In 2017 zullen de Franse bananen, geteeld in Guadeloupe en Martinique, gemakkelijk herkenbaar zijn aan de nationale kleuren van Frankrijk: een label van blauw-wit-rood. De labeling vindt plaats bij de nummer één bananenimporteur van Frankrijk: Dunfresh. De importeur ontwikkelde speciaal voor dit initiatief een machine.
De strook tape heeft een streepjescode erop, evenals een tracking code met de verpakkingsdatum, waardoor klanten rechtstreeks kunnen afrekenen bij de kassa. UGPAN (Unie van Guadeloupe en Martinique Producenten) investeerde 650.000 euro en zijn van plan om in totaal 2 miljoen euro aan nieuwe machines te besteden. De unie hoopt dat hun productie in Loon-Plage een enorme hoeveelheid van 1.400.000 trossen per week zal bereiken.
De bananen worden ook individueel verkocht, per stuk, in trossen van 3, 4, 5 of 6 stuks en niet meer op gewichtsbasis. Hiermee worden de bananen in de supermarkt niet meer uit elkaar getrokken: één van de belangrijkste oorzaken van het verlies aan bananen in winkels. ARC zal de bananen in verpakkingen van drie tot zes wikkelen voordat ze naar de retailers gaan.
500 Leclerc, Intermarché, Cora, Système U en Casino-winkels testen deze nieuwe manier van verkopen en verpakken van bananen. Uiteindelijk hoopt de UGPBAN de bananen met dit innovatieve label in 4.000 winkels te implementeren. De helft daarvan moet al medio 2017 worden gerealiseerd.