"We werkten samen met een Nederlands bedrijf om iets te ontwikkelen dat goed bruikbaar en milieuvriendelijk is," zei Muharrem Demir van Apack. "Dus bedachten we iets met papieren onderdelen, die biologisch afbreekbaar zijn en plastic onderdelen die kunnen worden gerecycled." De Eco-Tray was specifiek ontwikkeld met het oog op de Zweedse markt, die door Muharrem omschreven wordt als een markt met zeer milieubewuste consumenten.
"Mensen in Zweden verplaatsen zich vaak, dus de opties moeten ook mobiel zijn. Ze hebben weinig tijd in de keuken, dus hebben ze iets nodig dat functioneel en makkelijk is." De kosten zijn hoger dan bij conventionele verpakkingen, maar als dit vergeleken wordt met de prijs van toevoegingen, die normaal bij conventionele verpakking komen kijken en die bij de Eco-Tray niet nodig zijn, komen de totale kosten overeen.
In de 10 jaar dat Apack zaken doet, is het bedrijf uitgegroeid tot een onderneming die de helft van zijn producten naar 64 landen over de hele wereld exporteert. De Eco-Tray is de laatste stap in een plan waarmee het bedrijf technologisch op gelijke hoogte met een land als Nederland komt. Dit plan is mogelijk gemaakt dankzij overheidssteun in de vorm van subsidies en marketing-reizen naar buitenlandse markten.
"Vandaag de dag zitten we op hetzelfde niveau als bedrijven in Spanje en Italiƫ," zegt Muharrem. "Maar het doel is om net als Duitsland te zijn, want in dat land zitten de spelbepalers. We hopen in de volgende drie jaar op hun niveau te komen."
Voor meer informatie:
Muharrem Demir
APACK - Turkey
Tel: +90 216 661 33 71
Mob +90 532 442 69 83
Fax: +90 216 661 33 70
Email: [email protected]
www.apack.com.tr