Scandinavische retailers koplopers EU-bessenmarkt

Scandinavische retailers zijn de koplopers van de Europese bessenmarkt. Hun versafdelingen zijn verantwoordelijk voor 13% van de totale omzet via supermarkten. Joakim Bäckstäde van de Zweedse retailer Hemköp (onderdeel van de Axfoodketen) is ervan overtuigd dat de koper van hoogwaardige bessen een blijvertje is. Samen met Wyard Stomp van het grootste bessenmerk van Europa, Driscoll's, geeft hij zijn mening over deze veelbelovende markt.

Wat maakt de bessensector zo interessant?

Joakim Bäckstäde: "Bessen zijn vers, heerlijk en gezond. Het is leuk om te eten en om te delen met familie en vrienden. Daarbij zijn het producten die op impuls worden aangeschaft. Het kopen van besse kan tot andere aanschaffen leiden, of zoals wij dat zeggen: bessen hebben veel 'winkelvrienden' zoals ijs, yoghurt en cake. Door deze producten te combineren in de schappen, stimuleren we cross-selling." Wyard Stomp vervolgt: "Bessen zijn een perfecte match met recente consumententrends en kunnen elk gewoon moment speciaal maken."

Waarom is de bessenconsument waardevol?
Bäckstäde benadrukt dat bessenconsumenten bereid zijn om meer te betalen voor verse, kwalitatief hoogwaardige producten. "Naast bessen houden ze ook van andere hoogwaardige producten zoals zuivel en banket, waardoor ze extra aantrekkelijk zijn voor onze supermarkten. Ik weet zeker dat de bessenconsument de consument van de toekomst is en veel andere categorieën positief zal beïnvloeden." Wyard Stomp voegt daaraan toe: "Het is onze missie om het vertrouwen van de consument te winnen door het jaar rond heerlijke, verse en prachtige bessen aan te bieden. Dat kunnen we alleen doe door nauw samen te werken met onze retailpartners."

Waarom zijn bessen favoriet in Zweden?
"Dat is simpel, omdat ze gezond en smaakvol zijn! Scandinavische mensen geven echt om gezondheid en het milieu. Bessen herinneren ze aan de warme zomermaanden en passen goed bij andere populaire Zweedse producten zoals karnemelk, yoghurt, kwark en hüttenkäse," legt Bäckstäde uit.



Hoe haal je consumenten over om meer bessen te kopen?
Bäckstäde zegt: "We hebben recentelijk speciale koelvakken geïnstalleerd in bijna alle nieuwe en gerenoveerde winkels. Op deze manier blijven de bessen voor een langere periode vers. Door de koelvakken te plaatsen op vooraanstaande plekken in onze supermarkten, kunnen consumenten dit fruit niet missen als ze de winkel bezoeken." Stomp benadrukt het belang van een aantrekkelijke presentatie van de bessen. "We willen meer voor onze consumenten doen dan ze alleen maar bessen aanbieden. Daarom ondersteunen we onze partners met consumenteninzichten en adviseren we ze over hoe ze een succesvolle winkelpresentatie voor bessen kunnen creëren."

Hoe promoot je bessen buiten het lokale seizoen?
Bäckstäde: "We promoten bessen minstens een keer per maand. Dit doen we door middel van onze flyers, aanbiedingsacties en onze eigen social media-accounts. Door onze consumenten recepten aan te bieden en ze bewust te laten zijn van wat bessen op tafel kunnen brengen, hebben we nu al een indrukwekkende omzetgroei buiten het reguliere seizoen gezien."

Wat zijn jullie verwachtingen voor deze categorie?
"Ik verwacht veel van de bessencategorie: een groei in vraag en meer verpakkingsdiversiteit die consumenten zullen overhalen meer bessen te kopen. Mijn persoonlijke doel is om in al onze winkels bessen elke dag in de spotlights te zetten, dus niet alleen tijdens promoties." Wyard Stomp is het daarmee eens en voegt toe "Ik zal trots zijn als mensen in elk kantoor en op elke school over de hele wereld geniet van bessen tijdens de lunchpauze."

Klik op www.driscolls.eu om verder te lezen.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.