Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ADN werkt aan nieuwe Hygiënecode

Met het wegvallen van de Bedrijf- en Productschappen heeft ADN de verantwoordelijkheid toegewezen gekregen om de Hygiënecode voor de AGF Detailhandel te beheren. Voorheen werd dit verzorgd door het Productschap Tuinbouw en waren zij ook de codehouder. Een belangrijke en verantwoordelijke taak, die ADN zal voortzetten.

Belang van een Hygiënecode
Hoewel door veel ondernemers de Hygiënecode nog steeds als een last wordt gezien is het omgekeerde eigenlijk waar. Een goede Hygiënecode zorgt voor duidelijkheid in de wirwar van alle wetgeving op het gebied van Voedselveiligheid. Veel wetgeving op dit gebied is afkomstig uit 'Europa'. Zonder een specifieke code voor de branche zou ieder bedrijf moeten voldoen aan de algemene wetgeving.

Herzien van de code
De huidige Hygiënecode voor de AGF stamt uit 2008 en dient te worden herzien. Dit betekent dat hij op een aantal punten geactualiseerd dient te worden met betrekking tot veranderde wetgeving. Daarnaast wordt gekeken of de inhoud van de code nog wel voldoet aan de ontwikkelingen op de werkvloer. De gemiddelde groenteman is steeds meer gaan doen op het gebied van gemaksvoeding, kant & klare maaltijden en uitlevering naar particulieren en instanties. Dit betekent dat we op een aantal terreinen de code moeten aanpassen. Daarnaast zijn nieuwe technieken die worden ook een aandachtspunt, zodat we in de code ook (door middel van bijlagen) advies kunnen geven met betrekking tot de bereidingswijzen.

Speerpunten

Bovengenoemde aandachtspunten zijn belangrijk, daarnaast wordt er gekeken hoe we de houdbaarheid van bewerkte producten in de code kunnen verlengen. We proberen daarbij onderscheid aan te brengen in maaltijden, panklare producten en rauwkost & salades. Op bepaalde onderdelen zit hier enige rek in ten opzichte van de huidige code. Voor het herzien van de code maken we gebruik van de expertise van onze partner, Bureau de Wit. Zij zullen ons door het traject heen helpen om uiteindelijk te komen tot een Hygiënecode waar onze 'gemiddelde' achterban goed mee uit de voeten kan.

Traject
Het traject om te komen tot een nieuwe code is als volgt: het concept wordt op dit moment opgesteld door Bureau de Wit. Hiervoor zijn inmiddels al een paar bijeenkomsten geweest, waarbij ook ondernemers uit de branche zijn aangeschoven om input te geven op de praktijksituatie. Hieruit is naar voren gekomen dat de bestaande code op veel onderdelen al heel goed, duidelijk en begrijpbaar is. Alles wat goed is veranderen we natuurlijk niet. Het eerste concept wordt vervolgens voorgelegd aan de NVWA (Voedsel en Waren Autoriteit). De opmerkingen van die kant zullen vervolgens worden verwerkt in een tweede concept. Deze wordt dan weer beoordeeld door de NVWA. Als zij daar hun goedkeuring aan geven, zal de code worden voorgelegd aan het Ministerie. De planning is dat we begin volgend jaar het traject hebben doorlopen en een Hygiënecode hebben die voor de komende vijf jaar weer voldoet aan de eisen van de wet en goede ondersteuning bieden aan onze ondernemers. We zullen je de komende tijd op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Bron: ADN
Publicatiedatum: