Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reactie GroentenFruit Huis op nieuwe richtlijnen Gezondheidsraad

"Merkvorming nodig om AGF-consumptie te stimuleren"

Afgelopen week publiceerde de Gezondheidsraad de nieuwe richtlijnen Gezonde Voeding. Zij adviseert om dagelijks ten minste 200 gram groenten en ten minste 200 gram fruit te eten. Maar daar komen we volgens het GroentenFruit Huis met zijn allen lang niet aan. "Slechts 3 tot 14 procent van de volwassenen en maar 1 procent van de kinderen haalt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, zo blijkt uit de consumptiecijfers van de voedselconsumptiepeiling. Opvallend is dat een groter percentage van de consumenten denkt voldoende groenten en fruit te eten."

Consumenten eten korter, vaker en overal. Ze zijn meer onderweg, maar kunnen lang niet altijd terecht voor een gezonde maaltijd of tussendoortjes die een belangrijk deel van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit kunnen leveren. Samenwerking tussen alle schakels is daarbij het sleutelwoord. Dat blijkt al eerder uit de resultaten van een breed samengestelde denktank over de vraag waarom de consumptie achterblijft bij alle aandacht die er is voor groenten en fruit. Verder werkt de groente- en fruitsector in diverse onderzoeksprojecten samen met onder andere retail en horeca. Ze doet dit in het Publiek Private Samenwerkingsproject 'Meer groente en fruit voor iedereen'. "Op dit gebied is nog een wereld te winnen", aldus Gert Mulder, directeur GroentenFruit Huis.

Meer groente eten
Er lopen diverse onderzoeken onder andere op de werkplek, de middelbare school, het kinderdagverblijf en in de horeca. Uit de eerste resultaten van een onderzoek bij een bekende Nederlandse horecaketen, blijkt dat als er meer groenten op het bord wordt geserveerd, er ook beduidend meer groente word gegeten.

Ruimte voor merkvorming
"Een hogere consumptie van groente en fruit vraagt om gedragsverandering van zowel consumenten als ook ondernemers en dat is moeilijk," Aldus Gert Mulder. "Niet voor niets zei Staatssecretaris Dijksma eerder deze week tijdens de ondertekening van de Green Deal Verduurzaming Voedsel dat er een activistische overheid nodig is om dit te ondersteunen. Innovatie in de sector moet worden beloond. Er moet meer ruimte komen voor merkvorming. Dan kunnen producten en diensten die het de consument makkelijker maken beter hun weg naar de markt vinden. Ondersteuning van de overheid bij de activiteiten die wij als sector ontwikkelen kan daarbij helpen." Hij onderschrijft bovendien het initiatief van NGO Natuur en Milieu dat pleit voor nul procent BTW op groenten en fruit. De opbrengsten hiervan zouden onder andere ten goede moeten komen aan innovatie en dat drukt de maatschappelijke kosten.

Meer informatie:
GroentenFruit Huis
T: 070 3355010
Publicatiedatum: