"Campagne voor Conferenceperen werpt vruchten af"
Conference-peer vlak voor oogst
Conference: Altijd een goed idee
"De Conferencepeer krijgt ook in Nederland steeds meer aanzien bij de consument," aldus Jan Vink. "Ten opzichte van 2011, zo blijkt uit een consumentenpanel, is een aanmerkelijke stijging van de naamsbekendheid te zien: een stijging van 25 naar 38%. De voorkeur voor deze peer is licht gestegen naar 43%. Wellicht dat met name de slogan voor de Conference in deze campagne: Altijd een goed idee, hieraan heeft bijgedragen."
Goede waardering
Uit het onderzoek blijkt dat 83% van de ondervraagden de informatie bij aankoop van de peer in de winkels voldoende acht. "Ook hier is een ruime verbetering te constateren vergeleken met de 72% in 2011," stelt Jan. "In drie kwart van de gevallen worden de peren in de supermarkt gekocht en in dezelfde mate wordt deze keuze in de supermarkt gemaakt. Aanbiedingen worden (met 40%) het meest genoemd om de verkoop te laten stijgen. De peer wordt gewaardeerd om zijn smaak (63%) en sappigheid (51%). Lekker zoet (46%, in 2011 was dat 39%) wordt daarbij het meest genoemd."
"De kwaliteit krijgt als waardering een 7,5 en de prijs een 7," stelt Jan. "39% van de consumenten noemt de prijs als reden voor de aankoop van peren. Dit is een behoorlijke stijging als we kijken naar 2011 toen dit percentage op 11% uitkwam. Uiterlijk, hardheid en smaak scoren eveneens een ruime 7. Ruim een kwart van de consumenten laat de peer liggen als zij de kwaliteit niet goed vindt of als zij de peer als te duur ervaart. Veelal gaat zij dan over tot aankoop van ander fruit. De tevredenheid over de bite van de peer kent met 61% een daling in vergelijking met 2011 toen deze met 70% uit de monitor kwam."
Tussendoortje
De peer wordt het meest als tussendoortje in de middag gegeten (63%), merendeels thuis en ruim een kwart eet de Conference op het werk. Bij de bereiding van peren is de fruitsalade met 35% het meest favoriet.