Scandinavische retailers koplopers van de Europese zachtfruitmarkt
Joakim Bäckstäde en Wyard Stomp
Wat maakt de categorie interessant?
Joakim Bäckstäde: "Zachtfruit is vers, lekker en gezond. Het is leuk om fruit te eten en te delen met je vrienden en familie. Daarnaast is het een impulsproduct. Het kopen van vruchten kan andere verkopen stimuleren, of zoals wij het zeggen: zachtfruit heeft veel 'vrienden' in de winkel, zoals: ijs, yoghurt en cake. Door deze producten te combineren in het schap moedigen we cross-selling aan. Wyard Stomp gaat verder: "Fruit is een perfecte match met recente consumententrends en heeft de kracht om ieder dagelijks moment speciaal te maken."
Waarom is de zachtfruit shopper waardevol?
Bäckstäde onderstreept dat deze shoppers bereid zijn om te betalen voor verse, hoge kwaliteit producten. "Naast zachtfruit hebben zij ook een voorkeur voor andere premium producten, zoals: zuivel en gebak. Dit maakt hen extra aantrekkelijk voor supermarkten. Ik ben er zeker van dat zachtfruit shoppers de toekomst zijn en dat zij vele andere categorieën positief zullen beïnvloeden." Wyard Stomp vult aan: "Het is onze missie om het vertrouwen van de shopper te winnen door lekker, vers en mooi fruit aan te bieden het hele jaar rond. Dit is iets wat we alleen kunnen doen door nauw samen te werken met onze retail partners."
Waarom is zachtfruit favoriet in Zweden?
"Dat is eenvoudig, omdat het gezond en lekker is! Scandinavische mensen geven veel om hun gezondheid en het milieu. Zachtfruit herinnert hen aan de warme zomermaanden en past erg goed bij Zweedse producten zoals karnemelk, yoghurt, kwark en kaas", legt Bäckstäde uit.
Hoe worden shoppers verleid om meer fruit te kopen?
Hemköp's Sales Manager: "Pas geleden hebben we speciale koelers geplaatst in bijna al onze nieuwe en gerenoveerde winkels. Hierdoor blijft het zachtfruit voor een langere tijd vers. Door de koelers op opvallende plekken in de winkel te zetten, kunnen shoppers niet om het fruit heen." Stomp benadrukt hoe belangrijk een aantrekkelijke zachtfruit presentatie is. "We willen meer voor onze retailers doen dan alleen het aanbieden van fruit, daarom ondersteunen we onze partners met shopper inzichten en geven we advies op het gebied van presentatie."
Hoe wordt fruit buiten het seizoen gepromoot?
Bäckstäde: "We promoten zachtfruit minstens één keer per maand. Dit doen we in onze flyers, met winkelpromoties en via onze eigen social mediakanalen. Door onze shoppers te verrassen met smakelijke recepten en hen erop te wijzen dat fruit veel plezier kan brengen, hebben we een indrukwekkende verkoopgroei kunnen realiseren buiten het reguliere seizoen."
Wat zijn de verwachtingen van deze veelbelovende categorie?
"Ik verwacht veel van de zachtfruit categorie: een groei in de vraag en meer verpakkingsdiversiteit, zodat we shoppers kunnen overtuigen meer fruit te kopen. Mijn persoonlijke doel is om zachtfruit elke dag onder de aandacht te brengen in al onze winkels, niet alleen tijdens promotieperiodes." Wyard Stomp stemt in en gaat verder: "Ik ben trots als mensen op ieder kantoor en op iedere school in de wereld van zachtfruit genieten tijdens hun lunchpauze."
www.driscolls.eu