Walmart heeft in Canadese vestigingen van voedingsmiddelenretail een kerntaak gemaakt. De omzet in het netwerk van 400 Canadese winkels heeft een sterke groei van 5,7% meegemaakt, dankzij goede prestaties van zowel supermarktretail als de algemene verkoop van waren van Walmart. (globalnews.ca)

Estland: ETK wordt niet veranderd in Coop
De naamsverandering van de retailorganisatie voor Estlandse consumentenverenigingen, ETK Grupp naar de nieuwe naam Coop Eesti Keskuhistu (Coop Estlandse Centrale Vereniging) zal niet leiden tot nieuwe situaties voor consumenten. De naamsverandering heeft namelijk geen zichtbare gevolgen voor de handelsmerken van de winkels van Coop Estonia, zo meldt LETA. ETK Grupp kondigde onlangs aan dat het internationale merk van het internationale samenwerkingsverband Coop werd aangenomen. De naamsverandering zal naar verwachting leiden tot een economisch effect van jaarlijks enkele miljoenen euro. (baltic-course.com)

Leveringskosten dure grap voor online retailers
Onderzoek dat door managementconsultant Kurt Salmon namens handelsblad Retail Week is uitgevoerd, brengt aan het licht dat Britse supermarkten per jaar £300 miljoen (€428 miljoen) verliezen door hun online zaken, met £3 tot £5 (€4,28 tot €7,13) per individuele thuisbezorging.

Klik hier om verder te lezen op ft.com
 
Minipreço opent zeven nieuwe winkels in Portugal
De Spaanse retailgroep Dia heeft zeven nieuwe Minipreço Market-vestigingen in Portugal geopend. Het format verschilt van de traditionele Minipreço-winkels door middel van zijn kleurenschema (blauw en groen) en door meer diensten aan te bieden, vooral op het vlak van versproducten. Dia beheert nu 620 Minipreço-buurtwinkels in Portugal. (esmmagazine.com)

Uchumi CEO bevestigt langetermijnsstrategie
Ondanks de problemen die het in Kenia gevestigde Uchumi in 2015 te verwerken had, zei CEO Julius Kipng'etich dat het bedrijf gefocust blijft op zijn doelen voor de lange termijn om een regionale marktleider te worden. Kipng'etich gaf aan dat de doelstellingen ondanks de problemen valide blijven en dat de bedrijfsvoering wordt veranderd om zijn positie in de markt te herwinnen. Dit wordt bereikt door vaste activa te verkopen, slecht presterende vestigingen te sluiten, weg te trekken uit Tanzania en Oeganda en door relaties op te bouwen met leveranciers, zodat deze weer aan de kant van Uchumi staan. (igd.com)

Shoprite gaat door met uitbreidingsprogramma
Shoprite heeft aangegeven dat het op streek is wat betreft zijn winkeluitbreidingsprogramma voor het fiscale jaar van 2016. Volgens dit plan wil het bedrijf met juni 2016 96 nieuwe locaties in bedrijf hebben. (igd.com)

Franchisenemer Carrefour breidt uit ten zuiden van de Sahara
Label'Vie, een franchisenemer van Carrefour in Marokko, heeft plannen aangekondigd om uit te breiden in landen ten zuiden van de Sahara, zoals Kameroen, Mali, Niger en Senegal. Label'Vie zei dat het bedrijf zowel op organische wijze als door middel van overnames uit kan breiden, maar gaf geen tijdsframe voor de uitbreiding aan.. (igd.com)

Omzet Al Meera stijgt met 12,1% in de eerste negen maanden
De in Qatar gevestigde supermarktketen Al Meera heeft in de eerste negen maanden van zijn fiscale jaar een omzetgroei gehad van 12,1% tot omgerekend €463,34 miljoen. De winst schoot omhoog met 53,8% tot €22,03 miljoen. (igd.com)

Choithrams breidt uit in Abu Dhabi
Het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde retailbedrijf Choithrams gaat twee nieuwe winkels openen in de Al Falah-wijk in Abu Dhabi. De twee winkels voegen thuisbezorging toe aan het scala aan service van de retailketen. Verder is Choithrams van plan om op korte termijn vier extra winkels te openen. (igd.com)
Publicatiedatum: