Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi en Lidl willen 5 keer meer winkels als Grote Vier

Nederlandse Spar wil uitbreiden in Indonesië

SPAR wil uitbreiden in Indonesië
De Indonesische retailer PT Ramayana Lestari Sentosa gaat samenwerken met SPAR international om met 2018 55 winkels te openen in het hele land. Ramayana heeft als doel om dit jaar op zijn minst 15 SPAR-vestigingen te openen in Indonesië. De overeenkomst voor het nieuwe partnerschap werd getekend in september 2014 en is een kenmerk van de verdere ontwikkeling in de groei van SPAR in Azië. Wereldwijd heeft SPAR 12.000 vestigingen en had het bedrijf in 2013 een wereldwijde retailomzet van €32,2 miljard. (dealstreetasia.com)

Fusie van Kroger en Roundy's betekent misschien lagere prijzen 
Omdat Kroger zo'n grote onderneming is, koopt het producten in veel grotere hoeveelheden in dan Roundy's. Dit betekent dat Kroger de producten kan verkrijgen voor lagere prijzen. Analisten zeiden dat besparingen waarschijnlijk doorgerekend worden naar consumenten in Roundy-winkels, met inbegrip van Pick 'n Saves en Metro Markets. (tmj4.com)

VK: Aldi en Lidl van plan om 5 keer zoveel winkels te openen als de Grote Vier
Aldi en Lidl zijn van plan om vijf keer zoveel supermarkten te openen dan de "Grote Vier"-concurrenten gecombineerd. De discountketens Lidl en Aldi snelle uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk gaat zodoende voort. Volgens recente statistieken heeft Aldi dit jaar aangegeven om 93 vestigingen te openen, terwijl Lidl plannen heeft voor in totaal 78 winkels. Dat is meer dan twee keer zoveel dan het jaar ervoor. In vergelijking hebben Tesco, Morrisons, Sainsbury en Asda samen in totaal slechts 29 te openen vestigingen in de planning. (telegraph.co.uk)

VS: A&P wil snel overblijvende locaties verkopen
A&P verwacht dat het voor de einde van deze maand zijn laatste supermarkten verkoopt. Het bedrijf heeft nu meer tijd om een poging te doen om zijn overblijvende winkels nog te verkopen. Er zijn nog 57 supermarkten en 17 slijterijen onverkocht, zo meldt A&P-advocaat Ray Schrock. (lohud.com)

Albertsons wint bod op Haggen-winkels
Albertsons heeft met succes geboden op 12 Haggen-vestigingen in Washington. Uit documenten van de faillissementsrechtbank blijkt dat de ene helft van de overgenomen winkels herdoopt zal worden tot Albertsons-vestigingen en de andere helft gerenoveerd wordt tot Safeway-vestigingen. Albertsons beheert Safeway en de fusie van de twee was de aanleiding voor de Federal Trade Commission om te beslissen dat het bedrijf zich moest terugtrekken uit vestigingen van Albertsons of Safeway die te dicht bij elkaar stonden. Haggen verkreeg 146 West Coast-vestigingen naar aanleiding van de eis van de overheid dat ze werden verkocht. (thenewstribune.com)

Russische retailer X5 vervangt Ogni stolitsy-keten met Perekrestok-supermarkten
De Russische retailgigant X5 Retail Group vervangt zijn keten Ogni stolitsy met de supermarktmerken Perekrestok en Perekrestok express, aldus the-village.ru. Volgens een vertegenwoordiger van het bedrijf zijn twee vestigingen als vervangen met de supermarkten en zullen nog eens drie voor het einde van het jaar worden aangepast. Het bedrijf moet de winkels vervangen wegens de scherpe afname in koopkracht van Russische consumenten. Russen kiezen nu voor goedkopere goederen en discount-retailers in plaats van voor het duurdere merk Ogni stolitsy.

Walmart-werknemers gaan op hongerstaking

Werknemers van Walmart zijn begonnen met een hongerstaking. Het protest zal naar verwachting aanhouden tot Black Friday en wordt gehouden voor hogere lonen en een verbeterde CAO. Het protest wordt geleid door OUR Walmart en zal eindigen met het vierde jaarlijkse Black Friday-protest van de organisatie. Hiermee wil OUR Walmart druk uitoefenen op het bedrijf op een van de drukste dagen van het jaar. (dailycaller.com)

Stop & Shop voltooit conversie van 25 A&P-vestigingen 
Stop & Shop Supermarket Company heeft aangekondigd dat het zijn renovering zal voltooien van 25 A&P-winkels in de omgeving van New York. Op 19 november zal de laatste verkregen winkel geopend worden. (prnewswire.com)


Omzet OK Zimbabwe neemt af met 7,9%
De omzet van OK Zimbabwe is afgenomen met 7,9% tot $213,6 miljoen (€199,2 miljoen) gedurende de zes maanden tot 30 september 2015. De oorzaak is minder uitgaves door consumenten. De netto winst daalde van $4,3 miljoen (€4,01 miljoen) in 2014 tot $1,2 miljoen (€1,12 miljoen). Overheadkosten namen af met 5,5% tot $34,2 miljoen (€31,89 miljoen), dankzij initiatieven om kosten te besparen. (newsday.co.zw)

Jumbo opent eerste nieuwe winkel in vier jaar
Auchan Portugal heeft een nieuwe Jumbo-hypermarkt geopend in Sintra. Het is de eerste nieuwe winkel volgens dit format sinds 2011. Als gevolg van partnerschappen met lokale leveranciers omvat het assortiment verscheidene regionale produas opened a new Jumbocten zoals groenten en fruit, noten, cakes en wijn. (esmmagazine.com)

Portugal: Sonae exporteert huismerk naar 28 landen
Sonae heeft aangekondigd dat het bedrijf het huismerk van zijn Continente-label gaat exporteren naar 28 landen. Eind 2014 was er nog sprake van export naar 10 landen. Het bedrijf gaf aan dat het huismerk is versterkt door de overname van Makenotes, een Portugese fabrikant van kantoorbenodigdheden. (igd.com)

Aldi Nord wil bekende merken introduceren
Deze zomer heeft Aldi Süd aangekondigd om meer dan 50 bekende merken aan zijn assortiment toe te voegen. Aldi Nord heeft het aanbod aan bekende merken beperkt gehouden, hoewel dit in de toekomst aangepast zal worden, volgens German LebensmittelZeitung. De introductie van bekende merken door Aldi Süd was kennelijk zo succesvol dat Aldi Nord niet langer de positieve effecten nog kon negeren. (retaildetail.eu)

7-Eleven schrapt plannen voor distributiecentrum
7-Eleven Malaysia, de grootste buurtwinkelketen van het land, heeft plannen geschrapt om RM40,79 miljoen (€8,67 miljoen) van zijn beursgang te besteden aan de bouw van een nieuw distributiecentrum. In plaats daarvan wordt het geld nu gebruikt als werkkapitaal. (theedgemarkets.com)

Filipijnen: Robinsons Retail winst met 18% omhoog

Robinsons Retail Holdings Inc. (RRHI) heeft een netto inkomen gehaald van P1,16 miljard (€22,91 miljoen) tijdens het derde kwartaal van 2015. Dat is 8% meer dan de P1,07 miljard (€21,13 miljoen) van het jaar ervoor. De netto omzet steeg met 14% tot P21,9 miljard (€432,4 miljoen) van P19,2 miljard (€379,1 miljoen) en het inkomen nam toe met 4,6% tot P1,13 miljard (€22,31 miljoen) van P1,08 miljard (€21,33 miljoen). Een sterke omzet van nieuwe en bestaande winkels deed het inkomen van RRHI stijgen met 18% tot P3,11 miljard (€61,41 miljoen) van januari tot september, van P2,62 miljard (€51,73 miljoen) in dezelfde periode in het jaar ervoor. (manilatimes.net)

Amazon, Target en Google zijn grote spelers in de online supermarktsector (VIDEO)
Storepower CEO Richard Demb bespreekt de online supermarktsector, die $600 miljard (€559,54 miljard) per jaar waard is. (Source: Bloomberg)




Walmart introduceert afhaaldienst

Walmart Stores introduceert afhaallocaties in supermarkten door het gehele land. "Consumenten zeggen ons of ze klaar zijn of niet," zei CEO Fernando Madeira. "We experimenteren al een lange tijd met thuis boodschappen doen. Nu zien we echt dat de consument ons om meer vraagt. Ze willen deze diensten in hun steden zien. Als de consument er klaar voor is, kunnen we dit opvoeren." (arkansasonline.com)

Nisa reageert op eisen van retailers
Nisa-retailers die de beste deals uit het aanbod plukken en die zich verder niet goed inzetten bij de groothandelaar, kunnen in de toekomst problemen met hun contract krijgen, meldt Independent Retail News. Het nieuwe management bij Nisa heeft zich gericht op het kleine aantal van handelspartners die "niet bijdragen aan de club". Nisa CEO Nick Read zei dat een aantal retailers Nisa gebruiken om met een "cherry pick"-aanpak de beste aanbiedingen uit te kiezen. "Als je 1260 leden hebt, moet iedereen bijdragen en er is een deel van de retailers die dat niet doen," gaf Nick Read aan. Nisa bevoorraadt retailers met jaarlijkse omzetten die lopen van slechts £0,5 miljoen (€0,71 miljoen) tot grotere ondernemingen met omzetten van meer dan £20 miljoen (€28,34 miljoen). Nick Read is van mening dat er rond de 20 retailers zijn die zich niet voldoende inzetten. (talkingretail.com)

Target zet winkels met kleiner format in
Volgend jaar is Target van plan om acht nieuwe winkels te openen, gevolgd door drie nieuwe locaties in het jaar daarop. Tien van deze winkels zijn bevestigd als volgens een kleiner fomrat met een gemiddelde winkelgrootte van 2400 vierkante meter. (igd.com)


Publicatiedatum: