Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Asda verbreedt "lelijk" AGF-aanbod | Carrefour opent winkel op luchthaven"

Omzet Morrisons daalt opnieuw

Walmart, Kroger en Target leiden in Kantar's 2015 PoweRanking
Kantar Retail heeft de resultaten bekend gemaakt van zijn PoweRanking 2015-onderzoek. Hieruit blijkt dat de industrieveteranen Procter & Gamble en Walmart al meer dan tien jaar op nummer 1 staan. Kroger en Pepsi bereikten allebei voor het eerst de tweede plaats in hun respectievelijke sectoren. Target belandde op de derde plaats in het algemeen, maar behield zijn eerste positie in de categorieën "Beste Winkelmerk" en "Meest innovatieve verkoopaanpak". (marketwatch.com)

Costco's gevestigde winkelomzet daalt met 1%

De omzet van Costco daalde bij gevestigde winkels met 1% in oktober. Dit is meer dan de door analisten geschatte 0,6%. De algehele omzet steeg met 1% tot $8,78 miljard (€8,07 miljard) van $8,73 miljard (€8,02 miljard). (marketwatch.com)

Target zoekt hulp van buitenaf voor AGF

Target onderzoekt samenwerkingsverbanden met andere bedrijven om de leveringsketen voor AGF te verbeteren. Deze wordt nu geplaagd door chronische tekorten in de schappen. "Er is een mogelijkheid om partners te gebruiken die misschien in staat zijn dingen iets beter te doen," gaf COO John Mulligan aan. De leveringsketen van Target ontwikkelde zich in de loop der tijd door uitbreiding van het assortiment, waaronder AGF. Dit leidde tot een soort mozaïek. "Ik zei tegen mijn team dat dit wel op Frankenstein lijkt. We hebben dit model opgezet uit een hoop losse onderdelen." De mogelijke verschuiving naar partners van buitenaf komt tegelijkertijd met de plannen van Target om zijn bedrijfsvoering te moderniseren met een nieuw aanbod en meer ambities op het vlak van online retail. Deze plannen zullen allemaal extra druk uitoefenen op de leveringsketen. (Reuters)

Morrisons heeft opnieuw dalende omzet

Supermarktketen Morrisons heeft een nieuwe daling in omzet gemeld, die deels komt door het besparen op promotionele vouchers. In de 13 weken tot 1 november daalde de like-for-like-omzet met uitzondering van brandstof met 2,6%. CEO David zei echter ook dat er sprake was van goede vooruitgang in andere gebieden. Volgens hem zijn de grootste prioriteiten van het bedrijf om de handel te stabiliseren, kosten te verminderen en om de capaciteiten van het management te vergroten. De like-for-like-omzet van de online activiteiten stegen met 1% in het derde kwartaal. (BBC)

Morrisons goedkoopste in het Verenigd Koninkrijk
Volgens de site mySupermarket was in oktober de gemiddelde prijs van de 35 meest algemene supermarktgoederen het goedkoopst bij Morrisons. Asda en Sainsbury's waren duurder eek zelfs 9,6% goedkoper dan Tesco. (Reuters)

Kosten voor boodschappen stegen in oktober

Britse consumenten hebben iets meer moeten betalen voor hun boodschappen in oktober. Deze kosten bleken echter wel een stuk goedkoper dan aan het begin van dit jaar, zo blijkt uit recent onderzoek. Een analyse van 35 bekende winkelketens leidde tot een gemiddelde rekening van £85,94 (€120,60) in september tot £86,16 (€120,91) in oktober, aldus vergelijkingssite Mysupermarket. (internationalsupermarketnews.com)

CP Fresh Mart wil binnen drie jaar 1000 Thaise vestigingen 
De buurtwinkelketen CP Fresh Mart gaat THB 1,2 miljard (€31 miljoen) investeren om zijn winkelnetwerk in de komende jaren fors uit te breiden. Het bedrijf wil 600 bestaande winkels renoveren en 400 nieuwe vestigingen open. As part of the investment the retailer aims to refresh its existing 600 stores and launch 400 new stores. Binnen 3 jaar wil CP Fresh Mart in totaal 1000 Thaise locaties in bedrijf hebben. (igd.com)

Carrefour opent winkel op luchthaven
Carrefour heeft zijn eerste City-buurtwinkel geopend op een Franse luchthaven. Het assortiment bevat het huismerk Reflets de France samen met merkartikelen, versproducten, warme en koude snacks en kant-en-klaarmaaltijden. Brood wordt op locatie gesneden. (igd.com)

Carrefour's nieuww Shopping Drive-concept

In een winkelcentrum in Toulouse is een nieuw soort Drive-concept gelanceerd. Shopping Drive laat consumenten online bij meerdere retailers bestellen, die dan bij Carrefour's Drive-locatie opgehaald kunnen worden. (igd.com)

VS: Peapod en the Hershey Company introduceren "Fruit & Indulgence Box" 
Peapod en The Hershey Company werken samen om de "Fruit & Indulgence Box" te lanceren. Dis is een pakket dat vers fruit en Hershey's chocola bevat, om tegemoet te komen aan de zoete trek van werknemers. The Fruit & Indulgence Box is nu beschikbaar voor levering aan kantoren, thuisadressen of om op te halen in de regio's van Chicago, Milwaukee en Indianapolis areas via Peapod. (igd.com)

Best Yet koopt zes extra A&P-winkels
A&P heeft aan de faillissementsrechtbank gevraagd om de verkoop toe te laten van zes extra winkels aan Best Yet Market. Best Yet zal in totaal $4,73 miljoen (€4,34 miljoen) neerleggen voor zes Waldbaums-vestigingen in de regio van New York. (supermarketnews.com)

Supermarktketen Shufersal behaalt winst in derde kwartaal
Israël's grootste supermarktketen, Shufersal, behaalde in zijn derde kwartaal een netto winst, nadat er van strategie was veranderd en maatregelen om kosten te besparen zijn toegepast. De winst bedroeg 47 miljoen shekel (€11 miljoen), tegenover een verlies van 24 miljoen shekel (€5,6 miljoen) in het jaar ervoor. De omzet bleef gelijk met 3 miljard shekel (€710 miljoen). Het bedrijf zei dat een efficiency plan heeft geïmplementeerd om kosten te verminderen, voorwaardes met leveranciers te verbeteren en om het huismerk meer aan te prijzen. De gelijke winkelomzet steeg met 1,4%. (Reuters)

Siam Makro wil in Myanmar aan de slag
Siam Makro, de beheerder van de Makro cash-and-carry-winkels van de Charoen Pokphan Group, is van plan om in de nabije toekomst zijn retailzaken uit te breiden in Myanmar. (bangkokpost.com)

Asda breidt "lelijk" AGF-assortiment uit

Asda-winkels gaan meer "lelijk" AGF verkopen, nadat de retailer onlangs aankondigde om zijn "Beautiful on the Inside"-assortiment uit te breiden. Misvormde zoete aardappelen en knoflook zullen snel toegevoegd worden aan het aanbod van de 25 deelnemende winkels in het Verenigd Koninkrijk, waarin nu al wortelen, peren, appelen en citrus wordt verkocht. Asda gaf ook aan dat het assortiment aan goedkopere, "lelijke" groente en fruit in 2016 verder wordt uitgebreid. Door middel van dit programma bespaart Asda naar verluid 10% op de verspilling van levensmiddelen. (resource.co)

Niemann neemt Covington Foods-winkels over
Niemann Foods heeft toegezegd zes County Market-vestigingen over te nemen, die nu nog beheerd worden door Covington Foods. Door deze acquisitie breidt Niemann voor het eerst uit in Indiana. (supermarketnews.com)

Winstdaling in vierde kwartaal van Whole Foods 
Whole Foods presteerde in zijn vergelijkende winkelomzet van het vierde kwartaal slechter dan verwacht. Aandelen van het bedrijf daalden met 7%. "Met het zicht op toenemende concurrentie staan we niet stil," zei CEO John Mackey. De vergelijkende winkelomzet daalde met 0,2% in deze periode, terwijl analisten hadden verwacht dat dit zou stijgen met 0,7%. Van de zomer werd het bedrijf schuldig bevonden aan het teveel laten betalen door consumenten voor bepaalde voorverpakte producten. De lage omzet is ontstaan door de consternatie die daarop volgde. De totale omzet steeg in dit kwartaal met 6% tot $3,44 miljard (€3,16 miljard), maar was minder dan de door analisten verwachtte $3,47 miljard (€3,19 miljard). (forbes.com)

Whole Foods legt stappen uit om omzet te verbeteren

Klik hier om het artikel te lezen.

8000 Italiaanse gemeentes komen misschien zonder levensmiddelenretail te zitten
De Italiaanse retailsector heeft iets van 21.320 winkels verloren in de afgelopen vier jaar. Hiervan kwam bijna de helft uit het segment voor voedingsmiddelen. Dit blijkt uit informatie van de Italiaanse Federatie van Voedingsmiddelenbedrijven (Fiesa). Gedurende de periode van 2010 tot 2014 nam de uitgave aan voedingsmiddelen in Italië af met 7,9%, wat een impact had op het verkoopnetwerk. Fiesa-voorzitter Gian Paolo Angelotti waarschuwde dat zoveel als 62% van 8100 Italiaanse gemeentes gevaar loopt om zonder supermarkten te komen zitten. (esmmagazine.com)

Voedselafval van supermarkten vermindert
Volgens het British Retail Consortium, dat een van de belangrijkste handelsverenigingen in het Verenigd Koninkrijk is, was het totaal aantal aan voedselafval van supermarkten in 2014 180.000 ton. Dit is een verbetering ten opzichte van 2013, toen er sprake was van 200.000 ton. (esmmagazine.com)

Opleving van O'Key ebt weg te midden van Russische retailconcurrentie

De opleving van de Russische supermarktketen O'Key zorgde voor een omzetstijging van 35% sinds het dieptepunt in september. Het ziet er echter naar uit dat het bedrijf zijn momentum verliest, gezien de omzet en winst weer dalen door de felle competitie van discounters en de stijgende leasekosten. O'Key had in het derde kwartaal een omzeet die gestegen was met 7,9% ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. De bruto winst daalde met 17% tot 2,2 miljard roebel (€32,5 miljoen). (esmmagazine.com)

Marks&Spencer ziet omzetdaling, voedingsmiddelen omhoog
Marks&Spencer heeft melding gemaakt van opnieuw een daling in omzet, doordat de poging om zijn kledinglijn voor vrouwen te verbeteren zich niet heeft uitbetaald. De algemene like-for-like-omzet daalde in het Verenigd Koninkrijk met 0,4%, hoewel de omzet voor voedingsmiddelen steeg met 0,2%. (bbc.com)

Roemenië: Mega Image breidt dit jaar met 40 winkels uit

Mega Image gaat tot het einde van dit jaar bijna 40 winkels openen, zo meldt directeur Adrian Nicolaescu. Volgens hem komt de strategie van de supermarktketen erop neer om klanten te bereiken door uit te breiden in Boekarest en andere steden. Mega Image focust zich met name op regio's in de richting van Brasov-Bucuresti-Constanta. (actmedia.eu)

Interessante links over retail:


Waarom de liefde van supermarkten voor houdbaarheidsdata leidt tot meer voedselverspilling
Klik hier om het artikel te lezen.

De tijd is rijp voor China's eigen Whole FoodsMarket
Klik hier om het artikel te lezen.


Retail Safari: Boston
Klik hier om het artikel te lezen.

Publicatiedatum: