Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Switch van complete vrachten naar groupage"

Gerard Mostert 25 jaar actief met Betrex Espana

Tholen - Dit jaar is Gerard Mostert 25 jaar actief met Betrex Espana vanuit Valencia. Hij begon als vooruitgeschoven post van twee Nederlandse transportbedrijven en nam na vijf jaar als eenmansbedrijf het transportagentschap over. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een ervaren onderneming met een veelzijdige vloot aan koel- en vriesauto's, tautliners en frigolonas.


Gerard Mostert

Dagelijks houdt het bedrijf dagelijks wel ruim 25 auto's op de weg. De focus ligt op het groenten- en fruitvervoer vanuit de Spaanse productiegebieden naar Nederland, België, het Westelijk Ruhrgebied en het Verenigd Koninkrijk vice versa. "Een belangrijke verandering is dat we veel meer groupagetransport verzorgen dan vroeger toen het transport nog vaak uit complete auto's bestond. Het voordeel is: hoe meer groupagewerk je hebt, des te eenvoudiger het is om de logistieke puzzel rond te krijgen", vertelt de directeur.

Of het er in die 25 jaar er makkelijker op geworden is, betwijfelt Gerard. "Concurrentie is er altijd geweest. Het is al 25 jaar moeilijk en dat zal ongetwijfeld wel zo blijven. Wel heb ik de indruk dat er meer naar puur de prijs wordt gekeken dan voorheen en minder naar service. Wij hebben veel concurrentie van Oost-Europese transporteurs, die voor een appel en een ei aan het begin van het seizoen de markt kapot maken en later in het seizoen niet thuis geven", vertelt Gerard. "Toen ik naar Nederland op vakantie ging met de auto, viel me maar weer eens op hoe veel Nederlandse transporteurs er met Oost-Europese trekkers reden."



Een geïnformeerde klant is geen boze klant
Op de vraag of klanten loyaal zijn, antwoordt Gerard: "Ja en nee, er zijn klanten die het je gunnen en anderen kiezen puur voor de goedkoopste weg. Wij hopen dat we door onze service met het delen van informatie door persoonlijk contact onderscheidend kunnen zijn. Wel kennen we onze klanten goed en kunnen daardoor goed anticiperen op potentiële problemen. Je kunt beter vroegtijdig de klant informeren dat de auto het niet gaat halen, dan dat je verwachtingen wekt, die je niet kunt waarmaken. Een geïnformeerde klant is geen boze klant. Met de huidige rijtijdenwet valt er echt niet veel tijd te winnen. Je kunt geen enkel risico nemen met de digitale tachograafschijf."

De afgelopen jaren heeft de logistiek dienstverlener zich veel laten informeren over nieuwe intermodale initiatieven, maar hij vreest niet direct voor concurrentie. "Er kan geen modaliteit op tegen de flexibiliteit van het wegtransport. Ik geloof niet dat importeurs bereid zijn om langer te wachten op hun handel, nog eerder het transport te plannen en daarbij meer risico lopen. Op een goed moment zal er wellicht wat meer handel van de weg afgehaald worden, maar dan moeten de containers nog altijd hierheen komen", zegt Gerard.



Deelpartijen verzorgen
De ervaring van 25 jaar logistiek Spanje neemt Gerard dagelijks mee in zijn werk. "Er is behoefte aan flexibele spelers, die het transport van deelpartijen verzorgen en wij spelen daar graag op in. Daarbij zijn we vaak een vraagbaak voor klanten, bijvoorbeeld voor een exporteur die al met ons op Duitsland werkt en op zoek is naar een Nederlandse relatie of een importeur, die op zoek is naar een bepaald product. Zo kunnen we voor onze klanten van beide kanten van extra waarde zijn."



Een terugkeer naar Nederland acht Gerard uitgesloten. "Ik woon hier in een prachtig land met prachtige mensen. Ik denk wel dat ik de loop der jaren wat 'verspaansd' ben. Als ik met Nederlandse klanten, familie of vrienden praat, dan valt me vaak op hoe gestrest men is. Dan is men hier in Spanje toch een stuk rustiger. Wel denk ik dat de Spanjaarden in de loop der jaren ook wel wat meer 'verwesterd' zijn. We werken voornamelijk met Spaanse chauffeurs en vroeger kon men zich vaak echt niet druk maken of men om 6.00 uur in Barendrecht aan het dock stond. Tegenwoordig begrijpt men de wensen van de Noord-Europese markt beter, zelfs als men vervolgens nog moet wachten met lossen."

Voor meer informatie:
Betrex Expana S.A.
Carrer Barranc 24b
46711 Guardamar de La Safor
Gandia (Valencia)
Tel: 0034-962878080
Fax: 0034-962878181