De markt is daardoor ook goed voor Israëlische exporteurs zoals MOR USA. In de afgelopen jaren nam de export naar de VS sterk toe. "Twee seizoenen geleden bedroeg de omzet van MOR naar de VS ongeveer 30.000 stuks. Vorig seizoen exporteerden we ongeveer 200.000 stuks," zo stelt Gary Tozzo van MOR USA. "Ongeveer 60% van de paprika's werden per containerschip overgebracht en de rest via luchtvracht. Dit seizoen verwachten we op zijn minst om onze export over zee te verdubbelen en de luchtvracht met 30 procent." Opmerkelijk, want het areaal, bestemd voor paprikateelt, is in Israël de voorgaande jaren gedaald. De totale volumes zijn gedaald, maar MOR's netwerk van telers is toegenomen.
Prijs
"Ons paprikaseizoen begint wanneer de aanvoer in Ontario daalt", aldus Tozzo. "De productie stopt voor veel telers rond Thanksgiving . Mexico gaat het hele jaar door, maar de volumes zijn tot medio december niet geweldig." Bovendien hebben de watertekorten in Californië de productie van vollegrondspaprika negatief beïnvloed. De prijzen voor kaspaprika's zijn verhoogd, mede door de retailsector. "De timing is goed voor de Israëlische paprika's," stelt Tozzo. "We kunnen onze paprika's overvliegen en er zijn altijd klanten die bereid zijn om extra te betalen voor versheid. Voor de consument zijn deze paprika's qua prijs een goede optie als we in staat zijn om een snelle lijn van Israël naar New York te vinden."
Voor meer informatie:
Gary Tozzo
MOR USA, Inc.
Tel. (610)268-2260
[email protected]
www.morusagroup.com