Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
VS: meer Medjool-dadels op de markt
Terwijl er nog een groot volume aan Deglet Noor-dadels aanwezig is in Californië, zijn de volumes Medjool-dadels in de afgelopen jaren toegenomen. Medjool-dadels hebben doorgaans een goede prijs/kwaliteitsverhouding en het gat tussen de prijzen voor dadels van de hoogste kwaliteit en de prijzen voor de laagste wordt steeds groter.
"De hoeveelheden zien er beter uit, omdat de bomen meer volgroeid raken," zei Collin Powell van Peter Rabbit Farms. "Als je rond de vallei rijdt, zie je ook anderen met goede volumes, dus het wordt zeker steeds beter." Deglet Noor-volumes worden steeds krapper, maar Medjool-volumes nemen juist toe omdat het een populaire keuze voor telers is die nieuwe bomen planten. Wat gewicht betreft blijven Deglet Noor-dadels erg populair, maar het prijsverschil tussen deze en Medjool-dadels betekent dat beide variëteiten in geldwaarde elkaar nauwelijks ontlopen.
"De kwaliteit van het fruit en het formaat bepaalt de prijs," zegt Powell. "We zien dat de meest gewilde markt dit jaar iets lager is en dat kwalitatief hoogwaardige producten ook verkocht worden met hoge prijzen. Er lijkt een groter verschil in prijs te zijn." De markt voor kwalitatief hoogwaardige producten groeit en Powell denkt dat dit mogelijk is wegens de vooruitgang die telers in de regio hebben geboekt.
"De concurrentie in de Medjool-sector is sterker," zegt Powell. "Mensen kochten in het verleden voornamelijk geïmporteerde dadels, maar hun houding verandert. Er zijn meer professionele dadeltelers en mensen nemen de Coachella-vallei meer serieus als een vooraanstaande producent van dadels."